آیات عظام امام، خامنه اى، صافى، فاضل و نورى: غسل باطل نمى شود ؛ و آن را تمام کند ؛ ولى بهتر (احتیاط مستحب) است آن را به قصد آنچه بر ذمّه او است (از اتمام یا اعاده) از سر گیرد. در هر صورت باید براى نماز و هر کارى که در آن طهارت لازم است، وضو نیز بگیرد.[۱]

آیه اللّه  بهجت: لازم نیست غسل را تمام کند و بنابر احتیاط واجب باید آن را به قصد آنچه بر ذمه او است (اتمام یا اعاده)، از سر گیرد و براى نماز و هر کارى که در آن طهارت لازم است، وضو نیز بگیرد.[۲]

آیه اللّه  تبریزى: باید غسل را از سر گیرد و بنابر احتیاط واجب، باید براى نماز و هر کارى که در آن طهارت لازم است، وضو نیز بگیرد.[۳]

آیه اللّه  سیستانى: غسل باطل نمى شود ؛ ولى بنابر احتیاط واجب، باید براى نماز و هر کارى که در آن طهارت لازم است، وضو بگیرد.[۴]

آیه اللّه  مکارم: بنابر احتیاط واجب، باید غسل را از سر گیرد و براى نماز و هر کارى که در آن طهارت لازم است، وضو نیز بگیرد.[۵]

آیه اللّه  وحید: بنابر احتیاط واجب باید غسل را تمام کند و دوباره از سر گیرد و براى نماز و هر کارى که در آن طهارت لازم است، وضو نیز بگیرد.[۶]

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف: سید مجنبی حسینی


[۱] – امام، تحریر الوسیله، ج ۱، واجبات الغسل، م ۱۹ ؛ توضیح‏المسائل مراجع، م ۳۸۶ ؛ خامنه‏اى، اجوبه الاستفتاءات، س ۱۸۵ و نورى، توضیح المسائل، م ۳۸۷ و تعلیقات على العروه، فصل فى مستحبات الغسل، م ۸٫

[۲] – بهجت، وسیله‏النجاه، ج ۱، م ۲۱۸٫

[۳] – تبریزى، منهاج الصالحین، ج ۱، م ۲۰۴٫

[۴] – توضیح‏المسائل مراجع، م ۳۸۶٫

[۵] – همان، م ۳۸۶٫

[۶] – وحید، توضیح‏المسائل، م ۳۹۲٫