پرسش ۱۷٫ ویژگی‌های موسیقی (بدون کلام) حرام کدام است: داشتن ریتم تند، ایجاد رقص در شنونده، طرب انگیزی آن و یا هیچ کدام؟

آیات عظام امام، خامنه‌ای، فاضل و نوری: معیار حرمت موسیقی، مطرب و لهوی بودن آن و مناسبت آن با مجالس گناه و خوش‌گذرانی و فساد است[۱].

آیات عظام بهجت و صافی: نواختن و استفاده از موسیقی، به طور مطلق حرام است[۲].

آیات عظام تبریزی، سیستانی، مکارم و وحید: معیار حرمت موسییقی، لهوی و مناسب بودن آن مجالس گناه و خوش‌گذرانی و فساد است[۳].

تبصره: موسیقی حرام معمولاً دارای نشانه‌های یاد شده است؛ ولی گاه ممکن است لهوی و مناسب مجالس گناه و خوش‌گذرانی باشد؛ امّا با وجود آن دارای ریتم تند و ایجاد حالت رقص در شنونده نباشد. در این صورت نیز گوش دادن به آن حرام است.

 

منبع: پرسشها و پاسخهای دانشجویی احکام موسیقی؛ دفتر نشر معارف – تدوین و تألیف: سید مجتبی حسینی (مطابق با نظر ده تن از مراجع عظام)


 [۱]. امام، استفتائات، ج ۲، (مکاسب محرمه)، س ۲۷ و ج ۳، سؤآلات متفرقه، س ۱۰۷ و تحریر الوسیله، ج ۱، (مکاسب محرمه)، م ۱۳؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۰۰۵ و ۹۸۷ و ۹۸۸ و ۹۷۴؛ نوری، توضیح المسائل، مسائل مستحدثه؛ خامنه‌ای اجوبه الاستفتائات، س ۱۱۲۷ و ۱۱۳۲٫

[۲]. صافی، جامع الاحکام، ج ۱، س ۹۹۵ و ۱۰۱۸ و دفتر: بهجت.

[۳]. سیستانی، منهاج الصالحین، ج ۲، م ۲۰؛ وحید، منهاج الصالحین، ج ۳، ۶ ۱۷؛ تبریزی، التعلیقه علی منهاج الصالحین، (مکاسب محرمه)، م ۱۷؛ مکارم، استفتائات، ج ۱، س ۵۱۹ و ۵۲۰٫