همین [فهم حقایق افعال و اذکار] اساس تکلیف نمازگزار است و به این وسیله است که اغلب آثار والای به ودیعت گذشته شده‌ی در این معجون الهی به دست می‌آید. زیرا دل با اندیشه‌ی در این اسرار بزرگ و احوال و صفات والا و مقامات بلند شناخت و معرفت، ترّقی از حضیض عالم طبیعت، به سوی ملکوت اعلی را به دست می‌آورد. و آن‌گاه دلش برای دریافت حقایق قرآنی و اسرار هستی از عالم ملکوت یا بالاتر از ایشان آماده می‌شود.

و این احوال است که نمازگزار را از فحشا و منکر باز می‌دارد؛ اگرچه برخی مراتب آن، بدون این حالا هم به دست می‌آید.

 منبع: کتاب به سوی دوست،  ص ۱۳۰