ذکرهایی که موجب استغفار می‌شود.

یک اهل معرفتی می‌گفت: ۲۰ سال است به خاطر یک الحمدلله گفتن دارم استغفار می‌کنم. مگر الحمدلله هم استغفار دارد؟ مگر ذکر هم استغفار دارد؟ بله، یک جاهایی ذکر هم استغفار دارد. من در پرانتز عرض می‌کنم؛ یکی از رفقا در تهران مسجدی دارند. ایشان می‌گفت: یک مرتبه بعد از نماز مغرب یک بنده‌ی خدایی بلند شد که اظهار نیاز بکند که پولی جمع بکند، گاهی بین دو نماز بعضی‌ها سائل هستند. بلند شد و خواست اظهار نیاز بکند، یک کسی نشسته بود، برای این‌که او حرف نزند، یک صلوات از مردم گرفت. این بنده‌ی خدا صبر کرد، باز خواست حرف خود را بزند، یکی دیگر گفت: صلوات دوم. باز بلند صلوات فرستادند، او صبر کرد، خواست حرف خود را بزند، نیاز خود را بگوید. یک شخص دیگری صلوات دیگری گرفت. او دید تحقیر شد، نمی‌گذارند حرف خود را بزند، نشست. به محض این‌که نشست، امام جماعت بلند شد، گفت: آقایان، آن‌هایی که صلوات فرستادید، از این صلوات‌های خود استغفار کنید. بگذارید حرف خود بزند، اگر نمی‌خواهید به او پول بدهید، به عنوان این‌که حس می‌کنید حرفه‌ای است، به او پول ندهید، امّا آبروی او را نریزید. بگذارید حرف خود را بزند، الآن کنار شما ایستاد و نماز خواند. چون آن صلوات برای خدا نبود، ذکر نبود، برای این بود که او ساکت بشود، استغفار کنید.

این بنده‌ی خدا از اهل معرفت بود، می‌گفت: ۲۰ سال است برای گفتن یک الحمدلله استغفار می‌کنم. از او پرسیده بودند: برای چه؟ گفت: به خاطر این‌که من یک صبحی به سمت مغازه‌ی خود که آخر بازار بود، رفتم. دیدم از بازار دود و آتش بلند است و سر و صدا است. وقتی نزدیک‌تر شدم، دیدم هیاهو است و به این طرف و آن طرف می‌دوند، معلوم شد که بازار آتش گرفته است. خیلی ترسیدم که تمام سرمایه‌ی من سوخت. وقتی نزدیک‌تر شدم، یکی گفت: آخر بازار آتش گرفته است. گفتم: این همان ‌جایی است که مغازه‌ی خود من هم هست، همه چیز من از دست رفت. وقتی به بازار رسیدم، یکی از همسایه‌های مغازه‌ی من گفت: مغازه‌ی شما سالم است. تا گفت سالم است، گفتم الحمدلله. بعد یک مرتبه به خودم گفتم: چه الحمدللّهی؟ مگر امام صادق (علیه السّلام) نگفت آنچه برای خودت می‌پسندی برای دیگران بپسند، آن‌که نمی‌پسندی برای دیگران نپسند؟ مغازه‌ی مردم از دست رفت، سرمایه‌ی آن‌ها سوخت. حالا چون مغازه‌ی تو سالم ماند، می‌گویی الحمدلله، این الحمدلله یعنی خیلی خودخواه هستی، یعنی فقط خود را می‌بینی. از این جهت است که ۲۰ سال برای گفتن یک الحمدلله استغفار می‌کنم.

عواقب رعایت نکردن حقوق یکدیگر

حقوق همدیگر را رعایت کردن که حضرت فرمود: اوّلین آن هفت حق این است. خیلی از چوب‌هایی که در زندگی می‌خوریم، خیلی از گره‌هایی که در کار و کاسبی ما ایجاد می‌شود، در زندگی ما ایجاد می‌شود، بی‌توفیقی‌هایی که در مسائل معنوی به وجود می‌آید، بی‌حالی‌ها، اشک نداشتن‌ها، حالت قساوت داشتن‌ها، این‌که انسان نمی‌تواند سحر بیدار بشود، خیلی از این‌ها به این دلایل است، واقعاً این‌چنین است. بند است دیگر، ما را به زمین بند کرده است.