سوال ۱ –  صلوات فرستادن ما بر پیغمبر اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلم و آل او علیهم السلام برای ترفیع درجه ما است ، و یا پیغمبر اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلم و خاندان او علیهم السلام ؟

 

برای ترفیع درجه ما است ، چرا که پیغمبر اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلم اشرف موجودات است ، پس باید یک کمال وجودی ای را داشته باشد که (لاکمال فوقه ) : (هیچ کمالی بالاتر از آن نباشد . )
بنابراین ، اعطای کمال جدیدی به ایشان که دارای آن نباشد ، تصور نمی شود ، پس صلوات ما یک نحوه تعظیم و تکریم است ، که در اثر آن به کمال و مرتبه آن بزگوار هیچ اضافه نمی شود . و عینا مثل این می ماند که یک سیب به باغ سیب ببرند و برای تعظیم و تکریم و صاحب باغ ، به او بدهند؛ زیرا هر مزیت دینی و دنیایی از برکات رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلم است و آن حضرت صاحب همه خیرات و مبرات می باشد .

 


سوال ۲ – پس فرمایش شهید قدس سره (۷۹) تمام نیست ؟

 

به حسب ظاهر تمام است .

 


سوال ۳ – جمله وتقبل شفاعته و ارفع درجته (۸۰) (و شفاعت او را بپذیر ، و منزلش را والا گردان . ) به چه معنی است ؟

 

 یک نوع تعظیم و تکریم است نسبت به رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلم ، و مطلوب ، و جزء دعا است .

 


سوال ۴ – در روایت از خود رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلم آمده است : تناکحوا ، تناسلوا ، فانی اباهی بکم الامم یوم القیامه و لو بالسقط . (۸۱) با یکدیگر ازدواج ، و زاد و ولد کنید ، زیرا من در روز قیامت به وجود شما بر دیگر امتها افتخار می کنم ، هر چند سقط باشد .
آیا از این حدیث استفاده نمی شود که این امور (از جمله دعا و صلوات ) موجب ترفیع منزلت ایشان می شود .

 

 با این امور مقام رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلم بالاتر نمی رود ، بلکه موقعیت آن بزگوار برای دیگران روشنتر می شود ، زیرا دعوت ، دعوت ایشان است و هر چند این دعوت بیشتر شود ، و از جمله کثرت مسلمانها بیشتر گردد ، موقعیت آن حضرت برای دیگران روشن تر می گردد .

 

منبع: ۶۶۵ پرسش و پاسخ در محضر علامه طباطبایی قدس سره؛ نشر نهاوندی؛ مؤلف: محمدحسین رخ‌شاد