سؤال: راه هایی برای تر غیب فرزندان به سلام کردن بیان بفرمایید؟

جواب:

یکی از انتظاراتی که والدین دارند، این است که فرزندان آداب دینی و اسلامی را انجام دهند؛ یعنی سلام را یکی از ادب ها و آداب دینی می دانند؛ لذا انتظار این را دارند که این عمل انجام شود. در گام اوّل باید با این مشکل چه کار کرد؟

۱_ ما در قالب قصّه و داستان گویی آداب اسلامی را به فرزندانمان آموزش دهیم؛ یعنی از امر و نهی های مستقیم بپرهیزیم. مثلاً بعضی از پدر و مادر ها به فرزند می گویند: اگر به مهمانی رفتیم، یادت نرود سلام کنی! وقتی فرزند به مهمانی می رود و یاد حرف مادر می افتد، خجالت می کشد یا لجبازی می کند که سلام کند؛ ولی اگر ما آمدیم در غالب یک داستانی آداب سلام کردن را گفتیم، این فرزند به آن توجّه می کند.

 

نمی دانم تا حالا در جمع بچّه ها قرار گرفته اید یا نه؟ وقتی آدم در جمع بچّه ها قرار می گیرد و می گوید: سلام؛ همه یک صدا با هم سلام می کنند. یکی از ویژگی ها و شاخصه های  وجود مبارک نبیّ مکرّم اسلام این بود که کسی در سلام کردن نمی توانست بر ایشان پیشی بگیرد. یک سال ما در جمعی به مدینه ی منوّره مشرّف شدیم. اتّفاقاً آن جمع، جمع دانش آموزی بود. من به این دانش آموزان گفتم: حرم آقا نبیّ مکرّم اسلام که می روید، به حضرت سلام ندهید؛ بلکه جواب سلام را بدهید؛ چون قطعاً در اینجا نیز پیامبر در سلام کردن برشما پیشی می گیرد؛ لذا گاهی اوقات باید بزرگتر ها در سلام دادن پیشی بگیرند؛ یعنی در میدان عمل به فرزندان یاد بدهند که چگونه سلام کنند. پس برای ترغیب فرزند به سلام کردن اوّل اینکه، داستان بگویند و دوّم؛ خود ما برای آنها الگوی عملی باشیم.

۳_ اگر کودکانی را دیدیم که سلام می کنند از آنها تشکّر کنیم؛ نه اینکه به فرزند خود بگوییم: پدر جان! یاد بگیر ببین چقدر خوب سلام می کند؛ به عنوان مثال پدر بیاید به آن کودکی که سلام می کند بگوید: چه پسر خوبی هستید؛ بارک الله که سلام کردید. ما باید بدانیم که  فرزند از هم سالانش نیز الگو می گیرد.