در این مطلب قصد دارم به روایتی ضعیف در اندیشه اهل سنت و صحیح در اندیشه ابن تیمیه و شاگردانش اشاره کنم. امیدوارم در فضایی منطقی و بدور از تعصب مطالعه کنید

روایت جعلی

ابن تیمیه در کتب خویش روایات صحیح در شان علی بن ابیطالب و اهل بیت رسول الله را به بهانه های واهی در حالی که جمهور علمای شیعه و سنی آنرا قبول داشتند رد می کند. آنهم با ادعاهای واهی. اما زمانی که به روایات جعلی در شان خلفا میرسد بدون هیچ دلیلی برعکس رویه علمای اهل سنت آنرا قبول می کند

یکی از این روایات:

وقال النبی صلى الله علیه و سلم لو لم أبعث فیکم لبعث فیکم عمر

منهاج السنه ج۶ص۵۵

الفتاوی الکبری ج۳ ص۴۵۰

این در حالی است که علمای اهل سنت این روایت را رد کردند

المعیار والموازنه – أبو جعفر الإسکافی – ص ۲۲۲

فهذا من الحدیث الذی یعلم باطله عند سماعه . ورویتم عن النبی صلى الله علیه أنه قال : ” لو لم أبعث فیکم لبعث عمر ” . فلیس من حکم الله أن یبعث نبیا قد أشرک وکفر

ترجمه: در حکم خداوند نیست که فردی را که به او شرک ورزیده را پیامبر کند.

مجمع الزوائد – الهیثمی – ج ۹ – ص ۶۸

عصمه قال قال رسول الله صلى الله علیه وسلم لو کان بعدی نبی لکان عمر . رواه الطبرانی وفیه الفضل بن المختار وهو ضعیف

کشف الخفاء – العجلونی – ج ۲ – ص ۱۵۴

لو بعث الله نبیا بعدی لبعث عمر . ویشهد له ما رواه أحمد والترمذی والحاکم عن عقبه بن عامر بلفظ لو کان بعدی نبی لکان عمر بن الخطاب وبسنده ضعیف

سبل الهدى والرشاد – الصالحی الشامی – ج ۱۱ – ص ۲۶۹

عن عصمه بن مالک قال : قال رسول الله – صلى الله علیه وسلم – : ” لو کان بعدی نبی لکان عمر بن الخطاب ” . وروى الترمذی وضعفه

اما سوال اینجاست که چطور ابن تیمیه این مسائل و ضعف این روایات را ندیده است و آنرا تصحیح شمرده است

ما شاگردان مکتب ابن تیمیه را به زحمت نمی اندازیم که بپرسیم چرا مولای شما چنین تدلیسی کرده است. چون قطعا جوابی برای این مسئله ندارند

اما؟؟؟

اگر پیرامون این روایت ادعای ابن تیمیه را بپذیریم:

شکی نیست که نزد اهل سنت و وهابیت مقام ابوبکر بالاتر از مقام عمر بن خطاب هست

به این مسئله بخاری هم در کتابش تصریح کرده است

عن عبید الله عن نافع عن ابن عمر رضی الله عنهما قال کنا فی زمن النبی صلى الله علیه وسلم لا نعدل بأبی بکر أحدا ثم عمر ثم عثمان ثم نترک أصحاب النبی صلى الله علیه وسلم لا نفاضل بینهم

(در زمان نبی مقایسه نمی کردیم کسی را با ابی بکر و سپس عمر و سپس عثمان. بعد از آن اصحاب را رها کرده و کسی را بر دیگری برتری نمی دادیم)

صحیح البخاری – البخاری – ج ۴ – ص ۲۰۳- دارالفکر

حال اگر عمر بن خطاب مساوی با رسول الله باشد که اگر پیامبر مبعوث نمیشد او مبعوث میشد. در واقع اینجا یک مسئله باقی می ماند آنهم اینکه:

بر اساس این نظریه و روایات مقام ابوبکر از مقام رسول الله هم بالاتر است. چون عمر هم طراز رسول الله بود

نظر شما چیست؟
(
به نقل از سایت گفتگوی آرام میان شیعه و سنی)

 

 

منبع:پرسمان