اولا: آنچه در منابع دینی آمده، این است که نور وجود پیامبر اسلام(ص) بر تمام مخلوقات تقدم دارد، و مقصود از تقدم وجود نوری این است که همه موجودات این عالم دارای دو وجود هستند، یک وجود علمی در نزد خداوند که از آن به وجود نوری تعبیر می‌کنند؛ دوم وجود عینی مانند وجود در عالم ماده برای موجودات مادی. وجود نوری پیامبر اکرم (ص) در آن وجود علمی به دلیل جامعیت و برتری، قبل از همۀ موجودات و واسطه برای تحقق وجود نوری و به تبع آن واسطۀ در وجود عینی بقیۀ موجودات است، اما وجود عینی و مادی پیامبر(ص) روشن است که بعد از وجود مادی و عینی از حضرت آدم است، بلکه از این جهت وجود حضرت آدم واسطۀ در تحقق وجود پیامبر است.[۱]

ثانیا: تفاوت در مراتب، منافات با اتحاد ماهوی ندارد؛ چنان‌که انسان‌‌هایی که الآن موجود هستند، از نظر مراتب استعداد و نبوغ تفاوت دارند، ولی ماهیت آنها تفاوت ندارد و یکی است؛ مثلاً افراد نابغه و نخبه که از نبوغ و استعداد بالایی بر خوردارند با دیگران تفاوت‌‌های زیادی دارند، ولی از نظر ماهیت با دیگران فرقی ندارند. انسان با هوش و انسان کندفهم هر دو انسان هستند. بنابراین پیامبر اکرم(ص) از نظر ماهیت مانند بقیه انسان‌ها است، اما از نظر لیاقت و شایستگی با دیگران متفاوت است.[۲]

 

 منبع: اسلام کوئست


[۱] . اقتباس از پاسخ ۴۳۷۸٫

[۲]. ر. ک: ۴۳۷۸ ، ۲۴۲۷۵ و ۱۷۸.