سوال ۱ –  حضرت یوسف علیه السّلام در پاسخ عذر خواهی برادرانش فرمود : لاتثریب علیکم الیوم ، یغفر الله لکم ، و هو ارحم الراحمین (یوسف : ۹۲)
امروز سرزنشی بر شما نیست ، خدا شما را می آمرزد ، و او مهربانترین مهربانان است
مقصود از این گفتار حضرت یوسف علیه السّلام لاتثریب علیکم الیوم چیست ؟


این منتهای مردانگی حضرت یوسف علیه السّلام است که با آن همه زجرها که از سوی برادرانش در مدت چهل سال کشید ، از افتادن به چاه گرفته تا فروخته شدن و در زندان افتادن و . . . ، تنها فرمود : (لاتثریب علیکم ) یعنی هیچ گونه معامله سوء و بر خورد و رفتار بد از ناحیه من به شما نخواهد رسید .

 


سوال ۲ – خداوند متعال از قول برادران حضرت یوسف علیه السّلام می فرماید : لیوسف و اخوه احب الی ابینا منا . (یوسف : ۸)
حضرت یوسف علیه السّلام و برادرش نزد پدرمان از ما دوست داشتنی ترند .
آیا جمال حضرت یوسف علیه السّلام موجب محبت حضرت یعقوب علیه السّلام شده بود ؟

درک آسمانی حضرت یعقوب علیه السّلام بود که به حضرت یوسف علیه السّلام فرمود : کذلک یجتبیک ربک و یعلمک من تاءویل الاحادیث ، و یتم نعمته علیک و علی آل یعقوب کما اتمها علی ابویک من قبل ، ابراهیم و اسحق . (یوسف : ۶)
و این چنین پروردگارت تو را بر می گزیند ، و از تعبیر خوابها به تو می آموزد ، و نعمتش را بر تو و بر خاندان یعقوب تمام می کند ، همان گونه که قبلا بر پدران تو ، ابراهیم و اسحاق تمام کرد .
زیرا (اجتباء) به معنای جمع آوری مطالبات و برگزیدن است ، و حضرت یعقوب علیه السّلام می فرماید : خداوند تو را بر گزیده و همان کرامتی را که به حضرت ابراهیم و اسحاق علیهاالسلام عنایت فرمود ، به تو نیز ارزانی خواهد داشت ، و تو نمونه حضرت ابراهیم و اسحاق علیهاالسلام خواهی بود .

 

منبع: ۶۶۵ پرسش و پاسخ در محضر علامه طباطبایی قدس سره؛ نشر نهاوندی؛ مؤلف: محمدحسین رخ‌شاد