سوال ۱ –  آیا در شریعت حضرت موسی و عیسی علیهم السلام نیز حج بود ؟

خیر ، در شریعت آنها حج نبود . در عین حال خداوند به حضرت ابراهیم علیه السّلام می فرماید : و اذن فی الناس بالحج . . . (حج : ۲۷)
و در میان مردم برای ادای حج بانگ برآور . . . .
و آن حضرت مردم را به حج دعوت نمود و اعمال حج را به آنها یاد داد و آنها از بنی اسرائیل نبودند .
توضیح آنکه میان طایفه (جرهم ) که از (یمن ) به (مکه ) آمده بودند و میان یک دسته از اولاد حضرت اسماعیل علیه السّلام که موحد و متدین به دین حضرت ابراهیم علیه السلام بودند ، به فرماندهی (عمرو بن لحی ) جنگ سختی در گرفت ، و طایفه (جرهم ) از آنها شکست خورده و حکومت و سیادت مکه به دست رئیس فرزندان اسماعیل علیه السلام ، (عمرو بن لحی ) افتاد بعد بیمار شد و به دستور پزشکان برای تغییر آب و هوا به (شام ) رفت و تحت تاءثیر شامیان که بت پرست بودند بت پرست شد و بت (هبل ) را با خود به مکه آورد و بالای کعبه نصب نمود و مردم را به بت پرستی دعوت کرد و تمام اهل حجاز که تا آن زمان موحد و پیروی دین حضرت ابراهیم علیه السّلام بودند ، بت پرست گردیدند؛ ولی اجداد بزرگوار حضرت رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلم بر اساس روایات ما همواره موحد بودند و موحد باقی ماندند .

 

سوال ۲ – آیا خود حضرت موسی و عیسی علیه السّلام حج بجا آوردند ؟

وقتی حضرت موسی علیه السّلام نزد شعیب علیه السّلام و به (مدین ) آمد ، در میان آنها حج بود ، لذا حضرت شعیب در کلام خود به حضرت موسی علیه السّلام از هشت سال ، به (ثمانی حجج ) تعبیر نموده و می فرماید : انی ارید ان انکحک احدی ابنتی هاتین علی ان تاءجرنی ثمانی حجج (قصص : ۲۷)
من می خواهم یکی از این دو دختر خود را به نکاح تو در آورم ، تا در برابر آن هشت حج (سال ) برای من کار کنی .
در روایتی آمده است : (حضرت موسی علیه السّلام حجی بجا آورد در حالی که سوار بر شتر سرخی بود و لبیک می گفت ) . 

 

سوال ۳ – آیا منظور از ان تاءجرنی ثمانی حجج این است که هشت حج برایم انجام دهی ؟

خیر ، حج بجا آوردن نبود ، بلکه منظور این است که هشت سال اجیر او باشد و گوسفندهایش را بچراند .

 

 

منبع: ۶۶۵ پرسش و پاسخ در محضر علامه طباطبایی قدس سره؛ نشر نهاوندی؛ مؤلف: محمدحسین رخ‌شاد