بدان که برای خداوند تعالی مابین دو عالم ارواح و اجسام، جهانی است که عالم مثال و برزخ نامیده می‌شود که عالمی است ]از جهت مرحله‌ی وجودی[ بین دو عالم که نه مانند جهان مادّه، تنگ و تاریک است و نه مانند عالم ارواح ]و موجودات مجرّده[ وسیع و بسیار درخشان.

زیرا عالم ارواح از کدورت‌های مادّه و تنگی و محدودیّت صورت و داشتن مقدار، مجرّد و رها است. و عالم اجسام، در بند مادّه و صورت است. و عالم مثال، مجرّد و رهای از مادّه است، ولی مقیّد و محدود به صورت و اندازه است که شامل عوالم فراوانی است.

منبع: کتاب به سوی دوست،  ص ۲۸