تعبیر “سیده نساء العالمین” مستقیماً در قرآن نیامده است. این تعبیر برگرفته از آیه ۴۳ سوره آل عمران است. خداوند خطاب به حضرت مریم (ع) می فرماید: “و اصطفاک علی نساء العالمین”؛ خداوند تو را از بین زنان عالم برگزید.

مراد از این آیه این است که خداوند حضرت مریم (ع) را از بین زنان عصرشان برگزید، اما بنابر آنچه از پیشوایان دین رسیده است، حضرت زهرا (ع) سرور همه زنان جهان در تمام دورانهاست.

لقب “سیده نساء العالمین” اگر چه برای حضرت زهرا و حضرت مریم (س) این دو بانوی بزرگوار ذکر شده است، اما با مراجعه به روایات روشن می شود که مورد استفاده آن در این دو مورد متفاوت است؛ از این رو دو گانگی در آن وجود ندارد.

در مورد اول که این عنوان از صفات حضرت مریم (ع) شمرده شده است بر گرفته از آیه ۴۳ سوره آل عمران می باشد: “إِذْ قالَتِ الْمَلائِکَهُ یا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاکِ وَ طَهَّرَکِ وَ اصْطَفاکِ عَلى‏ نِساءِ الْعالَمین‏“.[۱]

مورد دوم از القاب حضرت زهرا (ع) است که در روایات آمده است. با مراجعه به روایات در می یابیم که مورد استفاده این لفظ در موارد ذکر شده متفاوت است؛ به همین جهت منافاتی با یکدیگر ندارند، روایت زیر دلیلی بر این مدعا است:

 مفضل می گویدبه امام صادق (ع) عرض کردم: که مرا از سخن پیغمبر خدا (ص) در باره حضرت فاطمه «قطعا او بزرگ زنان جهانیان است» آگاه فرما، آیا او بزرگ ترین بانوان زمان خویش است؟ فرمود: این مقام براى حضرت مریم است که بزرگ زنان زمانه خویش بود، اما حضرت فاطمه (ع) سرور و پیشواى بانوان سراسر جهان هستى از آغاز تا پایان است.[۲]

 نظیر این سؤال را قرآن درباره برتری بنی اسرائیل “فرزندان یعقوب (ع)” بر جهانیان مطرح کرده  است:”یا بَنی‏ إِسْرائیلَ اذْکُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتی‏ أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ وَ أَنِّی فَضَّلْتُکُمْ عَلَى الْعالَمین‏”؛ اى فرزندان یعقوب به یاد آرید نعمتى که به شما عطا نمودم و شما را برگزیدم و برترى دادم بر تمام مردم.[۳] روشن است که مراد آیه برتری دادن آنها بر مردم زمان خودشان می باشد نه مسلمانان؛ از این رو در تفسیر منسوب به امام حسن عسکری (ع) روایت مفصلی در برتری رسول خدا (ص) و اهل بیت و امت او بر رسولان و اهل بیت و امت های پیشین نقل شده است، از جمله می فرماید: اى موسى! آیا ندانستى که، فضل و برترى أصحاب محمّد بر تمام أصحاب رسولان، مانند فضل و برترى اهل بیت محمّد است بر همه خاندان پیامبران! و مانند فضل و برترى محمّد است بر جمیع فرستادگان!؟[۴]

 و نیز آیه ای که برتری آل ابراهیم و آل عمران را بر جهانیان اعلام می کند،[۵]نشانگر برتری نسبی آنان است.

 با توجه به آنچه گفته شد، هیچ منافات و تعارضی در استفاده از عنوان “سیده نساء العالمین” برای این دو بانوی بزرگ جهان هستی نیست.

 

 منبع: اسلام کوئست


پی نوشت ها

[۱] آل عمران، ۴۲.

[۲] صدوق، محمد بن علی، معانی الأخبار، ص ۱۰۷، انتشارات جامعه مدرسین، قم، ۱۳۶۱ ش.

[۳] بقره:۴۷،۱۲۲.

[۴] امام عسکری (غ)، تفسیر امام عسکری، ص ۳۲، مدرسه امام مهدی (ع)، قم، ۱۴۰۹ ق.

[۵] آل عمران، ۳۳.