آیات عظام امام، تبریزى، سیستانى و نورى: آرى، باید با اجازه پدر یا جد پدرى دختر باشد و بدون اجازه او عقد باطل است.[۱]

آیات عظام بهجت، فاضل: از نظر تکلیفى، احتیاط واجب آن است که با اجازه پدر یا جد پدرى باشد، ولى اگر بدون اجازه عقد بخوانند، عقد باطل نیست.[۲]

آیات عظام خامنه‏اى، صافى، مکارم و وحید: بنا بر احتیاط واجب، باید با اجازه او باشد و اگر بدون اجازه عقد بخوانند بنا بر احتیاط واجب، عقد باطل است.[۳]

 

 

پی نوشت ها


[۱] – امام، استفتائات، ج ۳، اولیاء العقد، س ۴ و ۲۷ ؛ تبریزى، استفتائات، ص ۱۵۴۷ و ۱۵۱۲ و ۱۵۵۶ ؛ سیستانى، منهاج الصالحین، ج ۲، النکاح، م ۷۰ ؛ دفتر: نورى.

[۲] – بهجت، توضیح‏المسائل، م ۱۸۹۱ ؛ فاضل، جامع‏المسائل، ج ۱، س ۱۴۳۸ و تعلیقات على العروه، ج ۲، النکاح، فصل فى اولیاء العقد، م ۱٫

[۳] – خامنه‏اى، استفتاء، س ۷۹۸ ؛ مکارم، تعلیقات على العروه، اولیاء العقد، م ۲ ؛ وحید، منهاج‏الصالحین،ج ۳، م ۱۲۳۷ و دفتر: صافى.