سوال ۱ – آیا می توان از آیه شریفه زیر استفاده نمود که ملائکه ، دارای بال و پر هستند ، آن جا که خداوند می فرماید : جاعل الملائکه رسلا اولی اجنحه مثنی و ثلاث و رباع . (فاطر : ۱)
خداوند ، فرشتگان را که دارای بالهای دوگانه و چهارگانه اند ، پیام آورند (خود) قرار داده است .
 

خیلی روشن نیست ، شاید منظور از تعبیر به (جناح ) برای آنها به حسب قوایی که داشته اند ، باشد .

 

سوال ۲ –  انکار ملائکه یا بعضی از پیغمبران گذشته (ع ) چه صورت دارد ؟

انکار ضروری است ، و موجب کفر می شود . خداوند متعال می فرماید : آمن الرسول بما انزل الیه من ربه ، و المومنون کل آمن بالله و ملائکته و کتبه و رسله ، لا نفرق بین احد من رسله (بقره : ۲۸۵) .
پیامبر خدا به آنچه از جانب پرودگارش بر او نازل شده ایمان آورده است و مؤ منان همگی به خدا و فرشتگان و کتابها و فرستادگانش ایمان آورده اند (و می گویند) میان هیچ یک از فرستادگان فرق نمی گذاریم .

 

سوال ۳ – آیا ملائکه به هر شکلی در می آیند ؟

معروف است که : الجن جسم ناری یتشکل باشکال مختلفه حتی الکلب و الخنزیر ، و الملک جسم نوری یتشکل باشکال مختلفه سوی الکب و الخنزیر
جن ، جسم آتشین است که به شکلهای گوناگون حتی به شکل سگ و خوک در می آید ، و فرشته جسم نورانی است که به شکل های گوناگون به جز سگ و خوک در می آید .
ولی این سخن مدرکی ندارد ، و کلام نادرستی است . و اینکه خداوند در قصه حضرت مریم (ع ) می فرماید : فتمثل لها بشرا سویا (مریم : ۱۷) : (پس به شکل بشری خوش اندام بر او نمایان شد . ) تمثل بود ، یعنی حضرت جبرئیل (ع ) در چشمهای حضرت مریم (ع ) این گونه وانمود می کرد که او بشر است ، و گرنه او جبرئیل بود و ملک ، و هرگز تغییر پیدا نکرد و انسان و بشر نشد .

 

سوال ۴ –  آیا هر یک از چهار ملک بزرگوار : جبرئیل ، میکائیل ، اسرافیل و عزرائیل ، ماموریت ویژه ای دارند ؟

بلکه ، جبرئیل امور مربوط به وحی و میکائیل ارزاق ، و اسرافیل احیاء ، و عزرائیل اماته را به عهده دارد .

 

سوال ۵ –  آیا این روایت معروف که می فرماید : (فرشته ای به نام فطرس عصیان و نافرمانی کرد و خداوند بال او را شکست و در جزیره ای انداخت ، و در شب ولادت حضرت امام حسین علیه السلام خود را به گاهواره آن حضرت مالید و شفا یافت.) درست است ؟
 

این روایت با آیه شریفه ای که می فرماید : عباد مکرمون (انبیاء : ۲۶) : (بندگان گرامی خداوند) هستند ، و نیز می فرماید : لایعصون الله ما امرهم و یفعلون ما یؤ مرون (تحریم : ۶) : (از فرمان خدا سرپیچی نمی کنند و هر چه به ایشان فرمان دهد انجام می دهند) منافات دارد .

 

منبع: ۶۶۵ پرسش و پاسخ در محضر علامه طباطبایی قدس سره؛ نشر نهاوندی؛ مؤلف: محمدحسین رخ‌شاد