آیات عظام امام، خامنهاى، صافى، فاضل و نورى: غسل باطل نمىشود و آن را تمام کند؛ ولى بهتر (احتیاط مستحب) است آن را به قصد آنچه بر ذمه او است (از اتمام یا اعاده) از سر گیرد. در هر صورت باید براى نماز و هر کارى که در آن طهارت لازم است، وضو نیز بگیرد.[۱]

آیه اللّه بهجت: لازم نیست غسل را تمام کند و بنابر احتیاط واجب باید آن را به قصد آنچه بر ذمه او است (از اتمام یا اعاده)، از سر گیرد و براى نماز  و هر کارى که در آن طهارت لازم است، وضو نیز بگیرد.[۲]

آیه اللّه تبریزى: باید غسل را از سر گیرد و بنابر احتیاط واجب، باید براى نماز و هر کارى که در آن طهارت لازم است، وضو نیز بگیرد.[۳]

آیه اللّه سیستانى: غسل باطل نمىشود؛ ولى بنابر احتیاط واجب باید براى نماز و هر کارى که در آن طهارت لازم است، وضو بگیرد.[۴]

آیه اللّه مکارم: بنابر احتیاط واجب، باید غسل را از سر گیرد و براى نماز و هر کارى که در آن طهارت لازم است، وضو نیز بگیرد.[۵]

آیه اللّه وحید: بنابر احتیاط واجب باید غسل را تمام کند و دوباره از سر گیرد و براى نماز و هر کارى که در آن طهارت لازم است، وضو نیز بگیرد.[۶]

 

 

پی نوشت ها


[۱] – امام، تحریر الوسیله، ج ۱، واجبات الغسل، م ۱۹؛ توضیحالمسائل مراجع، م ۳۸۶ ؛ خامنهاى، اجوبه، س ۱۸۵ و نورى، توضیحالمسائل، م ۳۸۷ و تعلیقات على العروه، فصل فى مستحبات الغسل، م ۸٫

[۲] – وسیلهالنجاه، ج ۱، م ۲۱۸٫

[۳] – منهاجالصالحین، ج ۱، م ۲۰۴٫

[۴] – توضیحالمسائل مراجع، م ۳۸۶

[۵] – همان، م ۳۸۶٫

[۶] – توضیحالمسائل، م ۳۹۲٫