– اسلام بالاترین مکتب است. اسلام از همۀ مکتب‌های عالم منزّه‌تر است.

– اسلام برای تهذیب انسان آ»ده است.

– اسلام مکتب انسان‌ساز است.

– اسلام برای تربیت انسان آمده است. مطلب در برنامۀ اسلام، انسان است و تربیت انسانی است.

– اسلام با هر چیز که انسان را به پوچی و از خود بیگانه شدن می‌کشاند، مبارزۀ می‌کند.

– اسلام یک مکتبی است که برای انسان‌سازی آمده است.

– اگر همه چیز اسلامی بشود، یک جامعه‌ای پیدا می‌شود غیر قابل فساد.

– اسلام برای اصلاح جامعه است.

– حقوق اسلام یک حقوق مترقّی و متکامل و جامع است.

– اسلام اسلام در اعلی مرتبۀ تمدّن است؛

– آن چیزهایی که اسلام جلویش را گرفته است، همین‌هایی است که جوان‌های ما را به تباهی می‌کشد!!؟

– در اسلام یک قانون است، و آن قانون الهی ]است که[ حکمفرما است.

– اسلام برای نجات بشر آمده است.

– اسلام برای سازندگی آمده است، و نظر اسلام به ساختن انسان است.

– اسلام برای ملّیت خاصّی نیست و ترک و فارس و عرب و عجم ندارد. اسلام متعلّق به همه است و نژاد و رنگ و قبیله و زبان، در این نظام ارزش ندارد

– در اسلام اساساً نژاد مطرح نیست، عربی و عجم ندارد. اسلام متعلّق به همه است و نژاد و رنگ و قبیله و زبان، در این نظام ارزش ندارد.

– در اسلام اساساً نژاد مطرح نیست، عربی و عجمی و سایر گروه‌ها، ابداً مطرح نیست. اسلام برای تربیت انسان آمده است. مطلب در برنامۀ اسلام، انسان است و تربیت انسانی.

– این قدرت اسلام است که طوایف مختلف را در زیر یک سقف جمع کرده است.

– در قانون اسلام فرقی ما بین اشخاص نیست.

– اسلام دین افراد مجاهدی است که دنبال حق و عدالتند؛ دین کسانی است که آزادی و استقلال می‌خواهند؛ مکتب مبارزان و مردم ضدّ استعماری است.

– امروز اسلام در مقابل تمامی کفر است.

– هیچ قدرتی در مقابل اسلام نیست.

– اسلام را مقتدای خودتان قرار بدهید، و در مقابل اسلام خاضع باشید.

– اسلام عزیزتر از آن است که ما تصوّر می‌کنیم.

– مکتب اسلام، مکتب تهذیب است.

– اسلام همه چیز را گفته است؛ لکن اشکال مسلمین است.

– مشکل عمدۀ مسلمین، همان دوری از اسلام و قرآن است.

– چنانچه ملّت‌ها از اسلام اطّلاع پیدا کنند، خواهند فهمید که هرچه می‌خواهند در اسلام وجود دارد.

– آن‌هایی که نظر سوء نسبت به اسلام دارند، از باب این است که اسلام را درک نکرده‌اند.

– این دژ بزرگ اسلام، و این دژ بزرگ روحانیت، هر دوی آن مورد نفرت اجانب است.

– اسلام در خدمت مستضعفین است.

– اسلام خیرخواه شماها است، اسلام ]در[ دنیا و آخرت شما را سعادتمند می‌کند.

– اسلام برای ما همه چیز آورده است.

– اسلام برای نجات مستضعفین است.

– اسلام دین آزادی و استقلال است.

– اسلام مادیات را به تبع معنویات، قبول دارد.

– اسلام هم تربیت باطنی می‌کند و هم حفظ مصالح دنیوی.

– قوانین اسلام به نیازهای انسان پاسخ می‌گوید. این قوانین بسیار صریح و روشن هستند.

– اسلام در ابعاد سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی، نیازهای مردم را برای ترقّی واقعی بر می‌آورد.

– اسلام نه دعوتش به خصوص معنویات است، و نه دعوتش به خصوص مادّیات است؛ هر دو را دارد. یعنی اسلام و قرآن کریم آمده‌اند که انسان را، به همۀ ابعادی که انسان دارد، بسازند او را، تربیت کنند او را.

– اسلام یک حکومتی است که یک جنبه‌اش حکومت سیاسی است و یک جنبه‌اش حکومت معنوی.

– احکام سیاسی اسلام بیشتر از احکام عبادی آن است.

– “سیاست مُدُن” از اسلام سرچشمه می‌گیرد.

– دین اسلام یک دین سیاسی است که همه چیزش سیاست است، حتّی عبادتش!!؟

– اسلام برای همه چیز، برای همۀ زندگی‌ها برنامه دارد.

– اسلام برای تمام زندگی انسان، از روزی که متولّد می‌شود تا موقعی که وارد قبر می‌شود، دستور و حکم دارد.

– در احکام مقدّس اسلامی، بیش از امور عبادی، در امور سیاسی و اجتماعی بحث شده است.

– اسلام برنامۀ زندگی دارد؛ اسلام برنامۀ حکومت دارد.

– احکام اسلام احکامی است که بسیار مترقّی است، و متضمّن آزادی‌ها و استقلال و ترقّیات.

– هر کشوری که به قوانین اسلام عمل نماید، بدون شک از پیشرفته‌ترین کشورها خواهد شد.

– اسلام خود از پایه‌گذاران تمدّن بزرگ در جهان بوده است.

– باز گذاشتن دست کسانی که قصد توطئه نسبت به اسلام و ملّت را دارند خیانت است.

منبع:کلمات قصار ،پند ها و حکمت هایی از حضرت امام خمینی ره /موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)