بسم الله الرحمن الرحیم

۱ – قال رسول اللّه (صلى الله علیه وآله): (إذا کانَ یَوْمُ القیامَهِ نادى مُنادٍ: یا أَهْلَ الجَمْعِ غُضُّوا أَبْصارَکُمْ حَتى تَمُرَّ فاطِمَه) .

(روز قیامت یک صدائی بلند میشود که : إی مردم غضّ بصر کنید که فاطمه (س) میخواهد عبور کند) .

کنز العمّال ج ۱۳ ص ۹۱ و ۹۳/ منتخب کنز العمّال بهامش المسند ج ۵ ص ۹۶/ الصواعق المحرقه ص ۱۹۰/ أسد الغابه ج ۵ ص ۵۲۳/ تذکره الخواص ص ۲۷۹/ ذخائر العقبى ص ۴۸/ مناقب الإمام علی لابن المغازلی ص ۳۵۶/ نور الأبصار ص ۵۱ و ۵۲/ ینابیع المودّه ج ۲ باب ۵۶ ص ۱۳۶.

۲ – قال رسول اللّه (صلى الله علیه وآله): (کُنْتُ إذا اشْتَقْتُ إِلى رائِحَهِ الجنَّهِ شَمَمْتُ رَقَبَهَ فاطِمَه) .

( اگر به بوی بهشت اشتیاق میکردم فاطمه را بو میکردم ) .

منتخب کنز العمّال ج ۵ ص ۹۷/ نور الأبصار ص ۵۱/ مناقب الإمام علی لابن المغازلی ص ۳۶۰.

۳ – قال رسول اللّه (صلى الله علیه وآله): (حَسْبُک مِنْ نساءِ العالَمیَن أَرْبَع: مَرْیمَ وَآسیَه وَخَدیجَه وَفاطِمَه) .

( از زنان عالم ۴ نفر بهترینانند : مریم وآسیه وخدیجه وفاطمه (س) ) .

مستدرک الصحیحین ج ۳ باب مناقب فاطِمَه ص ۱۷۱/ سیر أعلام النبلاء ج ۲ ص ۱۲۶/ البدایه والنهایه ج ۲ ص ۵۹/ مناقب الإمام علی لابن المغازلی ص ۳۶۳.

۴ – قال رسول اللّه (صلى الله علیه وآله): (یا عَلِی هذا جبریلُ یُخْبِرنِی أَنَّ اللّهَ زَوَّجَک فاطِمَه) .

( یاعلی , جبرئیل الآن به من خبر دادکه خدا فاطمه را به ازدواج تو درآورد ) .

مناقب الإمام علی من الریاض النضره: ص ۱۴۱.

۵ – قال رسول اللّه (صلى الله علیه وآله): (ما رَضِیْتُ حَتّى رَضِیَتْ فاطِمَه) .

( هیج گاه راضی نشدم تا فاطمه راضی میشد ) .

مناقب الإمام علی لابن المغازلی: ص ۳۴۲.

۶ – قال رسول اللّه (صلى الله علیه وآله): (یا عَلِیّ إِنَّ اللّهَ أَمَرَنِی أَنْ أُزَوِّجَکَ فاطِمَه) .

( یا علی , خدا به من دستور داد تا تو را به ازدواج فاطمه درآورم ) .

الصواعق المحرقه باب ۱۱ ص ۱۴۲/ ذخائر العقبى ص ۳۰ و ۳۱/ تذکره الخواص ص ۲۷۶/ مناقب الإمام علی من الریاض النضره ص۱۴۱/ نور الأبصار ص۵۳.

۷ – قال رسول اللّه (صلى الله علیه وآله): (إِنّ اللّهَ زَوَّجَ عَلیّاً مِنْ فاطِمَه) .

( خدا علی و فاطمه را به ازدواج درآورد ) .

الصواعق المحرقه ص ۱۷۳.

۸ – قال رسول اللّه (صلى الله علیه وآله): (أَحَبُّ أَهْلِی إِلیَّ فاطِمَه) .

( فاطمه محبوب ترین أهل من است نزد من ) .

الجامع الصغیر ج ۱ ح ۲۰۳ ص ۳۷/ الصواعق المحرقه ص ۱۹۱/ ینابیع المودّه ج ۲ باب ۵۹ ص ۴۷۹/ کنز العمّال ج ۱۳ ص۹۳.

۹ – قال رسول اللّه (صلى الله علیه وآله): (خَیْرُ نِساءِ العالَمین أَرْبَع: مَرْیَم وَآسیه وَخَدِیجَه وَفاطِمَه) .

( سروران زنان عالم ۴ نفرند : مریم وآسیه وخدیجه وفاطمه ) .

الجامع الصغیر ج ۱ ح ۴۱۱۲ ص ۴۶۹/ الإصابه فی تمییز الصحابه ج ۴ ص ۳۷۸/ البدایه والنهایه ج ۲ ص ۶۰/ ذخائر العقبى ص ۴۴.

۱۰ – قال رسول اللّه (صلى الله علیه وآله): (سیّدَهُ نِساءِ أَهْلِ الجَنَّهِ فاطِمَه) .

( سرور زنان بهشت فاطمه است ) .

کنز العمّال ج۱۳ ص۹۴/ صحیح البخاری، کتاب الفضائل، باب مناقب فاطمه/ البدایه والنهایه ج ۲ ص۶۱.

۱۱ – قال رسول اللّه (صلى الله علیه وآله): (أَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ الجَنَّهَ: عَلیٌّ وَفاطِمَه) .

( اولین کسی که وارد بهشت میشود : علی وفاطمه هستند ) .

نور الأبصار ص ۵۲/ شبیه به آن در کنز العمّال ج ۱۳ ص ۹۵.

۱۲ – قال رسول اللّه (صلى الله علیه وآله): (أُنْزِلَتْ آیَهُ التطْهِیرِ فِیْ خَمْسَهٍ فِیَّ، وَفِیْ عَلیٍّ وَحَسَنٍ وَحُسَیْنٍ وَفاطِمَه) .

( آیه تطهیر بر ۵ نفر نازل شد , بر من وعلی وحسن وحسین وفاطمه (علیهم السلام) ) .

إسعاف الراغبین ص ۱۱۶/ صحیح مسلم، کتاب فضائل الصحابه.

۱۳ – قال رسول اللّه (صلى الله علیه وآله): (أَفْضَلُ نِساءِ أَهْل الجَنَّهِ: مَرْیَمُ وَآسیهُ وَخَدیجَهُ وَفاطِمَه) .

( بهترین زنان اهل بهشت&nbsp4 نفرند : مریم وآسیه وخدیجه وفاطمه ) .

سیر أعلام النبلاء: ج ۲ ص ۱۲۶/ذخائر العقبى: ص ۴۴.

۱۴ – قال رسول اللّه (صلى الله علیه وآله): (أَوَّلُ مَنْ دَخَلَ الجَنَّهَ فاطِمَه) .

( أوّلین کسی که وارد بهشت میشود فاطمه است ) .

ینابیع المودّه ج۲ ص۳۲۲ باب۵۶.

۱۵ – قال رسول اللّه (صلى الله علیه وآله): (المَهْدِیِ مِنْ عِتْرَتی مِنْ وُلدِ فاطِمَه) .

( مهدی أز عترت من أز ولد فاطمه میباشد ) .

الصواعق المحرقه ص۲۳۷.

۱۶ – قال رســـول اللّه (صلى الله علیه وآله): (إنّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ فَطـــَمَ ابْنَتِی فاطِمَـــه وَوُلدَهـــا وَمَنْ أَحَبًّهُمْ مِنَ النّارِ فَلِذلِکَ سُمّیَتْ فاطِمَه) .

( خدای تبارک وتعالى آتش را بر دخترم فاطمه وپسرانش وکسی که آنان را دوست بدارد دور ومنع کرده است , وبه همین دلیل است که اسمش فاطمه است ) .

کنز العمال ج۶ ص۲۱۹.

۱۷ – قال رسول اللّه (صلى الله علیه وآله): (فاطِمَه أَنْتِ أَوَّلُ أَهْلِ بَیْتی لُحُوقاً بِی) .

( ای فاطمه , تو أوّلین نفری هستی که أز عترتم بعد أز من به نزد من می آیی ) .

حلیه الأولیاء ج ۲ ص ۴۰/ صحیح البخاری کتاب الفضائل/کنز العمّال ج ۱۳ ص ۹۳/ منتخب کنز العمّال ج ۵ ص ۹۷.

۱۸ – قال رسول اللّه (صلى الله علیه وآله): (فاطِمَه بَضْعَهٌ مِنّی یَسُرُّنِی ما یَسُرُّها) .

( فاطمه پاره تن من است , هر چه او را خوش حال کند مرا خوش میکند ) .

الصواعق المحرقه ص ۱۸۰ و ۲۳۲/ مستدرک الحاکم / معرفه ما یجب لآل البیت النبوی من الحق على من عداهم ص ۷۳/ ینابیع المودّه ج ۲ باب ۵۹ ص ۴۶۸.

۱۹ – قال رسول اللّه (صلى الله علیه وآله): (فاطِمَه سِیِّدهُ نِساءِ أَهْلِ الجَنِّه) .

( فاطمه سرور زنان أهل بهشت است ) .

صحیح البخاری ج ۳ کتاب الفضائل باب مناقب فاطِمَه ص ۱۳۷۴/ مستدرک الصحیحین ج ۳ باب مناقب فاطِمَه ص ۱۶۴/ سنن الترمذی ج ۳ ص ۲۲۶/ کنز العمّال ج ۱۳ ص ۹۳/ منتخب کنز العمّال ج ۵ ص ۹۷/ الجامع الصغیر ج ۲ ص ۶۵۴ ح ۵۷۶۰/ سیر أعلام النبلاء ج ۲ ص ۱۲۳/ الصواعق المحرقه ص ۱۸۷ و ۱۹۱/ خصائص الإمام علیّ للنسائی ص ۱۱۸/ ینابیع المودّه ج ۲ ص ۷۹/ الجوهره فی نسب علیّ وآله ص ۱۷/ البدایه والنهایه ج ۲ ص ۶۰.

۲۰ – قال رسول اللّه (صلى الله علیه وآله): (فاطِمَه بَضْعَهُ مِنّی فَمَنْ أَغْضَبَها أَغْضَبَنِی) .

( فاطمه پاره تن من است , هر چه او را غضبناک کند مرا غضبناک کرده است ) .

صحیح البخاری ج ۳ کتاب الفضائل باب مناقب فاطِمَه ص ۱۳۷۴/ خصائص الإمام علیّ للنسائی ص ۱۲۲/ الجامع الصغیر ج ۲ ص ۶۵۳ ح ۵۸۵۸/ کنز العمّال ج ۳ ص ۹۳ ـ ۹۷/ منتخب بهامش المسند ج ۵ ص ۹۶/ مصابیح السنّه ج ۴ ص ۱۸۵/ إسعاف الراغبین ص ۱۸۸/ ذخائر العقبى ص ۳۷/ ینابیع المودّه ج ۲ ص ۵۲ ـ ۷۹.

۲۱ – قال رسول اللّه (صلى الله علیه وآله): (فاطِمَه خُلِقَتْ حورِیَّهٌ فِیْ صوره إنسیّه) .

( فاطمه یک حوریّه خلق شد به صورت إنسیّه ) .

مناقب الإمام علی لابن المغازلی ص ۲۹۶.

۲۲ – قال رسول اللّه (صلى الله علیه وآله): (فاطِمَه حَوْراءُ آدَمیّهَ لَم تَحضْ وَلَمْ تَطْمِث) .

( فاطمه حوریّه إنسیّه است , حیض ونفاس ندارد ) .

الصواعق المحرقه ص ۱۶۰/ إسعاف الراغبین ص ۱۸۸/ کنز العمّال ج ۱۳ ص ۹۴/ منتخب کنز العمّال ج ۵ ص ۹۷.

۲۳ – قال رسول اللّه (صلى الله علیه وآله): (فاطِمَه أَحَبُّ إِلیَّ مِنْکَ یا عَلِیّ وَأَنْتَ أَعَزُّ عَلَیَّ مِنْها) .

( فاطمه از تو یا علی نزد من محبوب تر است , وتو نزد من از او عزیزتر میباشی ) .

مجمع الزوائد ج ۹ ص ۲۰۲/ الجامع الصغیر ج ۲ ص ۶۵۴ ح ۵۷۶۱/ منتخب کنز العمّال ج ۵ ص ۹۷/ أسد الغابه ج ۵ ص ۵۲۲/ ینابیع المودّه ج ۲ باب ۵۶ ص ۷۹/ الصواعق المحرقه الفصل الثالث ص ۱۹۱.

۲۴ – قال رسول اللّه (صلى الله علیه وآله): (فاطِمَه بَضْعَهٌ مِنّی وَهِیَ قَلْبِیْ وَهِیَ روُحِی التی بَیْنَ جَنْبِیّ) .

( فاطمه پاره تن من است , واو قلب من است , وروحی که بین من است )&nbsp.

نور الأبصار ص ۵۲.

۲۵ – قال رسول اللّه (صلى الله علیه وآله): (فاطِمَه سیِّدَهُ نِساءِ أُمَّتِی) .

( فاطمه سرور زنان أمّت من است ) .

سیر أعلام النبلاء ج ۲ ص ۱۲۷/صحیح مسلم، کتاب فضائل الصحابه، باب مناقب فاطمه/مجمع الزوائد ج ۲ ص ۲۰۱/إسعاف الراغبین ص ۱۸۷.

۲۶ – قال رسول اللّه (صلى الله علیه وآله): (فاطِمَه بَضْعَهٌ مِنّی یُؤلِمُها ما یُؤْلِمُنِی وَیَسَرُّنِی ما یَسُرُّها) .

( فاطمه پاره تن من است , هر چه او را بیازارد مرا آزرده است , وهرچه او را مسرور گرداند مرا مسرور کرده است ) .

مناقب الخوارزمی ص ۳۵۳.

۲۷ – قال رسول اللّه (صلى الله علیه وآله): (فاطِمَه بَضْعَهٌ مِنّی مَنْ آْذاهَا فَقَدْ آذانِی) .

(فاطمه پاره تن من است , هر که او را مرا بیازارد مرا آزرده است) .

السنن الکبرى ج ۱۰ باب من قال: لا تجوز شهاده الوالد لولده ص ۲۰۱/ کنز العمّال ج ۱۳ ص ۹۶/نور الأبصار ص۵۲/ ینابیع المودّه ج ۲ ص ۳۲۲.

۲۸ – قال رسول اللّه (صلى الله علیه وآله): (فاطِمَه بَهْجَهُ قَلْبِی وَابْناها ثَمْرَهُ فُؤادِی) .

( فاطمه بهجت وسرور قلب من است , ودو پسرش میوه دل من هستند )&nbsp.

ینابیع الموّده ج ۱ باب ۱۵ ص ۲۴۳.

۲۹ – قال رسول اللّه (صلى الله علیه وآله): (فاطِمَه لَیْسَتْ کَنِساءِ الآدَمیّین) .

( فاطمه مثل زنان آدمیّین نیست ) .

مجمع الزوائد ج ۹ ص ۲۰۲.

۳۰ – قال رسول اللّه (صلى الله علیه وآله): (فاطِمَه إِنّ اللّهَ یَغْضِبُ لِغَضَبَکِ) .

( ای فاطمه , خدا با غضب تو غضبناک میشود ) .

الصواعق المحرقه ص ۱۷۵/ مستدرک الحاکم، باب مناقب فاطمه / مناقب الإمام علی لابن المغازلی ص ۳۵۱.

۳۱ – قال رسول اللّه (صلى الله علیه وآله): (فاطِمَه إِنّ اللّهَ غَیْرُ مُعَذِّبِکِ وَلا أَحَدٍ مِنْ وُلْدِکِ) .

( ای فاطمه خدا نه تو را عذاب میدهد نه کسی أز پسرانت را )

کنز العمّال ج۱۳ ص۹۶/ منتخب کنز العمّال بهامش مسند أحمد ج۵ ص۹۷/ إسعاف الراغبین بهامش نور الأبصار ص۱۱۸.

۳۲ – قال رسول اللّه (صلى الله علیه وآله): (کَمُلَ مِنَ الرِّجال کَثِیرُ وَلَمْ یَکْمُلْ مِنَ النساءِ إِلاّ أَرْبَع: مَرْیـــم وَآسِیَه وَخَدیجـــَه وَفاطِمـــَه)

( أز مردان خیلی به کمال رسیدند , ولی أز زنان فقط ۴ نفر : مریم وآسیه وخدیجه وفاطمه )

نور الأبصار ص ۵۱.

۳۳ – قال رسول الله (صلى الله علیه وآله): (لیله عرج بی إلى السماء رأیت على باب الجنّه مکتوبا : لا إله إلا الله , محمّد رسول الله , علیّ حبیب الله , الحسن والحسین صفوه الله , فاطمه خیره الله , على مبغضیهم لعنه الله)

( شبی که به معراج رفتم بر در بهشت دیدم نوشته شده بود : لا إله إلا الله , محمد رسول الله , علی ولی الله , حسن وحسین مصطفایان خدا , فاطمه برگزیده خدا , لعنت خدا بر مبغضین آنان ) .

تاریخ بغداد : ۱/۲۵۹ تاریخ دمشق : ۱۴/۱۷۰ لسان المیزان : ۵/۷۰

۳۴ – قال رسول الله (صلى الله علیه وآله): (لو کان الحسن شخصا لکان فاطمه , بل هی أعظم , إن فاطمه ابنتی خیر أهل الأرض عنصرا وشرفا وکرما) .

( أگر إحسان شخص بود , فاطمه میبود , بلکه أو أعظم است , فاطمه دختر من بهترین أهل زمین است در کرم وعنصر وشرف ) .

مقتل الحسین : ۱/۶۰.

۳۵ – خرج رسول الله (صلى الله علیه وآله) وهو آخذ بید فاطمه (سلام الله علیها) فقال : (من عرف هذا فقد عرفها ومن لم یعرفها فهی فاطمه بنت محمّد وهی قلبی وروحی التی بین جنبی) .

پیامبر أکرم (ص) خارج شدند در حالی که دست حضرت فاطمه (س) را گرفته بودند , سپس گفتند : (هر کس أو را میشناسد شناخته است , وهر که که او را نمیشناسد پس او فاطمه دختر محمد است , واو قلب من است وروحی که بین من است) .

الفصول المهمّه : ۱۴۶ نور الأبصار : ۵۳

۳۶ – قال رسول الله (صلى الله علیه وآله): (إنّما سمّیت فاطمه لأنّ الله عزّوجلّ فطم من أحبّها من النّار)

( فاطمه فاطمه نامیده شد چون که خدا محبّان او را أز آتش دور گردانیده است )

مجمع الزوائد : ۹/۲۰۱

۳۷ – قال رسول الله (صلى الله علیه وآله) : (أتانی جبرئیل قال : یا محمّد إنّ ربّک یحبّ فاطمه فاسجد , فسجدت , ثمّ قال : إنّ الله یحبّ الحسن والحسین فسجدت , ثمّ قال : إنّ الله یحبّ من یحبّهما) .

( جبرئیل نزد من آمد وگفت : یا محمّد , خدا فاطمه را دوست دارد , پس سجده کن , سجده کردم , سپس گفت : خدا حسن وحسین را هم دوست دارد , پس سجده کردم , سپس گفت : خدا دوست دارد هر کس که آن دو را دوست بدارد ) .

لسان المیزان : ۳/۲۷۵

۳۸ – قال رسول الله (صلى الله علیه وآله) : (إن فاطمه شعره منی فمن آذى شعره منی فقد آذانی , ومن آذانی فقد آذى الله , ومن آذى الله لعنه ملء السماوات والأرض) .

( فاطمه موئی أز من است , پس کسی که موئی أز من را بیازارد مرا آزرده است , وکسی که مرا بیازارد خدا را آزرده است , وکسی خدا را بیازارد خدا أو را به أندازه زمین وآسمان لعنتش میکند ) .

حلیه الأولیاء : ۲/۴۰

۳۹ – قال رسول الله (صلى الله علیه وآله) : (یا سلمان , حبّ فاطمه ینفع فی مئه من المواطن , أیسر تلک المواطن : الموت , والقبر , والمیزان , والمحشر , والصراط , والمحاسبه , فمن رضیت عنه ابنتی فاطمه , رضیت عنه , ومن رضیت عنه رضی الله عنه , ومن غضبت علیه ابنتی فاطمه , غضبت علیه , ومن غضبت علیه غضب الله علیه , یا سلمان ویل لمن یظلمها ویظلم بعلها أمیر المؤمنین علیا , وویل لمن یظلم ذرّیتها وشیعتها) .

(إی سلمان , حبّ فاطمه در ۱۰۰ جا نافع ومفید است , میسّرترین وراحت ترین آن جا ها : هنگام مردن , در قبر , در میزان , در محشر , در صراط , در محاسبه , پس هر که که دخترم فاطمه از او راضی شود من هم از او راضی میشوم وکسی که من از او راضی شوم خدا از او راضی میشود , وهر کس که دخترم فاطمه بر او غضب کند من هم بر او غضبناک میشوم , وهر کس که من بر او غضبناک شوم خدا بر او غضبناک میشود , إی سلمان , وای برکسی که به او وبه شوهر او أمیر المؤمنین علی ظلم وستم کند , ووای بر کسی که به نسل وشیعه او ظلم وستم کند) .

فرائد السمطین : ۲ باب ۱۱ ح ۲۱۹ کشف الغم : ۱/۴۶۷

۴۰ – (قرأ رسول الله (صلى الله علیه وآله) هذا الآیه : (فی بیوت أذن الله أن ترفع ویذکر فیها اسمه) فقام إلیه رجل فقال : أی بیوت هذه یا رسول الله ؟ قال : بیوت الأنبیاء , فقام إلیه أبوبکر فقال : یا رسول الله أهذا البیت منها ؟ -مشیرا إلى بیت علی وفاطمه علیهما السلام-قال : نعم , من أفاضلها)

(رسول خدا (ص) إین آیه را خواند : (در خانه هائی که خدا إجازه داده است که بالا روند وذکر او در آنها به بزرگی یاد شود) پس کسی بلند شد وسؤال کرد : کدام بیوتی هستند اینها یا رسول الله ؟ فرمودند : بیوت أنبیاء , پس ابوبکر بلند شد وگفت : یا رسول الله این خانه هم ضمن آنان است ؟ -اشاره به خانه حضرت علی وحضرت فاطمه علیهما السلام کرده بود- پیامبر (ص) فرمودند : بله , از بهترینان آن بیوت است) .

الدر المنثور : ۶/۲۰۳ تفسیر آیه النور , روح المعانی : ۱۸/۱۷۴ تفسیر الثعلبی : ۷/۱۰۷ الکشف والتبیان للمسفوی : ۷۲

 

منبع: پرسمان


پی نوشت ها

۱ – الامالی للصدوق : ص ۹۹/۱۰۱ و ۱۱۸ .

۲ – إثبات الهداه : ج ۱ ص ۲۸۰ /۲۸۱ .

۳ – إرشاد القلوب للدیملی : ص ۲۹۵ .

۴ – بشاره المصطفى : ۱۹۷ ـ ۲۰۰ .

۵ – الفضائل لابن شاذان : ۸/۱۱ .

۶ – غایه المرام : ۴۸ .

۷ – المحتضر : ۱۰۹ و۴۴/۵۵ .

۸ – المناقب لابن شهر آشوب : ج ۲ ص ۲۰۹ .

۹ – وفاه الصدیقه الزهراء للمقرم : ۶۰ و ۷۸ .

۱۰ – تفسیر العیاشی : ج ۲ ص ۳۰۷ و ۳۰۸ .

۱۱ – البرهان فی تفسیر القرآن : ج ۲ ص ۴۳۴ .

۱۲ – کامل الزیارات : ص ۳۳۲/۳۳۵ .

۱۳ – الهدایه الکبرى : ص ۱۷۹ و ۴۰۷ و ۴۰۸ و ۴۱۷ .

۱۴ – حلیه الأبرار : ج ۲ ص ۶۵۲ .

۱۵ – نوائب الدهور : ص ۱۹۴ .

۱۶ – فاطمه الزهراء بهجه قلب المصطفى : ج ۲ ص ۵۳۲ .

۱۷ – الاختصاص : ص ۱۸۵ و ۱۸۴ .

۱۸ – المغنی للقاضی عبد الجبار : ج ۲۰ ق ۱ ص ۳۳۵ .

۱۹ – الشافی للسید المرتضى : ج ۴ ص ۱۱۰/۱۱۹ و ۱۱۷ و ۱۲۰ .

۲۰ – الأنوار النعمانیه .

۲۱ – مصباح الأنوار (من علماء القرن السادس) .

۲۲ – نوادر الأخبار : ص ۱۸۳ .

۲۳ – علم الیقین : ص ۶۸۶ ـ ۶۸۸ .

۲۴ – المنتخب للطریحی : ص ۱۳۶ / ۱۳۷ و ۲۹۳ .

۲۵ – مؤتمر علماء بغداد : ص ۱۳۵ / ۱۳۷ .

۲۶ – سیره الأئمه الاثنی عشر : ج ۱ ص ۱۳۲ .

۲۷ – الملل والنحل : ج ۱ ص ۵۷ .

۲۸ – بهج الصباغه : ج ۵ ص ۱۵ .

۲۹ – بیت الأحزان : ص ۱۲۴ .

۳۰ – الفرق بین الفرق : ص ۱۴۸ .

۳۱ – الخطط للمقریزی : ج ۲ ص ۳۴۶ .

۳۲ – الوافی بالوفیات : ۶/۱۷ .

۳۳ – شرح نهج البلاغه للمعتزلی : ۲/۶۰ و ۱۶/۲۳۵ ، ۲۷۱ .

۳۴ – أعلام النساء : ۴/۱۲۴ .

۳۵ – الصراط المستقیم : ۳/۱۳ .

۳۶ – الارجوزه المختاره : ۸۸/۹۲ .

۳۷ – دیوان مهیار : ۲/۳۶۷ .

۳۸ – أرجوزه فی تواریخ النبی والأئمه : ۱۳ .

۳۹ – تراجم أعلام النساء : ۲/۳۱۶ .

۴۰ – الأنوار القدسیه للاصفهانی : ۴۲/۴۴ .

۴۱ – فرائد السمطین : ۲/۳۴ .

۴۲ – البحار : ۲۸/۲۹۷ و ۲۶۸/۲۷۰ وهامش ۲۷۱ و ۳۷/۳۹ و ۵۱ و ۳۲۱ و ۶۲ . ۴۳/۱۹۷ و ۱۷۲ . ۹۵/۳۵۱ . ۳۰/۲۹۳ و ۳۰۲ و ۳۴۸/۳۵۰ . ۴۴/۱۴۹ . ۵۳/۱۴ . ۲۹/۱۹۲ .

۴۳ – سلیم بن قیس : ۲/۵۸۵ .

۴۴ – العوالم : ۱۱/۴۰۰ ، ۴۱۶ ، ۳۹۲ و ۴۴۱ .

۴۵ – الاحتجاج : ۱/۲۱۰ ، ۴۱۴ .

۴۶ – مرآه العقول : ۵/۳۱۹ .

۴۷ – ضیاء العالمین : ج ۲ ق ۳ ص ۶۰ .

۴۸ – جلاء العیون للمجلسی : ۱/۱۹۳ ، ۱۸۴ .

۴۹ – کامل بهائی : ۱/۳۰۶ ، ۳۱۲ .

۵۰ – حدیقه الشیعه : ۲۶۵ .

۵۱ – روضه المتّقین : ۵/۳۴۲ .

۵۲ – تراجم أعلام النساء : ۲/۳۲۱ .

۵۳ – الصوارم الحاسمه للکمالی الاسترابادی .

۵۴ – نوائب الدهور : ۱/۱۵۷ .

۵۵ – ألقاب الرسول (ص) وعترته : ۳۹ .

۵۶ – تلخیص الشافی : ۳/۱۵۶ .

۵۷ – النقض : ۲۹۸ .

۵۸ – اللوامع الالهیه فی المباحث الکلامیه : ۳۰۲ .

۵۹ – مناظره الغروی والهروی : ۴۷ .

۶۰ – الإمامه لابن سعد الجزائری : (مخطوط) ۸۱ .

۶۱ – الرسائل الاعتقادیه للخواجوئی المازندارنی : ۴۴۴ .

۶۲ – الحدائق الناضره : ۵/۱۸۰ .

۶۳ – روضات الجنات : ۱/۳۵۸ .

۶۴ – التتمه فی تواریخ الأئمه : ۲۸ ، ۳۵ .

 

ونذکر لک بعض المصادر التی ذکرت إسقاط جنینها “علیها السلام” وعلیک بالمراجعه .

۱ ـ اثبات الوصیه : ۱۴۳ .

۲ ـ الملل والنحل : ۱/۵۷ .

۳ ـ بهج الصباغه : ۵/۱۵ .

۴ ـ بیت الأحزان : ۱۲۴ .

۵ ـ الوافی بالوفیات : ۶/۱۷ .

۶ ـ شرح نهج البلاغه للمعتزلی : ۲/۶۰ و ۱۴/۱۳۹ عن شیخه أبی جعفر النقیب .

۷ ـ الارجوزه المختاره : ۸۸ .

۸ ـ المنتخب للطریحی : ۱۳۶ و ۲۹۳ .

۹ ـ أرجوزه الحر العاملی فی تواریخ الأئمه : ۱۳ (مخطوط) .

۱۰ ـ تراجم أعلام النساء : ۲/۳۱۶ .

۱۱ ـ الأنوار القدسیه : ۴۲ .

۱۲ ـ فرائد السمطین : ۲/۳۴ .

۱۳ ـ الأمالی للصدوق : ۹۹ .

۱۴ ـ إرشاد القلوب للدیلمی : ۲۹۵ .

۱۵ ـ جلاء العیون : ۱/۱۸۴ و ۱۹۳ .

۱۶ ـ بشاره المصطفى : ۱۹۷ .

۱۷ ـ الفضائل لابن شاذان : ۸/۱۱ تحقیق الأرموی .

۱۸ ـ غایه المرام : ۴۸ .

۱۹ ـ المحتضر : ۱۰۹ .

۲۰ ـ إقبال الأعمال : ۶۲۵ .

۲۱ ـ دلائل الإمامه : ۴۵ و ۲۶ .

۲۲ ـ مهج الدعوات : ۲۵۷ و ۲۵۸ .

۲۳ ـ المصباح للکفعمی : ۵۲۲ .

۲۴ ـ مسند الإمام الرضا للعطاردی : ۲/۶۵ .

۲۵ ـ الإمامه لابن سعد الجزائری : (مخطوط) ۸۱ .

۲۶ ـ ضیاء العالمین : ج ۲ ق ۲ ص ۶۲ .

۲۷ ـ طریق الارشاد للخواجوئی (مطبوع مع الرسائل الاعتقادیه) : ۴۴۴ و ۴۶۵ .

۲۸ ـ الرسائل الاعتقادیه : ۳۰۱ .

۲۹ ـ الحدائق الناضره : ۵/۱۸۰ .

۳۰ ـ تشیید المطاعن : ۱/ فیه عشرات الصحفات ، فلتراجع .

۳۱ ـ الصوارم الماضیه : (مخطوط) ۵۶ .

۳۲ ـ روضات الجنات : ۱/۳۵۸ .

۳۳ ـ تلخیص الشافی : ۳/۱۵۶ .

۳۴ ـ النقض : ۲۹۸ .

۳۵ ـ اللوامع الالهیه فی المباحث الکلامیه : ۳۰۲ .

۳۶ ـ مناظره الغروی والهروی : ۴۷ .

۳۷ ـ نفحات اللاهوت : ۱۳۰ .

۳۸ ـ إحقاق الحق : ۲/۳۷۴ .

۳۹ ـ سیره الأئمه الاثنی عشر : ۱/۱۳۲ .

۴۰ ـ الصراط المستقیم : ۳/۱۲ .

۴۱ ـ کامل بهائی : ۳۰۹ .

۴۲ ـ التتمه فی تواریخ الأئمه : ۲۸ .

۴۳ ـ اثبات الهداه : ۲/۳۷۰ و ۳۳۷ و ۳۸۰ .

۴۴ ـ مناقب آل أبی طالب (لابن شهر آشوب) : ۳/۴۰۷ .

۴۵ ـ البحار : ۳/۳۹۳ ، ۲۵/۳۷۳ ، ۲۸/۳۰۸ و ۲۷۱ ، ۳۷/۳۹ و ۲۶۸/۲۷۰ و ۲۰۹ و ۲۱۰ و ۲۶۴ و ۳۲۳ ، ۲۹/۱۹۲ ، ۳۰/۲۹۴ ، ۳۹/۴۱ ، ۴۲/۹۱ ، ۴۳/۲۳۷ و ۱۷۰ و ۱۹۷ و ۲۲/۶۴ ، ۸۲/۲۶۱ ، ۸۳/۲۲۳ ، ۹۷/۱۹۹ .

۴۶ ـ عوالم العلوم : ۱۱/۵۳۹ و ۴۱۱ و ۵۰۴ و ۳۹۱ و ۴۰۰ و۳۹۸ و ۴۴۱ .

۴۷ ـ المجدی فی أنساب الطالبین : ۱۲ .

۴۸ ـ فاطمه الزهراء بهجه قلب المصطفى : ۲/۵۳۲ .

۴۹ ـ نوائب الدهور : ۱۹۲ .

۵۰ ـ الاختصاص : ۳۴۳ و۱۸۴ .

۵۱ ـ کامل الزیارات : ۳۲۶ و ۳۳۲ .

۵۲ ـ وفاه الصدیقه الزهراء : ۷۸ .

۵۳ ـ کتاب سلیم بن قیس : ۵۸۷ و ۵۹۰ .

۵۴ ـ الاحتجاج : ۱/۲۱۰ و ۴۱۴ .

۵۵ ـ مرآه العقول : ۵/۳۱۹ و ۳۱۸ .

۵۶ ـ کفایه الطالب : ۴۱۳ .

۵۷ ـ حدیقه الشیعه : ۲۶۵ .

۵۸ ـ معانی الأخبار : ۲۰۵ .

۵۹ ـ الهدایه الکبرى : ۱۷۹ و ۴۱۷ .

۶۰ ـ حلیه الأبرار : ۲/۶۵۲ .

۶۱ ـ البلد الأمین : ۵۵۱ .

۶۲ ـ علم الیقین : ۷۰۱ و ۶۸۶ .

۶۳ ـ روضه المتقین : ۵/۳۴۲ .

۶۴ ـ تراجم أعلام النساء : ۳۲۱ .

۶۵ ـ نوادر الأخبار للفیض : ۱۸۳ .

۶۶ ـ مؤتمر علماء بغداد : ۱۳۵ .

۶۷ ـ البدء والتاریخ : ۵/۲۰ .

۶۸ ـ فاطمه بنت رسول الله لعمر أبی النصر : ۹۴ .

۶۹ ـ التنبیه والرد على أهل الأهواء والبدع : ۲۵ .

۷۰ ـ منتهى الآمال : ۱/۲۶۳ و ۲۰۱ .

۷۱ ـ التتمه فی تواریخ الأئمه : ۳۵ .

۷۲ ـ مقتل الحسین للمقرم : ۳۸۹ (عن کاشف الغطاء) .

۷۳ ـ میزان الاعتدال : ۱/۱۳۹ .

۷۴ ـ لسان المیزان : ۱/۲۶۸ .

۷۵ ـ سیر أعلام النبلاء : ۱۵/۵۷۸