سؤال: اگر کنجکاوی بچّه ها مخصوصاً پسرها، در استفاده از وسایل، منجر به آسیب رسیدن به وسیله شود، امّا از طرفی یادگیری آنها را بالا ببرد، با توجّه به این که این کار به نوعی ضرر مالی محسوب می‌شود، آیا کار درستی است؟

جواب:

اینکه بچّه ها یک سری از وسایل را در خانه خراب کنند تا چیزی را یاد بگیرند، اگر این کار در محیط خانه مرسوم شود خوب نیست؛ یعنی اگر همیشه رادیو، کولر و کامپیوتر به خاطر یادگیری بچّه ها خراب باشد، طبیعتاً درست نیست و نباید این گونه باشد.

امّا اگر یک وقت به صورت غیر عمدی مشکلی را به وجود آورد، مثلاً اشکالی در وسیله به وجود آمد و فرزند ما که فکر کرد می‌تواند آن را درست کند، این وسیله را دست کاری کرد؛ امّا بیشتر به آن آسیب رساند، در اینجا نباید او را دعوا و سرزنش کنیم. همچنین این طور نباشد که به او بگوییم همه چیز را تعمیر کن، اگر هم نشد فدای سرت! چراکه این رفتار باعث می‌شود خراب کاری در بچّه ها زیاد شود.

یک پیشنهاد!

ما به پدر و مادر ها پیشنهاد می‌کنیم که یک سری از وسایل به درد نخور را برای این که بچّه ها کنجکاوی خودشان را روی آنها پیاده کنند در نظر بگیرند و در اختیار آنها قرار دهند؛ همچنین می‌توانند گوشه ای از خانه را به فعّالیت ها ی او اختصاص دهند. این کار خیلی خوب است و به بچّه ها کمک می‌کند.

ادیسون در این باره می‌گوید:من موفّقیت های خود را مرهون مادرم هستم؛ چون او در زیرزمین خانه برای من یک کارگاه ساده ایجاد کرد. معمولاً بچّه هایی که پدر و مادر برای آنها چنین امکاناتی را تهیّه کرده اند، موفقیّت هایی در زمینه هنر، یا ورزش و یا در زمینه اختراعات کسب می‌کنند؛ البته این امکانات باید هدف مند باشد؛ نه این که بی حدّ و حصر و بدون حساب و کتاب باشد.