بخشی از پرخاشگری نوجوانان طبیعی است؛ چراکه تحمّل آنان در این دوره کاهش پیدا می‌کند. یکی از علل کاهش تحمّل بچّه ها انتظاراتی است که در این دوره برای آنها ایجاد می‌شود.

راهکارهای زیر را می توان برای آرامش نوجوانان ارائه کرد:

الف. ذکر گفتن

نوجوانان هر وقت دیدند که حالت های عصبی به آنها روی می آورد، حتماً به سمت ذکر خداوند متعال بروند؛ چراکه ذکر خدا آرامش بخش دلهاست؛ مثلاً آنها می‌توانند ذکر حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیهارا بگویند.

 

ب. وضو گرفتن

وضو گرفتن به انسان آرامش می‌دهد و زمینه را فراهم می کند که فرد به یک آرامش معنوی و پایدار دست پیدا کند.

 

ج. تلاوت قرآن

سوّمین مورد، تلاوت قرآن است؛ تلاوت قرآن زمینه را فراهم می کند که انسان از غم های دنیا کنده شود و آن نور الهی در وجودش حفظ شود. امام صادق علیه السلام فرمودند:“مَنْ‏ قَرَأَ الْقُرْآنَ‏ وَ هُوَ شَابٌّ مُؤْمِنٌ اخْتَلَطَ الْقُرْآنُ بِلَحْمِهِ وَ دَمِه”[۱]؛ یعنی وقتی نوجوان یا جوانی قرآن تلاوت می‌کند، این تلاوت قرآن و این آیات نورانی با گوشت و خون او آمیخته می‌شود؛ لذا نوجوانان تلاوت قرآن را فراموش نکنند.

 

د. کنترل کردن افکار

نوجوان باید افکار خود را کنترل کند؛ چراکه فکر های منفی زمینه ی رفتارها و گفتارهای منفی را در انسان  ایجاد می‌کند. وجود مبارک حضرت علی علیه السلام فرمودند:”مراقب فکرت باش که گفتارت می شود؛ مراقب گفتارت باش که رفتارت می شود”.

 

ه. تغذیه ی مناسب

یکی از نکاتی که می‌تواند در این سنین آرامش ایجاد کند، تغذیه ی مناسب است؛ خصوصاً در دختر خانم ها، به دلیل تغییراتی که در طول ماه برای آنها اتّفاق می‌افتد، ممکن است آستانه ی تحمّلشان کاهش پیدا کند؛ لذا در این دوران آنها نیاز به ویتامین “ب” دارند که در میوه ها ی مغز دار و جوانه ی گندم وجود دارد.

 برخی از کارشناسان، میوه را آرامش بخش می‌دانند و می‌گویند: هروقت حالت های عصبی پیدا کردید، حتماً به سراغ خوردن میوه بروید.

 

و. پیاده روی

پیاده روی خیلی می تواند به آرامش کمک کند. برخی از کارشناسان می‌گویند: شما آرامش را در دویست قدم اوّل می توانید حس کنید.

 


[۱]-الکافی؛ ج‏۲؛ص۶۰۳٫