به جز امیرالمومنین علی علیه السلام که با ابوبکر بیعت نکرد، هیچ‌کدام از بنی‌هاشم هم تا بعد از وفات صدیقه طاهره سلام الله علیها با ابوبکر بیعت نکردند. ابن اثیر در این مورد می‌نویسد: «علی و بنی‌هاشم و زبیر شش ماه ماندند و با ابوبکر بیعت نکردند تا فاطمه رضی الله عنه وفات یافت، آن‌گاه بیعت کردند»(. ابن اثیر، الکامل فی التاریخ ،ترجمه ابوالقاسم حالت، تهران، موسسه مطبوعاتی علمی، ۱۳۷۱ش، ج۸، ص۲۱٫)
البته این عقیده اهل سنت است که امیرالمومنین بعد از شش ماه بیعت کرده است اما نظر شیعه این است که امیرالمومنین علی علیه‌السلام هیچ‌گاه بیعت نکرد چنان که شیخ مفید می‌نویسد: « اتفاق نظر همه- دانشمندان – و همه محققان شیعه و عقیده حق این است که امیر المومنین علی علیه السلام هرگز با ابوبکر بیعت نکرد».( شیخ مفید، الفصول المختاره، تحقیق سید علی میر شریف، بیروت،‌ دار المفید، چ دوم، ۱۴۱۴ق، ص۴۰ و ۵۶ به بعد)
به جز امیرالمومنین(ع) و بنی هاشم، بسیاری از صحابه هم با ابوبکر بیعت نکردند که از جمله آنان می توان به افراد ذیل اشاره کرد:


۱- بلال؛ بلال نه تنها بیعت نکرد بلکه از اذان گفتن خودداری کرد و به سوی شام شتافت( طبقات ابن سعد، ج۳ ، ص ۲۳۶)


۲- سعد بن عباده( رئیس قبیله خزرج)؛ او هرگز با ابوبکر و عمر بیعت نکرد. او پس از مرگ ابوبکر به سوی شام شتافت و در آنجا ( دوران خلافت عمر) به طور مرموز ترور شد.( تاریخ طبری، ج۱، ص ۱۸۴۴)


۳- سلمان فارسی (شرح نهج البلاغه، ابن بی الحدید، ج۲، ص۴۹)


۴- فضل بن عباس و پدرش عباس(از معروفین بنی هاشم) ؛ او در سقیفه گفت: بزرگ ما علی علیه اسلام از شما سزاورتر است.( تاریخ یعقوبی، ج۲، ص ۱۲۴)


۵- منذر بن ارقم ؛ او در

سقیفه کفته بود: در بین هاشم مردی (علی علیه السلام) وجود دارد که اگر به خلافت روی آورد کسی تردیدی در حقانیت او ندارد( تاریخ یعقوبی، ج۲، ص ۱۲۴)


۶- عتبه بن ابی لهب (او در پی سخن ابن عباس در سقیفه گفت: هرگز فکر نمی کردم امر خلافت از بنی هاشم و از ابوالحسن علی علیه السلام منحرف گردد، کسی که اولین مومن به رسول الله بوده و سابقه او بر همگان ثابت و داناترین فرد نسبت به قرآن و سنت های پیامبر(ص) است( تاریخ یعقوبی،همان)


۷- ابوسفیان بن حرب (او حتی نزد علی علیه السلام آمده و پیشنهاد جمع آوری سلاح و حمله مسلحانه علیه ابوبکر را داد.( تاریخ طبری، ج۳، ص ۲۰۹)


۸- حذیفه بن الیمان(شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۲، ص ۵۱)


۹- زبیر بن العوام (همان ،ج۲، ص ۲۱)


۱۰- فروه بن عمر الانصاری (زبیر بن بکار در کتاب الاخبار الموفقیات می نویسد: فروه بن عمر از اصحابی بود که زیر بار بیعت با ابوبکر نرفت)؛ الاخبار الموفقیات، ص ۵۹۰)


۱۱- خالد بن سعید ؛ وی از سوی رسول الله (ص)فرمانداری صنعای یمن را به عهده داشت، زمانی که رسول خدا(ص) از دنیا رفت، خالد همراه با دو برادرش، ابان و عمر ، محل خدمت خود را ترک کردند و به مدینه بازگشتند ابوبکر از ایشان پرسید: برای چه محل ماموریت را ترک کردید؟ هیچ کس برای فرمانداری شایسته تر از منتخبین رسول خدا (ص) نمی باشد، بر سر کارتان برگردید. آنان پاسخ دادند: ما پسران احیحه ،پس از رسول خدا(ص) برای هیچ کس دیگر کار نمی کنیم . او ضمن سخنانی به بنی هاشم گفته بود: شما اهل بیت درخت تناور و با میوه های نیکو هستید، ما پیرو شما هستیم. ( اسدالغابه ،ج۱ ، ص ۵۷۵)


۱۲-مقداد بن عمرو ۱۳- ابو ذر غفارى ۱۴- عمار بن یاسر ۱۵ براء بن عازب ۱۶ ابى بن کعب. (رک: تاریخ یعقوبی، ج۲، ص ۱۲۴)


همچنین از افراد دیگری همچون مالک بن نویره ؛ ابوالتیهان ؛ عباده بن صامت ؛ سعد بن ابی وقاص؛ طلحه بن عبیدالله؛ خزیمه بن ثابت و… نیز نام برده شده است.

 

 

 

 

منبع:پرسمان