دست بسته نماز خواندن ؛ از نظر اهل سنت واجب نیست بلکه مستحب است و شیعه دست بسته نماز نمی خواند و در زمان خلیفه دوم هم نه امام و نه شیعیان دست بسته نماز نخواندند حتی گرچه در نماز جماعت به خلیفه اقتدا کرده باشند .
اگر دست بسته نمازخواندن سنت بود, در این صورت , همه آن طور می خواندند و کسی در آن اختلاف نمی کرد. از خصوصیات شیعه پای بندی به سنت پیامبر است . اگر پیامبر اسلام دست بسته می خواندند: اولا- شیعیان دست بسته می خواندند در حالی که هیچ کدام از امامان معصوم شیعه نگفته اند که پیامبر دست بسته نماز می خوانده است (مستند العروه , آیت الله شیخ مرتضی بروجردی , ج ۴, ص ۴۴۵). ثانیا – اگر عمل پیامبر می بود, اهل سنت نیز دست بسته خواندن را واجب می دانستند در حالی که هیچ کدام از چهار فرقه فقهی اهل سنت این عمل را واجب نمی دانند حتی مالکی ها آن را مستحب هم نمی دانند(الفقه علی المذاهب الخمسه , مغنیه , ص ۱۰۹)
کسی که اولین بار دست بسته نماز خواندن را رسم کرد فکر کرد که این، یک نوع تواضع در برابر خداوند است و برای همین , دستور داد که از آن به بعد در نمازها دست بسته باشند. . بنابراین , اهل سنت نیز این عمل را عمل پیامبر نمی دانند, بلکه عمل صحابه پیامبر بعد از رحلت نبی اکرم (ص ) می دانند و داستان آن را چنین آورده اند که وقتی که اسیران ایرانی را نزد عمر بن خطاب آوردند, عمر بن خطاب آنها را دست بسته دید و پرسید: چرا چنین کرده اید؟ گفتند: رسم ما ایرانیان این است که در برابر پادشاهانمان چنین می ایستیم . عمر بن خطاب از این حالت خوشش آمد و دستور داد از این پس در نماز چنین بایستند و مردم هم مطابق دستور عمل کردند و به این ترتیب , تکتف, سنت شد(مستند العروه , ج ۴, ص ۴۴۵ – جواهر, ج ۱۱, ص ۱۹)
شیعیان حضرت علی (ع ) براساس روایاتی که از امامان معصوم رسیده , به تکتف معتقد نیستند . برخی از روایات چنین است :
۱ – به امام صادق (ع ) یا امام باقر(ع ) گفته شد: کسی دست خود را روی دست دیگر می گذارد و نماز می خواند, حکم این چیست ؟ جواب داد: این , تکتف است و انجام نشود .

۲ – حضرت علی (ع ) فرمود: مسلمان با گذاشتن دست خود روی دست دیگر, خود را به مجوس تشبیه نمی کند.

۳ – امام باقر(ع ) فرمود: در نماز تکتف نکن که این کار مجوس است .( همان )

 

منبع: پرسمان