در ابتدا باید دانست که دعا در لغت به معنى «خواندن»[۱] درخواست انجام کار[۲] و حاجت خواستن است.[۳] اما در اصطلاح دینى به معناى روى آوردن به خداوند متعال و درخواست از او با حالت خضوع مىباشد.[۴] به بیان دیگر دعا از دیدگاه شرع گفت و گو کردن با حق تعالى به نحو بیان توحید و ثناى الهى یا درخواست بخشش و رحمت از او یا طلب بهره دنیایى است.[۵]

خداوند از طریق وحى، الهام و اشراق با انسان رابطه برقرار مىکند و آدمى از طریق نیایش و دعا به خداوند تقرب مىجوید.[۶]

دعا از اساسىترین نیازهاى روحى است که روانشناسان نیز آن را تأیید نمودهاند.[۷] از این رو، اسلام که بر پایه فطرت بنا شده و آموزههاى آن فطرى است، بر این مهم تأکید فراوان کرده است. در موارد متعددى آیات قرآن به مطلوب بودن دعا توجه نموده و آن را همپایه عبادت تلقى کرده است.[۸]

خواندن خدا با خلوص نیت[۹] خداى خویش را با گریه، زارى و در خلوت طلبیدن،[۱۰] او را با یاد کردن نامهاى نیک خواندن[۱۱] کمترین مواردى است که قرآن به ضرورت و اهمیت دعا اشاره نموده است. علاوه بر آن که در ۴۷ مورد آیات قرآنى به صورت دعا آمده است.[۱۲]

روایات نیز با تأسى به آیات قرآنى بر این مهم تأکید کرده است، جوهر و جان عبادت بودن[۱۳] محبوبترین اعمال نزد خداوند،[۱۴] سلاح اولیاء،[۱۵] سپر مؤمن،[۱۶] کلید پیروزى و رستگارى،[۱۷] بهترین وسیله براى تقرب به خداوند، کوشش در دعا کردن در زمانهاى گوناگون و…[۱۸].

اى اخى دست از دعا کردن مدار *** با اجابت یا رد اویت چه کار؟[۱۹]

اهمیت، ضرورت و جایگاه دعا در زندگى فردى و اجتماعى، آداب دعا، شرایط دعا، موانع استجابت دعا، شیوههاى دعا، گونههاى دعا و… عناوینى است که در کتب روایى بدان پرداخته شده است.[۲۰]

انواع دعا :

در یک نگاه کلى دعا به مأثور و غیرمأثور و یا منقول و غیرمنقول تقسیم مىشود؛ دعاى منقول یا ماثور، دعاهایى است که از زبان معصوم (علیهالسّلام) صادر شده است و دیگران به تبعیت از آنان، مضامینى را هم زبان با معصوم زمزمه مىکنند، دعاى غیرمنقول یا غیرمأثور دعاهایى است که بر زبان غیرمعصوم جارى است که بسته به میزان معرفت، ارادت و ابراز احساسات و تعیین موضع نسبت به خداوند متعال از سوى داعى متفاوت خواهد بود.[۲۱]

دعاهاى مأثور و منقول نیز از یک نگاه کلان به دعاى واقعى و دعاى تعلیمى قابل تفکیک و تقسیم است. در دعاهاى واقعى معصومان (علیهمالسّلام) مىخواهند تنها خدا بشنود؛ اما دعاهاى تعلیمى براى آن است که پیروان اسلام بشنوند و با وظایف خویش آشنا گردند.

به بیان دیگر دعاهاى تعلیمى منقول نه تنها کیفیت اظهار ارادت و چگونگى با خدا را مىآموزد بلکه متنى است براى شناخت و آگاهى از منزلت خداوند متعال و معصومان و وظایف ما به عنوان پیروان اسلام [در این خصوص در بخشهاى دیگر بیشتر سخن خواهیم گفت] به دلیل جایگاه ویژه دعاهاى تعلیمى مىتوان دعا در سنت را به عنوان یکى از منابع مهم دینشناسى تلقى کرد.

پیشینه دعا:

از آنجا که دعا پدیدهاى فطرى است قدمتى به بلنداى حیات بشرى دارد و از این رو از سوى تمام پیامبران و ادیان آسمانى وجود داشته است، اما در اسلام دعا از خود قرآن آغاز شده و با ادعیه رسول خدا توسعه مىیابد. اهلسنت در باب دعا تا همین اندازه اکتفا مىکند؛ اما در میان شیعه، ائمه (علیهمالسّلام)دعاهاى بیشمارى را با الهام از قران و سیره نبوى براى ما به یادگار گذاشتهاند. نخستین مرحله در شیعه، دعاهاى رسیده از مولى الموحدین علىبن ابیطالب (علیهالسّلام) است! در این میان دعاى کمیل و مناجات شعبانیه از وى مشهورتر است ولى دعاهاى منقول از ایشان در گذشته به طور پراکنده در کتابهاى دعا از جمله: مصباحالمتهجد، اقبالالاعمال، بلدالامین، فلاحالسائل ثبت شده است.[۲۲]

امامان دیگر نیز در مراحل بعد، ادامه دهنده این حرکت عارفانه بودهاند و ادعیه رسیده از آنان مانند دعاى عرفه، ادعیه صحیفه سجادیه، زیارت جامعه کبیره و سایر دعاها و زیارات که برخى از آن در کتاب مفاتیح الجنان در اختیار عموم قرار گرفته است.[۲۳]

از زمان امامان معصوم (علیهمالسّلام)، اصحاب آن بزرگواران در پى گرفتن ادعیه امامان بودهاند. آنان از آن حضرت درخواست دعا کرده و دعاهایى را که به آنها تعلیم داده مىشد، مىنگاشتند.[۲۴]

اما تدوین جدى کتاب دعا و زیارت پس از عصر غیبت آغاز شد و آثارى چون کتاب الدعا از کلینى، کاملالزیارات از ابن قولویه، کتاب الدعا و الزیارات از شیخصدوق، کتاب المزار از شیخ مفید، مصباح المتهجد از شیخ طوسى و روضهالعابدین از کراجکى که همگى این بزرگواران متعلق به قرن سوم تا قرن پنجم مىباشند، تدوین گشت.[۲۵]

سیدبن طاووس (متوفى ۶۶۵ ه.ق) در قرن هفتم نهضتى علمى در احیاء ادعیه و زیارات بر پا کرد.[۲۶] وى سراسر زندگى علمى خویش را وقف دعا و اخلاق کرده و تنها بخش اندکى از آن را به موضوعات دیگر از قبیل حدیث، تاریخ و شرح حال اختصاص داده است. سیدبن طاووس در این زمینه با جست و جوى کمسابقه در یک موضوع از مجموعه آنچه از میراث مکتوب در اختیارش بوده، دعاها را استخراج کرده است. او آثار متعددى را در این باب از خود به یادگار گذاشته است، همچون: الاقبال بالاعمال الحسنه فیما نذکره مما یعمل مره فى السنه، مما راسبق فى المیدان الصدق، جمال الاسبوع فى کمالالعمل المشروع، منهج الدعوات و منهج الغایات و…[۲۷].

پس از سیدبن طاووس، ابن فهد حلى (م ۸۴۱ ق) به سبک جدیدى به تدوین مجدد آثار دعایى پرداخت. دو اثر مهم وى عبارتند از: البلد الامین و جنهالامان الواقیه و جنه الایمان الباقیه.[۲۸]

تدوین کتاب دعا با استفاده از منابع علماى سلف از دوره صفوى تا عهد قاجار شتاب بیشترى گرفت؛ در این دوره علاوه بر ترجمه بسیارى از متون دعایى و زیادى قرون پیشین، کتابهاى مستقلى نیز در این موضوع نگاشته شد. کتابهایى چون ذخیرهالاعمال محمدباقر مراغى؛ ریاض المؤمنین و حدائقالمتقین محمدتقى مجلسى، زادالعقبى ملامحسن کاشانى، زادالمعاد محمدباقر مجلسى، و مفتاح الفلاح شیخ بهایى، از جمله کتابهاى دعایى در این دوره است.[۲۹]

در قرن معاصر چند کتاب دعا تدوین شده که مشهورترین آنها مفتاحالجنان یا مفاتیح الجنان شیخ عباس قمى و مفتاح الجنات علامه سیدمحسن امین است. مصباح المنیر آیهاللّه مشکینى نیز با توجه به مستند کردن دعاها و ترجمه جالب و روان و نیز حروفچینى و صفحهآرایى چشمنواز از آثار برجسته دوران معاصر به شمار مىرود.

چند نکته:

یکم. بیشتر کتابهاى دعا که در میان برادران اهلسنت تدوین شده، دعاهاى منقول از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) است، قدیمىترین این آثار کتاب الادعیه المرویه عن الحضره النبویه نوشته عبد الکریمبن محمد سمعانى است (م ۵۶۲ق) که مورد استفاده ابن طاووس نیز قرار گرفته است. اما ریاضالصالحین از نووى از رایجترین کتابهاى دعاى اهلسنت تاکنون به شمار مىرود که شرحى با عنوان منهل الواردین فى شرح ریاض الصالحین از صبحى صالح در آن چاپ شده است.[۳۰]

دوم. برخى از صوفیان خود به ساختن دعاها و اورادى پرداختهاند که مستند به احادیث نبوى و علوى نیست مانند مجموعالدعوات مجموعهاى از اوراد و ادعیه ساخته شده توسط سید على همدانى، محمدبن رسامه، اویس قرنى و… یا کتاب صلوات الخادم الى المخدوم در شرح صلوات بر چهارده معصوم نوشته فضلاللهبن روزبهانى فنجى.[۳۱]

سوم. بسیارى از دعاها و زیاراتى که در کتب اندیشمندان شیعى تدوین و گردآورى شده است مستند به احادیث منقول از معصومان (علیهمالسّلام) است و در این خصوص تلاش بر آن بوده است تا سلسله ناقلان به آن بزرگواران ختم شود. علماى شیعه کوشش کردهاند تا دعاها و زیارات وارده از طرف معصومان را با امانتدارى به خردورزان پس از خود تحویل دهند و در این راه زحمات و مشقتهاى فراوانى متحمل شدهاند. آنچه واضح است آنکه بسیارى از دعاها و زیاراتى که در دسترس ماست، مستند و متکى به دلایل محکم مىباشد.[۳۲]

 

 

دفتر نشر معارف/مؤلفان:محمدرضا کاشفی و سیّد محمد کاظم روحانی


  [۱] – لسان العرب، ج ۱۴، ص ۲۵۸٫

[۲] – الفروق اللغویه، ص ۵۳۴٫

[۳] – لغت نامه دهخدا، ج ۷، ص ۹۶۰۲٫

[۴] – التحفه السنیه، ص ۲۵٫

[۵] – المصباح المنیر، صص ۱۷-۱۶؛ لسان العرب، ج ۱۴، ص ۲۵۷٫

[۶] – میناگر عشق، ص ۶۹۱٫

[۷] – قرآن و روانشناسى، ص ۳۶۰٫

[۸] – نگا: مؤمن۲۳، آیه ۶۰؛ کافى، ج ۲، ص ۴۶۷٫

[۹] – غافر۴۰، آیه ۱۴٫

[۱۰] – اعراف۷، آیه ۵۵٫

[۱۱] – همان، آیه ۱۸۰٫

[۱۲] – نگا: المصباح المنیر، صص ۹۹-۹۱٫

[۱۳] – بحارالانوار، ج ۹۰۷، ص ۳۰۰٫

[۱۴] – کافى، ج ۲، ص ۴۸۸٫

[۱۵] – غررالحکم، ح ۷۷۸٫

[۱۶] – کافى، ج ۲، ص ۴۸۸٫

[۱۷] – همان، ص ۴۶۸٫

[۱۸] – نگا: المصباح المنیر، صص ۱۹-۱۸٫

[۱۹] – مثنوى، دفتر ششم، ۲۳۴۴٫

[۲۰] – نگا: کافى، ج ۲، کتاب الدعا؛ میزان الحکمه، ج ۳، عنوان ۱۶۰٫

[۲۱] – نگا: ادب فناى مقربان، ص ۳۷٫

[۲۲] – ۱٫ دعاهاى امام در ستایش خداوند؛ ۲٫ درخواستهاى امام؛ ۳٫ دعاهاى امام در اوقات خاص؛ ۴٫ دعاهاى امام هنگام انجام دادن کارها؛ ۵٫ دعاها و نفرینهاى امام درباره اشخاص؛ ۶٫ تعویذهاى قرآنى امام، ر.ک: موحد ابطحى اصفهانى، سید محمد باقر، الصحیفه العلویه.

[۲۳] – فرهنگ سخنان امام حسین (علیهالسّلام)، صص ۱۸۳-۱۷۶٫

[۲۴] – تاریخ الطبرى، ج ۱۵، ص LXXXVII ؛ رجال الطوسى، ص ۵۰۷٫

[۲۵] – الذریّعه، ج ۸، ص ۱۷۴٫

[۲۶] – همان، ج ۲، ص ۲۶۵٫

[۲۷] – مقالات تاریخى، ج ۱، صص ۳۷۹-۳۷۶٫

[۲۸] – نگا: همان، صص ۳۸۲-۳۷۹٫

[۲۹] – نگا: همان، صص ۳۹۰-۳۸۲٫

[۳۰] – نگا: همان، صص ۳۹۳-۳۹۱٫

[۳۱] – نگا: همان، ص ۳۹۳٫

[۳۲] – در این خصوص نگاه کنید به: شفاء الصدور فى شرح زیاره العاشور، ابوالفضلبن ابىالقاسم همدانى؛ شرح دعاى صباح اثر مصطفىبن محمد هادى خویى م ۱۲۵۲ق، شرح مناجات شعبانیه نوشته محمد محمدى گیلانى. شرح دعاى سحر امام خمینى(ره)، شرح دعاى صباح اثر مرحوم حکیم سبزوارى و… .