همه مراجع (به جز تبریزى، خامنهاى و سیستانى): خیر، این کار جایز نیست.[۱]

آیهاللّه تبریزى: اگر این کار باعث زیان جدى (مانند قطع عضو) شود و یا نگاه و لمس حرام را به دنبال داشته باشد، حرام است و در غیر این صورت، بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.[۲]

آیهاللّه سیستانى: اگر این کار باعث زیان جدى (مانند قطع) عضو نشود و نگاه و  لمس حرام را به دنبال نداشته باشد، اشکال ندارد.[۳]

آیهاللّه خامنهاى: اگر این کار به انگیزه [و] غرض عقلایى انجام گیرد و باعث زیان  جدى (مانند قطع عضو) نشود و نگاه و لمس حرام را نیز به دنبال نداشته باشد،اشکال ندارد.[۴]

 

 

پی نوشت ها


[۱] – مکارم، استفتائات، ج ۱، س ۱۵۱۵ ؛ فاضل، جامعالمسائل، ج ۱، س ۱۷۴ ؛ صافى، جامع الاحکام، ج ۲،  س ۱۴۰۶ و ۱۴۰۱ ؛ بهجت، توضیحالمسائل، متفرقه، م ۱۱ ؛ امام، استفتائات، ج ۳، جلوگیرى از باردارى، س ۶ ؛ نورى، استفتائات، ج۱، س ۹۶۱ ؛ دفتر: وحید.

[۲] – تبریزى، استفتائات، س ۲۰۹۰ و صراطالنجاه، ج ۹، س ۹۱۴ و ۹۱۵٫

[۳] – سیستانى، توضیحالمسائل، کنترل جمعیت، م ۷۲٫

[۴] – خامنهاى، اجوبهالاستفتائات، س ۱۲۵۵ و ۱۲۵۶٫