از قرائن و شواهد بر می آید که حجاب حضرت فاطمه زهرا «شبیه چادر کنونی» بوده است و ایشان یک مقنعه داشتند که با آن سر و گردن و گلو و سینه خود را می پوشاندند و علاوه بر این یک پوشش سراسری و روپوش صورت هم داشتند.
استفاده ایشان از مقنعه را می‌توان از این خبر تاریخی استفاده کرد که:
فاطمه زهرا (س) پس از آن که توانست سند فدک را از دست ابوبکر بگیرد به سمت خانه بازگشت. در راه بازگشت به خانه با عمر برخورد کرد. عمر با دیدن سند فدک، آن را از ایشان باز خواست اما فاطمه زهرا (س) از دادن سند امتناع ورزید. ناگهان عمر به خشم آمده چنان با سیلی بر صورت فاطمه زهرا (س) کوبید که گوشواره از زیر مقنعه ایشان آشکار شد. (شیخ مفید، الاختصاص، تحقیق: غفاری و زرندی، بیروت، دار الطباعه و النشر، ۱۴۱۴ق، چ۲، ص۱۸۵، ذیل «حدیث فدک)
همچنین استفاده ایشان از چادر در این خبر به روشنی آمده است:
آورده‌اند که چون آیه: « ان جهنم لموعدهم اجمعین. لها سبعه ابواب لکل باب منهم جزء مقسوم (حجر،۴۳-۴۴) نازل شد پیامبر سخت گریست و اصحاب با گریستن او به گریه افتادند و نمی‌دانستند که جبرئیل چه چیز بر او نازل کرده است و هیچ یک از اصحاب در چنین حالتی نمی‌توانست با پیامبر سخن بگوید. فقط ایشان چون فاطمه (س) را می‌دید شادمان می‌شد. این بود که یکی از اصحاب (سلمان فارسی) به در خانه فاطمه (س) رفت و او را دید که مشغول آسیاب کردن جو است و می‌گوید: «وما عند الله خیر و ابقی» آنچه نزد خدا است نیکوتر و ماندنی‌تر است (قصص،۶۰) پس بر او سلام کرد و خبر گریستن پیامبر را به او رسانید. فاطمه (س) برخواست و با چادر کهنه‌ای که داشت خود را پوشاند که دوازده جای آن با لیف خرما وصله شده بود. چون بیرون رفت سلمان فارسی به چادر نگاه کرد و گریست و گفت: وا مصیبتا دختران قیصر و کسری سندس و حریر برتن دارند و دختر محمد(ص) روپوشی کهنه دارد که دوازده جای آن وصله شده است… .( سید بن طاووس، الدروع الواقیه، ص۲۷۵-۲۷۶؛ مجلسی، بحار الانوار، ج۸ ، ص۲۰۳؛ میرزا حسین نوری، نفس الرحمان فی فضائل السلمان، ص۵۱۸-۵۱۹)
حضرت زهرا(س) آنقدر در امر حجاب مقید بود، تا آنجا که در مقابل افراد نابینا هم بی مبالاتی نداشتند، مرد نابینایی وارد منزل ایشان شد. حضرت برخاستند و به اتاق دیگر رفتند. پیامبر (ص) فرمودند: دخترم! این مرد نابیناست. حضرت زهرا (سلام الله علیها) فرمودند: پدر اگر چه او مرا نمی بیند، ولی من که او را می بینم و او بوی من را استشمام می کند….(بحار الانوار,ج ۴۳,ص ۹۱)
همچنین تا آنجایی که ضرورت نداشت، حضرت از خانه خارج نمی شدند. حتی زمانی هم که حضرت برای ایراد خطبه وارد مسجد شدند و برای احقاق حق و ابطال باطل سخن رانی کردند در عین حفظ حریم و عفت بودند.
استفاده ایشان از روپوش صورت را از این روایت می توان به دست آورد:
« فتجلبت بجلبابها و تبرقعت ببرقعها و ارادات النبی (صلی الله علیه و اله) ». (صدوق، علل الشرایع، ج۱ ، ص ۱۶۳). برقع در این روایت همان پوششی است که خانمها بر روی صورت خود استفاده می کنند.

اینها تنها نمونه هایی از نحوه پوشش حضرت زهرا سلام الله علیها بود که از نحوه حجاب ایشان معلوم می شود که به شدت در این امور مقید بوده اند.

 

منبع: پرسمان