سؤال: آیا امام حسین علیه السلام قاتلین خود را بخشیده و برای آنها از خدا طلب آمرزش کرده است؟

 

پاسخ: چنین مطلبی  نه تنها واقیعت ندارد، بلکه عکس آن را در نقل های معتبر داریم مبنی بر اینکه امام حسین علیه السلام به صراحت به خاطر ارتکاب چنین جنایتی، آنها را مورد لعن و نفرین قرار داده است و از خداوند خواسته تا آنها را به خاطر چنین جنایتی که در حق اهل بیت رسول خدا کرده اند مجازات کند و عذاب دهد.

 

معنا ندارد که امام علیه السلام چنین جنایتکارانی را که بزرگ ترین فاجعه را در عالم بشریت پدید آورده اند مورد عفو و بخشش قرار دهد و از خدا هم چنین چیزی را درخواست کند. چون ما می دانیم درخواست امام معصوم به خاطر جایگاه بلندی که دارد،  در پیشگاه خداوند پذیرفته می شود و اگر امام حسین علیه السلام چنین در خواستی کرده باشد خدا هم آن را قبول می کند. لذا نباید انتظار داشت که روز قیامت شمر، خولی، حرمله، یزید، عبیدالله، عمرسعد و امثال اینها که لعنت خدا بر همه آنها باد مورد عذاب قرار گیرند.

 

این مطلب با زیارت هایی که ما داریم مانند زیارت عاشورا، زیارت وارث و زیارتهای متعدد دیگری که مبنای آنها لعن و برائت جستن از قاتلان امام حسین علیه السلام است مغایرت دارد. همه این زیارات از زبان مقدس معصومین علیهم السلام صادر شده است و حتی مضاعف شدن و بیشتر شدن عذاب جنایت کاران کربلا را به دنبال دارندواقعا غیرقابل قبول است که بخواهیم بپذیریم امام معصوم حضرت‌ سید الشهدا علیه السلام چنین درخواستی را از خداوند داشته باشد.