این امر چند دلیل عمده دارد:
۱ – وهابیون دست پرورده استعمار پیر یعنی انگلیس هستند و به همین خاطر مانند غلام حلقه به گوش تحت اوامر آنان هستند، و از آنجایی که سوریه و نظام آن در صف مقدم مقاومت در برابر اسرائیل هستند، مستکبرین عالم تمام همت خود را برای نابودی این نظام به کار گرفته و برای این امر از نوکران وهابی خود استفاده می کنند.


۲ – جریان سلفی وهابی همواره آرزوی نابودی نظام کنونی سوریه و جایگزین شدن حکومتی سلفی مذهب را در سر می‌پرورانده است هر چند که پیروان سلفی در سوریه در اقلیتی معدود هستند اما مساله این است که تفکر وهابی تفکر فتوحات و غزوات است و بر همین اساس سلفی‌ها امیدوارند که بتوانند چهره کنونی سوریه را تغییر دهند.


۳ – از سوی دیگر برخی از مناطق، شهرها و حتی روستاهای سوری از نظر بیداری سلفی وهابی مکانی نمادین و خاص به شمار می‌روند زیرا برخی از رهبران سلفی اصالتاً به این مناطق یا شهرها و روستاها وابسته‌اند به عنوان مثال ابن تیمیه و ابن القیم و ابن کثیر و ناصر الالبانی و جمال الدین القاسمی و دیگران همگی برخاسته از شام هستند. هرچند مردم سوریه مذهب شافعی دارند، اما این اقلیت خاص با هدف قرار دادن این مساله که رهبرانشان همه اهل شام هستند خود را قیم مردم شام به حساب آورده و در صدد پیریزی حکومتی هستند که رهبران ناکامشان از رسیدن به آن عاجز بودند.

 

 

منبع:پرسمان