نخست باید دانست:

آفرینش و ساختار وجودى و زیستى جنس زن براى کارهاى عاطفى و سبک  و لطیف آفریده شده و کارهایى که به توانایى بالاى جسمى نیازمند است، متناسب وجود مرد مىباشد. از این رو، وظایفى که اسلام براى هر یک از زن و مرد  مقرر کرده، بر اساس هماهنگى و تناسب با ساختار وجودى آنهاست. در اینجا به  برخى از وظایف مردان که در ایجاد روابط دوستانه و صمیمانه بسیار مؤثر و سازنده است، اشاره مىشود:

۱ – تأمین رفاه خانواده

شکى نیست؛ که بر اساس آیات و روایات اسلامى، نظام مطلوب خانواده  براساس مشورت و در نهایت با سرپرستى و مدیریت اجرایى مرد ساماندهى  مىشود.

خداوند مىفرماید: «الرِّجالُ قَوّامُونَ عَلَى النِّساءِ»؛[۱] «مردان، سرپرست زنانند».

مرد از آن جهت که به طور معمول از جنبه اداره زندگى و نیروى جسمى  قوىتر است، سرپرست خانواده مىباشد. او در این زمینه دو وظیفه دارد؛  یکى وظیفه شرعى و قانونى به عنوان تأمین نفقه زن و فرزند و فراهمسازى  شرایط ضرورى زندگى و دیگرى از نظر اخلاقى و انسانى وظیفه تأمین رفاه و  راحتى خانواده را دارد که چیزى فراتر از تأمین نفقه و هزینه زندگى است.  از این رو تکالیفى را بر دوش او مىگذارد. اگر مرد در هزینه کردن حاصل دسترنج خود سخاوت و گشاده رویى به خرج داد، مِهر و شادابى و صفا را در خانواده  چند برابر کرده و باعث افزایش محبت و تحکیم بنیان خانواده مىشود.

این نوع تعامل و رفتار همان نیکى و احسان است؛ که در روایات به آن تأکید  شده است.

از رسول اکرم (صلیاللهعلیهوآله) نقل شده: «بهترین شما کسى است که بهترین براى  خانوادهاش باشد و من براى خانواده ام بهترین هستم».[۲]

و نیز آن حضرت مىفرماید: «از ما نیست کسى که وسعت زندگى بر او داده  شود و او بر خانوادهاش سخت بگیرد».[۳]

و در حدیث دیگرى مىفرماید: «هرکس به بازار رود و هدیهاى براى  خانوادهاش بخرد و ببرد، [پاداش او] مانند کسى است که براى نیازمندان  صدقه مىبرد.»[۴]

امام رضا (علیهالسلام) مىفرماید: «سزاوار است انسان بر خانوادهاش فراخى و توسعه دهد تا مرگ او را آرزو نکنند.»[۵]

مرد نباید تصور کند؛ که بخل ورزیدن و جمعآورى اموال و سختگیرى  بر زن و فرزند، زهد و ارزش محسوب شده و با این کار از پاداش الهى بهرهمند  مىشود؛ بلکه بر اساس روایاتى که گذشت این نوع تصور تصورى باطل و  ضدارزش است و مرد مىبایست در زمینه توسعه مالى و رفاهى خانواده بسیار  مثبت و با سخاوت و گشادهرویى با آنان برخورد کند.

 

۲ – تأمین آسایش خانواده

مرد که در بیرون خانه مشغول کار و تلاش است، سزاوار است زمان رفت و  آمد خود را تنظیم نموده و بر طبق برنامه عمل نموده و بدون علت، تأخیر در  بازگشت به منزل نداشته باشد که باعث نگرانى و اضطراب خانواده نشود.

مرد باید خود را ملزم بداند که بعد از فراغ از کار براى استراحت به کانون گرم خانواده بازگردد و نسبت به آنان بىتوجهى نشان ندهد.

از امام صادق (علیهالسلام)نقل شده که: «بر مرد سزوار نیست در شهرى که خانوادهاش آنجا زندگى مىکند، جاى دیگرى به استراحت بپردازد.»[۶]

رسول اکرم (صلیاللهعلیهوآله) مىفرماید: «نشستن مرد در کنار خانوادهاش، نزد خداى بزرگ  دوست داشتنىتر از اعتکاف [و نشستن] در این مسجد من است.»[۷]

این به جهت تأمین نیروى عاطفى زن است. خانواده هر کس، چشم امیدشان  به او است؛ پدر در عین این که پدر و مدیر بوده، همسر است، باید دوست و دلسوز براى خانواده باشد و اگر ثروتى دارد، از آنها است و اگر زحمتى مىکشد، براى راحتى آنان است. پس باید در خانواده به گونهاى عمل کند که همسر و  فرزندان، در رفاه و آرامش باشند.

هر گونه خشونت و سختگیرى و یا بىتوجهى به خواست خانواده، ممکن  است زندگى را تلخ و محبت را از دل خانواده بیرون ببرد. سختگیرىهاى بىمورد و بهانهگیرىهاى نابجا و در تنگنا قرار دادن خانواده شایسته نیست. سختگیرى در هزینه زندگى و در فشار اقتصادى قرار دادن خانواده به صلاح  نیست یا سختگیرى در رفت و آمد ممکن است پیامدهاى ناگوارى در پى داشته  باشد.

پدر خانواده باید در عین نظارت و جدیت در تربیت،  از سختگیرىهاى  بىمورد دورى جوید. زمانى که اعضاى خانواده همه در کنار هم هستند به قدرى  لذت بخش است که بعضى خانوادهها به طور منظم زمانى را براى بحث و  گفتوگو در مورد مشکلات یا حتى صحبت در مورد اتفاقات خوشایندى که  براىشان رخ داده است، اختصاص مىدهند.

سپرى کردن اوقاتى از روز یا هفته براى دور هم جمع شدن اعضاى خانواده به  کودکان حس همبستگى مىدهد، تا جایى که حتى وقتى بزرگ شوند به خانواده  خود احساس تعلق و وابستگى دارند. بعضى خانوادهها به طور مرتب و به صورت دسته جمعى در مراسم مذهبى شرکت مىکنند (مثلاً همه با هم به مسجد مىروند) و بعضىها آخر هفته به پارک مىروند. یک شام ساده و لذت بخش که  همه آن را دوست دارند، انجام چند بازى با حضور همه اعضاى خانواده، به سینما  رفتن و همین جشنهاى کوچک کودکان را به صرف وقت بیشتر در کنار دیگر  اعضاى خانواده علاقه‌مند مىکند.

 

۳ – احترام به زن

زن از نظر اسلام امانت خدا در دست شوهر و از نظر دخالت در امور زندگى    شریک مرد و از نظر تربیت فرزندان مادر خانواده است. هر مردى وقتى ازدواج  مىکند، باید همسرش را احترام کند و هرگز او را اذیت و آزار نرساند و ایشان را  تحقیر و به استهزاء نگیرد.

خداوند مىفرماید «وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ».[۸]

حضرت صادق (علیهالسلام) از پدرش نقل کرده که فرمود: «هر کس زن گرفت، باید او  را گرامى دارد و به او احترام کند.»[۹]

حضرت على (علیهالسلام) مىفرماید: «زنان امانت خدا بر شما هستند. به ایشان زیان  نرسانید و برایشان سخت نگیرید.[۱۰] همانگونه که سایر امانتهاى الهى ارزشمند و قابل اکرام و احترام است، زن نیز باید آنگونه که شایسته است مورد احترام  شوهر قرار گیرد؛ چه اینکه در قیامت خداوند متعال از امانتهاى خود سؤال مىکند که با آنها چگونه رفتار کردید. آیا حق امانتدارى را به جا آوردید؟!

به همین جهت است که وقتى حضرت، همسر خود حضرت فاطمه (علیهاالسلام) را  به خاک مىسپارند، مىفرماید: «امانت خدا از دست من گرفته شد».

 

۴ – اظهار محبت به زن

گفته شد که ثبات بنیان خانواده بر پایه مهر و محبت است. هم زن باید  به مرد اظهار مودت و دوستى نماید و هم مرد به زن ولى نیاز زن به عشق و علاقه  بیشتر است و مرد باید محبت قلبى خود را بیرون بریزد. مرد باید بداند  که زن از نظر ساختار زیستى با او تفاوت دارد مرد بنده شهوت است و زن  در بند محبت مرد است مرد زنى را دوست دارد که او را پسندیده و انتخاب کرده  باشد و زن مردى را دوست دارد که ارزش او را درک کرده باشد و محبت خود را از قبل اعلام کرده باشد. هر کسى مىتواند با دو زبان سخن بگوید؛ زبان عاطفه  و احساس، و زبان عقل و منطق. زبان عاطفى به خاطر ارتباط مستقیمى که  با قلب و جان شنونده دارد، تأثیر بسیارى در ایجاد محبت مىگذارد.

ابراز عشق صریح و صادقانه (جملات عاشقانه) لحظههاى زندگى را شیرین و  لبریز از لذت و هیجان مىکند.

به قول «مترلینگ»: «زندگى وقتى لذتبخش است که در آن، لذات کوچک و  عشقهاى کوچک وجود داشته باشد و همین چیزهاى کوچک است که ما را به  زندگى پاىبند مىکند.»[۱۱]

واژههاى عاشقانه و دلنشین، به طور شگفتانگیزى مىتواند آفرینندهى  لذتهاى کوچک باشد. ابراز محبت با صراحت و در عین صداقت و راستى در  حالى که آمیخته با هیجانات روحى است، محبت را تا مرز عشق مىرساند که  شیرینى و لذت آن را باید در عمق دلها جستجو کرد ولى پنهان کردن عشق،  محبت را خفه مىکند و مىمیراند. هیچگاه نباید غرور مرد مانع از ابراز عشق و  علاقه به همسرش شود، یا در طول زمان مشکلات زندگى و گاه مشاجرات و  درگیرىها، باعث ترک ابراز عشق و علاقه شود؛ بلکه باید همواره و در همه  حالات زندگى طورى رفتار کند که فضاى عاطفى از بین نرود و جایى براى گفتن  جملات عاشقانه و البته صادقانه بماند.

نبىاکرم (صلیاللهعلیهوآله) مىفرماید: «این سخن مرد که به همسرش مىگوید: واقعا تو را دوست دارم، هرگز از قلبش خارج نخواهد شد.»[۱۲]

و نیز مىفرماید: «هر چه ایمان انسان کامل تر باشد به همسرش بیشتر اظهار محبت مىنماید.»[۱۳]

امام صادق (علیهالسلام) مىفرماید: «محبت و دوستى زنان یکى از اخلاق پیامبران  است.»[۱۴]

 

 

پی نوشت ها


[۱] – نساء ۴، آیه ۳۴٫

[۲] – «خَیْرُکُمْ خَیْرُکُمَ لِاَهْلِهِ و أنا خَیْرُکُمْ لِاَهلى»؛ وسائلالشیعه، ج ۱۴، ص ۲۲۱٫

[۳] – «لَیْسَ مِنّا مَنْ وُسِّعَ عَلَیْهِ ثُمَّ فَتَّرَ عَلى عِیالِهِ»؛ مستدرکالوسائل، ج ۱۵، ص ۲۵۶٫

[۴] –  «مَنْ دَخَلَ السُّوقَ فَاشْتَرى تُحْفَهٌ فَحَمَلَها اِلى عِیالِهِ کانَ کَحامِلِ صَدَقَهٍ اِلى قَوْمِ مَحاوِیجِ»؛ وسائلالشیعه، ج۱۵،  ص۲۲۷٫

[۵] – «یَنْبَغى لِلرَّجُلِ اَنْ یُوَسِّعَ عَلى عِیالِهِ لِئَلاّ یَتَمَنّوا مَوْتَه»؛ من لایحضره الفقیه، ج ۲، ص ۶۸٫

[۶] – «هَلکَ بذى المروهَ انْ یبیت الرّجل عن مَنْزِله بالمصر الذى فیه أهلُه»؛ وسائلالشیعه، ج ۱۴، ص ۱۲۲٫

[۷] – «جُلُوسُ الْمَرْءِ عِنْدَ عِیالِهِ اَحَبُّ اِلَى اللّه تَعالى مِن اِعْتِکافٍ فِى مَسْجِدى هذا»؛ میزان الحکمه، ج۴، ص۲۸۷٫

[۸] – نساء ۴، آیه ۱۹٫

[۹] – «مَنْ اِتَّخَذَ اِمْرَأهً فَلْیَکْرِمْها»؛ (بحارالانوار، جلد ۱۰۳، ص ۲۲۴).

[۱۰] – «اِنَّهُنَّ اَمَانَهُ اللّه عِنْدَکُمْ فَلا تُضارّوهنُنَّ وَلا تَعْضِلُهُنَّ»؛ مستدرکالوسائل، ج ۴، ص ۲۵۱٫

[۱۱] – راز تفاهم در زندگى زناشویى، ص۹۹٫

[۱۲] – «قَوْلُ الرَّجلِ لِلْمَرْأَهِ اِنّى اُحِبُّکَ لایَذْهَبُ مِنْ قَلْبِها اَبَدا»؛ وسائلالشیعه، ج ۲۰، ص ۲۳٫

[۱۳] – «کُلَّما اَزْدادَ الْعَبْدُ اِیمانً اِزْدادَ حُبًّ لِلنِّساءِ»؛ بحارالانوار، ج ۱۰۳، ص ۲۲۸٫

[۱۴] – «من اخلاق الانبیاء حب النساء»؛ بحارالانوار، ج ۱۰۰، ص ۲۳۶٫