سوال ۱ – آیا برهان عقلی برای اثبات امامت اقامه شده است ؟

امامت عامه مانند نبوت ، برهانی و عقلی است ، زیرا عالم بی امام نمی شود . و در روایت آمده است :
لو لاالحجه ، لساخت الارض باهلها؛ (اگر حجت نبود ، قطعا زمین ساکنانش را در خود فرو می برد .
یعنی هم در حکومت اسلامی و هم در پیشوایی عمل ؛ مانند باغی که باغبان لازم دارد تا درختانش رشد پیدا کند و به سر حد کمال برسد ، به همین صورت انسان و سایر حیوانات رشد دارند ، و اعمال انسان نقشهایی در نفس او می بندد ، طالح باشد یا صالح ، و باغبان دستگاه رشد عمل ، امام علیه السّلام است . چنانکه در رابطه با طالحان می فرماید : و کان عاقبه الذین اساؤ وا السوای ان کذبوا بآیات الله ، و کانوا بها یستهزءون (روم : ۱۰)
آنگاه فرجام کسانی که بدی کردند ، این شد که آیات خدا را تکذیب کردند ، و آنها را به ریشخند گرفتند .
بر اساس روایات ، در هر شهر عمودی از نور وجود دارد که از طریق آن اعمال امت به امام علیه السّلام عرضه می شود ، و همه از راه امام به بهشت یا جهنم می روند ، و نامه اعمال در دست امام علیه السّلام است و امام به بهشت یا جهنم می برد . در این زمان نیز حضرت غائب علیه السّلام دستگاه اداره اعمال را عهده دار است ؛ لذا در روایت از آن حضرت پرسیده شد : مردم چگونه در حال غیبت از وجود او بهره می برند ؟ در پاسخ در توقیع مرقوم فرمود : چنانکه از خورشید پس ابر بهره می برند .
امام علیه السّلام این منصب را دارارست ، که خداوند از او کار می خواهد و او هم کار می کند .

 

سوال ۲ – بنابراین باید امام علیه السّلام لایشغله شاءن من شاءن (هیچ کاری او را از کار دیگر به خود مشغول نمی سازد) . باشد ؟

البته چنین است .

 

منبع: ۶۶۵ پرسش و پاسخ در محضر علامه طباطبایی قدس سره؛ نشر نهاوندی؛ مؤلف: محمدحسین رخ‌شاد