آنچه در غدیر تحقق پیدا کرده، تنزل حقیقت ولایت و به کمال رسیدن جریان هدایت الهی و سرپرستی خدای متعال است؛ و تا قبل از غدیر این جریان سرپرستی به حد کمال در عالم تنزل پیدا نکرده بود و به کف باکفایت نبی اکرم (ص) جریان هدایت الهی و سرپرستی و ولایت حضرت حق در غدیر گشوده شد. با آمدن انبیاء و حتی خود نبی اکرم (ص) هنوز نعمت توحید به کمال نرسیده است، وقتی باب نعمت ولایت به دست نبی اکرم (ص) گشوده میشود، نعمت توحید به تمام میرسد. لذا ذیل آیه «وَ أَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَهً وَ باطِنَه»، فرمود… نعمت باطنی ولایت است… و چیز دیگری نیست. حضرت درهای باطن توحید را گشودند «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی». این است که هم ملائکه صف به صف آمده اند و هم شیاطین، هم ابلیس و هم جبرائیل. هم سران کفر و هم میکائیل و اسرافیل غدیر را رصد میکنند.
«الیوم یأس الذین کفروا» اصلا یأس از آنجا شروع می شود؛ وقتی ابلیس و سران کفر امیدوار باشند، مابقی آنها امیدوارند و اگر مأیوس باشند، مأیوس اند؛ در قرآن خیلی از خطاب ها برای سران است، کمااینکه فرمود هیچ آیه ای نیست که با «یا ایها الذین آمنوا» شروع میشود الا اینکه مخاطب اصلی، امیرالمومنین اند؛ و وقتی گفته میشود «کفروا» در قدم اول مقصود ابلیس و سران کفرند. وقتی آنها واقعه را دیدند و حقیقت آنچه را در باطن این صحنه واقع شد و عهدی که خدا از نبی اکرم (ص) و امیرالمومنین (ع) گرفت و عهدی که اینها با خدا بستند در فداکاری برای هدایت و درهایی که از ولایت و هدایت گشوده شد و جریان هدایت الهی و ولایت الهی به یک مرتبه ای از کمال تنزل رسید، اینها مأیوس شدند…
پاسخ دهید