در زمینه همسر و فرزند داشتن امام زمان (ع) به دو دسته از روایات بر می خوریم بر اساس این دو دسته از روایات گروهی معتقدند که امام زمان (ع) همسر و فرزندانی در دوره غیبت دارند و بر طبق بخش دیگری از روایات عده ای معتقد شده اند امام زمان (ع) زن و فزند داشتن شان یقینی نیست. آن کسانی که می گویند امام زمان(ع) زن و فرزند دارند به سه دلیل تمسک جسته اند:


?- قواعد کلی: یعنی بر طبق احکام اسلام یکی از سنت های مهم پیامبر اکرم (ص) ازدواج است که امام زمان (ع) به رعایت سنت های پیامبر (ص) از همه مردم اولی است.


?- روایات : به عنوان مثال سید بن طاووس در جمال الاسبوع می فرماید: روایتی با سندهای متصل یافتم که حضرت ولی عصر (ع) را اولاد بسیاری است در شهرهای کرانه دریا که آن ها هر کدام والی و حاکم اند …


?- دعاها: در برخی از دعاها اشاره ای به اهل بیت امام زمان (ع) به میان آمده است مثل یا مولای یا صاحب الزمان صلوات الله و علی آل بیتک … علی اهل بیتک … روی هم رفته این موارد به زن فرزند داشتن امام زمان (ع) دلالت دارند.


مرحوم کفعمی در کتاب مصباح نقل کرده است که بر طبق روایتی همسر آن حضرت از نسل عبد العزی پسر عبدالمطلب می باشد … (لازم به تذکر است که به روایات مذکور از جهات مختلف ایرادهایی وارد کرده اند که در این باره به کتاب یکصد پرسش و پاسخ پیرامون امام زمان (ع) صفحه ??? و ??? و ??? مراجعه کنید.)


در مقابل دلایلی هم اقامه شده است که آن حضرت حداقل هم اکنون فرزندی ندارد از جمله آن ها روایتی است که مسعودی از علی بن ابی حمزه ابن السراج و ابن سعید مکاری نقل می کند که آن دو می گویند به خدمت امام رضا (ع) رسیدیم. علی بن ابی حمزه عرض کرد«از پدرانت روایت کرده ایم که امام از دنیا نمی رود تا فرزندش را ببیند.» حضرت فرمودند: «آیا در این حدیث روایت کرده اید الاالقائم» عرض کردند: «بلی»، یا در روایت دیگر دارد: امامی وجود ندارد مگر این که فرزندی دارد جز امامی که حسین (ع) برای او از قبر بیرون می آید او فرزند ندارد و …

 


به هر حال اگر چه همسر و فرزند داشتن آن حضرت محتمل است، اما در بررسی اخبار و احادیث وارده روایت معتبری که موجب اطمینان باشد به چشم نمی خورد، یا در عین حال نه زن و فرزند داشتن و نه زن و فرزند نداشتن هیچ کدام با احکام اسلام منافاتی ندارد؛ چرا که نکات منفی ترک تاهل به جهت برخورداری امام (ع) از نیروی عصمت متوجه امام(ع) نمی باشد. در مورد خصوصیات خاص و دقیق همسر و تعداد فرزندان مطلبی خاص در روایات به چشم نمی خورد.

 

 

منبع:پرسمان