در فرصتی بیندیشید که سفر شما به کجا و به چه نیّت است؟! مسلم است که این سفر برای تشرف به مسجد جمکران و اعلام بیعت با مولا و سرورمان و اعلام یاوری نیکو برای حضرت صورت می‌‌گیرد. پس سعی کنید مسیر زیارت را هم جزیی از زیارت بدانید و به دور از هر شبهه و گناهی آن را مدیریت کنید و نگاه خود را کنترل کنید. علاقه‌مندی به آن آقایی که مداحی کاروان شما را به عهده دارد درست است که در اصل علاقه به اهل بیت(علیهم السلام) است، لکن توجّه شما به نامحرم جلب می‌‌شود و خدای ناکرده امر مستحب که تشرف به مسجد جمکران است شما را به نگاه حرام به یک نامحرم گرفتار می‌‌کند.

 

به طور کلی علاقه به آقا یا پسری که به جز ظاهر و رفتار اندکی در مسیر زیارت، از او چیز بیشتری نمی‌ دانید، عاقلانه نیست. زیرا همه ابعاد وجودی ایشان با توجه به معیارهای معرفی شده برای سنجیدن کفویّت و شایستگی برای شما آشکار نیست. در چنین مواردی اگر فرد امین باتجربه ای در اختیار دارید که اگر از علاقه شما مطلع شود زمینه خواستگاری آن آقا از شما را فراهم سازد. بدون اینکه احترام شما به مخاطره بیفتد، از ایشان استفاده کنید و اگر نه، از روبه رویی با ایشان پرهیز نمایید که امام شما که محبوب حقیقی شماست به این وابستگی راضی نیست. خوب فکر کنید! شیطان صریحاً گفت:

«قَالَ فَبِمَا أَغْوَیْتَنی لَأَقْعُدَنَّ لهُمْ صرَاطَکَ الْمُسْتَقِیمَ؛ ثُمَّ لاَتِیَنَّهُم مِّن بَینْ  أَیْدِیهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَیْمَانهِمْ وَ عَن شَمَائلِهِمْ وَ لَا تجِدُ أَکْثَرَهُمْ شَاکِرِینَ»؛[۱]

«شیطان گفت: به خاطر آن که مرا گمراه کردی، من نیز برای (فریب) آنان، بر سر راه راست تو (به کمین) خواهم نشست آن گاه از روبه رو و پشت سر و از راست و چپشان بر آنان وارد می‌ شوم و بیشتر آنان را سپاس گزار نخواهی یافت».

جهات چهارگونه ای که شیطان برای گمراهی ما استفاده می‌‌کند، جهات جغرافیایی نیست، دل آدمی است و از راه القائات باطل، گاهی انسان را از آینده می‌‌ترساند، گاهی نسبت به گذشته‌ اندوهگین می‌‌سازد و گاهی از جهت «یمین» و قوّتش و گاهی از جهت «شمال» و ضعفش وی را می‌‌فریبد.

 

کسی که نقطه قوت و مقام و منزلتی در جامعه پیدا می‌‌کند شیطان از همین راه او را می‌‌گیرد و چنین شخصی از مقام و جاه خویش سوء استفاده می‌‌کند. شیطان نسبت به همه «عدوٌ مُبین» است و حیله‌های فراوان و دام‌های بی شماری دارد و هرکسی را با دام مناسب خود شکار می‌‌کند؛ برای رویارویی با این حیله‌هاست که سلوک و جهاد با نفس را جهاد اکبر نامیده اند. بنابراین، این خطر هست که اگر کسی دوستدار و اهل ولایت خاندان عصمت(علیهم السلام) شود، شیطان می‌‌کوشد تا مانع کامیابی او گردد. مراقب باشید از نقطه قوت شما که علاقه به اهل بیت(علیهم السلام) است استفاده نکند و با بهانه مداح بودن، مرد نامحرم را نزد شما عزیز گرداند تا حتّی شما در خلوت خویش هم به او فکر کرده و در مسیر سفر ملکوتی تشرف به مسجد مقدس جمکران، هدف اصلی شما که عبادت و راز و نیاز در آن مکان مقدس است منحرف می‌ سازد.

عاقلانه و با رعایت تقوا آینده خویش را نورانی کنید. گاه پیش می‌‌آید دختری در انتظار خواستگاری پسری، بهترین فرصت‌های پیشنهادی خویش را از دست داده و پس از مدتی دچار خسارت از دست رفتن خواستگاران و عدم خواستگاری مورد مطلوب می‌‌شود.

 

 

پی نوشت


[۱] – اعراف، آیات ۱۶و۱۷٫