واقعیت این است که قبل از آفرینش انسان، از یک سو موجودات جاندار و بىجان (مانند سنگ، گیاه و حیوان) وجود داشتهاند که هر کدام با ویژگىهاى خاصى در این جهان، به صورت ایستا یا متحرک، آفریده شده بودند. از سوى دیگر موجودات غیرمادى مانند فرشتگان، وجود داشتند که هر کدام با مسئولیت و وظیفه خاصى، نقشى در جریان حیات این دنیا ایفا مىکردند. علاوه بر آن دو گروه، خداوند متعال انسان را با اختیارات گستردهتر، آفرید، به طورى که با بهرهبردارى از امکانات جهان هستى، توانایى حضور در عرصههاى مختلف را داشته باشد و امکان سقوط به پایینترین درکات تا صعود به بالاترین درجات مراتب کمال براى او وجود داشته باشد. به گونهاى که بتواند با اختیار خود پستتر از حیوان گرددو یا لیاقت تعلیم فرشتگان را داشته باشد.

 چنان که قرآن مجید در معرفى انسانهاى پست مىفرماید: «أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ»؛[۱] «آنان همانند چهارپایان بلکه گمراهترند. [آرى] آنها همان غافل ماندگانند».

و از سوى دیگر خداوند متعال حضرت آدم (علیهالسلام) را به عنوان نماد آدمیت به مقامى رساند که معلم فرشتگان شد. «قالَ یا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمائِهِمْ»؛[۲] «فرمود: اى آدم! ایشان [فرشتگان] را به اسامى آنان خبر ده».

این ویژگى انسان که با آگاهى و اختیار بتواند به بالاترین مرتبه کمالى برسد موجب شده است که مقام خلافت الهى شایسته او باشد. این در حالى است که قبل از آفرینش حضرت آدم، موجوداتى همانند فرشتگان وجود داشتند که یکجا و بدون دردسر مرتبه خاصى از کمالات را دارا بودهاند. اما خداوند انسان را با این ویژگى آفرید که تحول و تکامل خویش را با تلاش، برنامهریزى و اراده خویش ساماندهى کند.

در حدیث آمد که خلاق مجید

خلق عالم را سه گونه آفرید

یک گروه را جمله عقل و علم و جود

آن فرشته است و نداند جز سجود

نیست اندر عنصرش حرص و هوا

نور مطلق زنده از عشق خدا

یک گروه دیگر از دانش تهى

همچو حیوان از علف در فربهى

او نبیند جز که اصطبل و علف

از شقاوت مانده است و از شرف

و آن سوم هست آدمیزاد و بشر

از فرشته نیمى و نیمش ز خر

نیم خر خود مایل سفلى بود

نیم دیگر مایل علوى شود

تا کدامین غالب آید در نبرد

زین دوگانه تا کدامین برد نرد[۳]

براساس آنچه گذشت روشن مىشود که کمالات اختیارى در میان مخلوقات، رتبهاى فراتر از کمالات غیراکتسابى دارد. بنابراین اگر انسان صالح در میان مخلوقات، از همه حتى فرشتگان بالاتر رفته و خداوند همه جهان را در خدمت آدمى قرار داده است؛ براى این است که او به کمالاتى برتر (کمالات اختیارى و اکتسابى) دست مىیازد و یکجا دادن همه کمالات، به معناى نفى کمالات اختیارى است؛ چنین چیزى مستلزم تغییر ماهیت انسان به صورت موجوداتى شبیه فرشتگان مىباشد و موجب ایجاد تحول اساسى در نظام دنیاست، به طورى که دنیا بدون فراز و نشیب و گونههاى مختلف انسانى خواهد بود. و مستلزم ایجاد دگرگونى در نظام آخرت نیز مىباشد و مواقف قیامت معنایى نخواهد داشت. در این صورت نیازى به آفرینش موجودى به نام انسان نبود بلکه فرشتگان از قبل بودند در حالى که امتیاز انسان آن است که در میان این همه فراز و نشیبهاى دنیا و قدرت انتخاب خوبىها و بدىها، مسیر خویش را طى کند و استحقاق پاداش و یا مجازات را به دست آورد.

 

پرسش و پاسخ ها «راز آفرینش» / مؤلف:حمیدرضا شاکرین

دفتر نشر معارف

 

پی نوشت ها


[۱] – اعراف ۷، آیه ۱۷۹ .

[۲] – بقره ۲، آیه ۳۲ .

[۳] – مولوى ؛ این شعر بر گرفته از حدیث امیرالمؤمنین است (وسائل الشیعه ، ج ۱۱، ص ۱۶۴)