رابطه قرآن با کتاب های قبل از آن چیست؟

پاسخ اجمالی

قرآن کریم به عنوان آخرین کتاب آسمانی که بر پیامبر اسلام(ص) نازل شد که تکمیل کننده شرایع پیشین است، و بدیهی است که کتاب های آسمانی قبل از خود را – مانند تورات، انجیل، صحف ابراهیم، زبور داوود – تأیید می کند، و تعالیم راستین آنها را نور و هدایتی از جانب خدا می داند. البته نه آن قسمت از آنها که مورد تحریف قرار گرفته است.
در این جا به برخی از این آیات اشاره می شود:
۱ – و هنگامى که به آنها گفته شود به آنچه خداوند نازل فرموده، ایمان آورید، می گویند: ما به چیزى ایمان می آوریم که بر خود ما نازل شده است. و به غیر آن، کافر می شوند، در حالی که حق است و آیاتى را که بر آنها نازل شده، تصدیق می کند.
[۱]
۲ – و این کتابى است که ما آن را نازل کردیم، کتابى است پُربرکت، که آنچه را پیش از آن آمده، تصدیق می کند.
۳ – و به دنبال آنها (پیامبران پیشین‏)، عیسى بن مریم را فرستادیم، در حالی که کتاب تورات را که پیش از او فرستاده شده بود تصدیق داشت. و انجیل را به او دادیم که در آن، هدایت و نور بود و [این کتاب آسمانى نیز] تورات را که قبل از آن بود، تصدیق می کرد و هدایت و موعظه اى براى پرهیزگاران بود.
[۳]
۴ – از نگاه قرآن ایمان به پیامبران الهی و کتاب های آنان از شرایط ایمان اعلام شده است:
پیامبر، به آنچه از سوى پروردگارش بر او نازل شده، ایمان آورده است. و همه مؤمنان [نیز]، به خدا، فرشتگان او و کتاب ها و فرستادگانش، ایمان آورده اند [و می گویند] ما در میان هیچ یک از پیامبران او، فرق نمی گذاریم [و به همه ایمان داریم].
[۴]
قرآن کریم با همه این تأییدات، اما تصریح می کند که کتاب های موجود سرشار از تحریف هایی است که از سوی معاندان، یا عالمان منحرف و فاسد بر پیکره آنها وارد شده و تعالیم آنها را مسموم ساخته است:
پس واى بر آنها که نوشته ‏اى با دست خود می نویسند، سپس می گویند: این، از طرف خدا است، تا آن را به بهاى کمى بفروشند. پس واى بر آنها از آنچه با دست خود نوشتند و واى بر آنان از آنچه از این راه به دست می آورند.
[۵]

 

 

 منبع:اسلام کوئست


پی نوشت:

[۱]. بقره، ۹۱٫

[۲]. انعام، ۹۲٫

[۳]. مائده، ۴۶٫

[۴]. مائده، ۲۸۵٫

[۵]. بقره، ۷۹٫