۱.نماز و دعا نزد قبر پیامبر(ص) و سایر قبور

وهابیت نماز و دعا نزد قبور را منع کرده و آن عمل را شرک و کفر دانسته است.این تیمیه می گوید:صحابه هر زمان که نزد قبر پیامبر (ص) می امد بر او سلام می فرستادند و وقتی قصد دعا داشتند و روبه روی قبر شریف نبوی بودند خداوند رانمی خواندند بلکه از قبر برگشته و روی خود را به طرف قبله می کردند وسپس خداوند را می خواندند….به همین دلیل هیچ کس از پیشوایان گذشته نگفته است که نماز نزد قبور و مشاهد اولیا مستحب است ونیز نگفته اند که نماز و دعا در آنجا افضل از جاهای دیگر است..(رساله زیاره القبور ص ۱۵۹)

پاسخ ها:

اول: عموم روایتی که می گوید نماز و دعا در هر مکانی جایز است دلالت می کند بر اینکه پس نماز و دعا نزد قبر پیامبر (ص) و قبور انبیا و صالحان نیز جایز است لذا حکم به جواز به جهت آن عمومات و اطلاقات است.

دوم:آن چه که از دین فهمیده می شود این است که نماز و دعا و حتی مطلق عبادات در هر مکانی که شرف و احترامش از شرع رسیده باشد رجحان دارد. از طرفی شرف هر مکانی به کسی است که در آن مکان قرار دارد وشرف و احترام قبر به آن جسد مبارک وپاکی است که در آن جای گرفته است آیا از نظر شرع قبر پیامبر (ص) شرفی ندارد.؟؟

سوم:سیره حضرت زهرا سلام الله علیها بر خلاف رای وهابیت است او قبر عمویش حمزه را در هر روز جمعه زیارت می کرد و در کنار آن نماز می گزارد و گریه می کرد.(مصنف عبد الرزاق ج۳ ص ۵۷۴ – مستدرک حاکم ج۱ ص ۳۷۷ – سنن الکبری ج۴ ص ۱۳۱ و اسناد دیگری که شاهد وناظر براین است که آنچه امروز وهابی ها و سلفی نماها می گویند همه باطل بوده و نوعی بدعت در دین است؟؟!!

چهارم: سیره مسلمین از زمان رسول خدا (ص) تاکنون بر این امر بوده که به دعا و نماز نزد قبور صالحان و مومنان می پرداختند مانند:

عمل عمر بن خطاب :طبری می گوید:وقتی عمر با اصحابش برای انجام حج خارج شد پیرمردی به او استغاثه کرد وقتی عمر از حج بر می گشت در منزلگاه (ابواء) از آن پیرمرد خبر گرفت و فهمید که آن پیرمرد در گذشته است طبری می گوید: گویا عمر را می بینم که وقتی این خبر را شنید از جای برخاست و با گام های بلند به سوی قبر رفت سپس نماز بر او گزارد و قبر را در آغوش گرفت و گریست.(الریاض النظره ج۲ ص ۲۳۰)

 

 

منبع:پرسمان