«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ * رَبِّ اشْرَحْ لی‏ صَدْری * وَ یَسِّرْ لی‏ أَمْریَ * وَ احْللْ عُقْدَهً مِنْ لِسانی‏ * یَفْقَهُوا قَوْلی[۱]‏».

«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ العَالَمینَ وَ الصّلَاهُ عَلَی خَاتَمِ الْمُرْسَلِینَ طَبِیبِنا حَبیِبنَا شَفِیعِ ذُنوبِنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْمَعْصُومِینَ سِیَّمَا الْحُجَّهُ بَقِیَّهِ اللهِ فِی الْعَالَمِینَ عَجَّلَ اللهُ فَرَجَهُ وَ رَزَقَنَا اللهُ صُحبَتَهُ وَ اللَّعْنُ عَلَی أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ».

خطبه اوّل

«أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ وَ نَفسِی بِتَقْوَى اللَّهِ[۲]». شما مردم خداجوی، مردم وفادار، مردم صالح، خاصّه میهمانان جمعه‌ی حضرت حقّ (سبحانه و تعالی) در میعادگاه جمعه و نَفس خودم را به تقوای الهی توصیه می‌کنم. تقوا وِقایه است، وِقایه سِپَر است. همیشه مؤمن مورد بُغض شیطان و شیاطین است. لذا خداوند علیّ حَکیم دستور داده است: «خُذُوا حِذْرَکُمْ[۳]»؛ همواره هوشیاری‌تان را داشته باشید. هم سِپَر داشتن علامت هوشیاری در برابر دشمن است و هم مُجهّز به سِلاح مناسب در جبهه‌‌های مختلف می‌باشد. و مؤمن با سِلاح تقوا همواره از آسیب‌های شیاطین مَصون و مَحفوظ است.

Sadighi-14020903-NamazJome-Thaqalain_IR (2)

ادامه‌ی تفسیر سوره‌ی مبارکه‌ی فاتحه‌الکتاب

در خطبه‌ی اوّل در مَحضر قرآن کریم در تفسیر سوره‌ی مبارکه‌ی فاتحه‌الکتاب به آیه‌ی «صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ[۴]» رسیدیم. مؤمن خود را مسافر می‌داند و خداوند متعال مَقصد سَفر را خودش مُعرّفی فرموده است. «إِنَّکَ کَادِحٌ إِلَى رَبِّکَ کَدْحًا فَمُلَاقِیهِ[۵]»؛ خطاب به انسان‌هاست که ای انسان! تو به سوی خدا می‌روی و ملاقات خداوند متعال را در پیش داری. چون مسافر هستیم و مَقصدمان خداوند متعال است، باید راهِ رسیدن به خداوند متعال را شناسایی کنیم. هم راه را پیدا کنیم، هم رفیق راه را پیدا کنیم، هم توشه‌ی راه را پیدا کنیم و هم خطرات و آسیب‌هایی که در این راه رَهرو را تَهدید می‌نماید، باید شناخت. در ارتباط با راه و صراط مستقیم، در خطبه‌های گذشته صحبت کردیم. در ارتباط با همراهان و رفیق راه که این هم روایت است و هم دِرایت است. «اَلرَّفِیقَ ثُمَّ اَلطَّرِیقَ[۶]»؛ انسان در سفر نیاز دارد تا یک بَلدچی، یک اَنیس، یک کسی که برای انسان تقویت روحی باشد، انرژی‌آفرین باشد، در هنگام خستگی و درماندگی دست انسان را بگیرد، رَه‌یافته باشد، هم بتواند راه را نشان بدهد و هم در هنگام نیاز دست مسافر را بگیرد و او را راه ببَرد. در این آیه‌ی کریمه‌ی سوره‌ی مبارکه‌ی فاتحه پروردگار متعال به ما آموخته است تا از خداوند متعال مسألت نماییم: «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ[۷]»؛ پروردگار ما! ما را به صراط مستقیم رَهنمون و راهبر باش. صراط مستقیم «صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ» است. این رفیقان خداوند متعال در این جمله مورد درخواست نمازگزار قرار می‌گیرد. «قطع این مرحله بی همرهی خضر مکن[۸]». این راه پُرخطر است، این راه کَمین دارد. در این راه شیاطین که دشمن شما و راه و مَقصد شما هستند، می‌خواهند شما را از رفتن به سوی کَمال، به سوی رُشد و ترقّی، به سوی عزّت، به سوی مَعنویّت، به سوی علم و دانش و به سوی اقتدار بازدارند. از این جهت نیاز مُبرم دارید که هم برای راه توشه تدارک ببینید و هم با قافله‌ی دل همراه باشید. خداوند متعال این قافله‌ی دل را در آیه‌ی ۶۹ سوره‌ی مبارکه‌ی نساء به ما مُعرّفی فرموده است: «وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ[۹]»؛ در این آیه‌ی کریمه از خداوند متعال درخواست می‌کنیم که صراط مستقیمی که مورد تقاضا و درخواست ماست، صراط کسانی است که آن‌ها مورد اِنعام تو قرار گرفته‌اند. ما می‌خواهیم در خطّ «مُنعمٌ عَلیهِم» باشیم. کسانی که بر سر سُفره‌ی نعمت هدایت تو، نعمت ولایت تو، مَظهر ولایت و هدایت خداوند متعال هستند، ما می‌خواهیم با این‌ها همراه باشیم و از همراهی این‌ها هم در سرعت و هم در سبقت و هم در دقّت کارایی لازم را داشته باشیم. حال این‌هایی که ولایت دارند، «مُنعمٌ عَلیهِم» هستند، چه کسانی هستند؟ کسانی که زَرق و بَرق دنیا دارند؟ کسانی که سِلاح و زَرادخانه‌های مُدرن دارند؟ کسانی که غارتگر ثروت‌ها هستند و صاحبان زَر و زور هستند؟ این‌ها را نعمت نبینید. گاهی این‌ها بَلای جانِ زورداران و زَرداران است. خودشان را در دنیا با همین‌ها بی‌آبرو و ذَلیل می‌کنند و در آخرت در قَعر جهنّم قرار می‌گیرند. اما آن نعمتی که دنیا و آخرت شما به نور آن نعمت دارای رونق خواهد شد، آن نعمت ولایت و هدایت است.

Sadighi-14020903-NamazJome-Thaqalain_IR (3)

چهار گروهی که همواره در صراط مستقیم قرار دارند

این چهارگروه در صراط مستقیم حضور دارند. از بَدو تا خَتم پَرچم در دست این‌هاست. خودِ این‌ها فِلش هستند، پَرچم هستند، پَرچم‌دار هستند، راهنما هستند، راهبر هستند، اَنیس و مونس و همراه هستند. گروه اوّل پیامبران الهی (سلام الله علیهم اجمعین) هستند. حال چه کنیم که ما با پیامبران (سلام الله علیهم اجمعین) باشیم؟ از کجا بدانیم که ما در این دعای هر روز نمازمان که از خداوند متعال درخواست می‌کنیم ما را به صراط مستقیم که صراط نبییّن است، «وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ»، این‌ها کسانی هستند که خداوند متعال به این‌ها اِنعام کرده است، مورد اِنعام ذاتِ رُبوبی هستند، از سرچشمه اِرتزاق می‌کنند، وصل هستند، با اصل هستی ارتباط و اتّصال دائم دارند. «مِنَ النَّبِیِّینَ[۱۰]»؛ اوّلین گروه نبییّن هستند که نبییّن هم «چونکه صد آمد نود هم پیش ماست[۱۱]»، وقتی شما توانستید با خاتم آن‌ها همراهی کنید، با همه‌ی انبیاء (سلام الله علیهم اجمعین) همراه هستید، به همراهی شَجره‌ی طیّبه‌ی نبوّت مُفتخر هستید. قرآن کریم در آیاتی این همراهی را به ما یاد داده است که نشانه‌های همراه‌بودن با پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) یکی در سوره‌ی مبارکه‌ی فَتح است که با هفته‌ی بسیج هم تناسب مستقیم دارد. خداوند متعال می‌فرماید: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ[۱۲]»؛ این‌ها کسانی هستند که همراه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) هستند. همراهی با پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، همدلی با پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و هم‌هدفی با نبیّ مکرّم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) که قرآن کریم نام مبارک ایشان را بُرده است تا دل عاشقان را ببَرد، نکند که از او جُدا بشوید. یکی از علامت‌های همراه‌بودن، با او بودن، دل به او دادن، فدایی او بودن این است که «أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ» هستند. در برابر دشمن سرسخت هستند، صلابت دارند، مقاوم هستند. هرگز از مَواضع دشمن‌ستیزانه، از موضع تهاجُم به جُنود اِبلیس، به شیاطین روزگار، به باج‌گیرها، به غارتگرها و مُستکبرین هرگز کوتاهی نمی‌کنند و همیشه با صلابت در برابر شیطان بزرگ و نوچه‌های او تا آخرین نَفس ایستاده‌اند. «رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ»؛ اوّلین وصف بودنِ با پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) شدّت در برابر ظالمین، ستمگران، مُتجاوزین به حقوق ضُعفاء و غارتگران اَموال ملّت‌ها و مُستضعفان است. دوّم «رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» است. در مورد این عبارت «رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ»، رَحم جایی مَطرح می‌شود که یک نیاز، یک خلأ، یک کمبود و یک خللی به وجود آمده است و انسانی که عاطفه و احساس دارد، محبّت و مهربانی‌اش به جوش می‌آید و ضعف ضعیفی و مظلومیّت مظلومی را تحمّل نمی‌کند. لذا با همه‌‌ی وجود در رَفع مشکلات و در بازکردن گِره‌ به پا می‌خیزد. این روحیه‌ی بسیجی هم «أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ» است که یک عُنصر بسیجی و یک سنگرنشینِ دلداده‌ی به رهبری، دلداده‌ی به پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و اوصیای رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و امروز به جانشین پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه‌ی معصومین (سلام الله علیهم اجمعین) که ولی‌فقیه می‌باشد، این در زیر پَرچم او در برابر دشمنان خیلی صَلابت و استحکام دارد و در میان مردم خودش و گرفتاران جامعه حالت رَحم دارد؛ «رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ». هم جاذبه‌اش نزد مردم خودش، هم‌کیشان خودش، مُستضعفان، پابرهنگان، زاغه‌نشینان، گرفتاران چَنگال ظُلم استکبار، ملّت‌های لِه‌شده‌ی زیر پای مُستکبرین، این‌ها شیران میدان هستند و برای نجات مظلومین می‌روند و حضور خودشان، حضور مؤثر خودشان، حضور نقش‌آفرینی که مُستکبر را به زانو دربیاورد و او را از کار خودش پَشیمان نماید، این روحیه‌ی بسیجی است؛ اما جاذبه‌ی آن‌ها برای تمام گرفتاران عالَم در اقصی‌نقاط است. لذا هرجا مُستضعفی بود، هرجا گرفتاری بود، بسیج در آن‌جا حاضر است. برای رَفع اِستضعاف و برای رَفع گرفتاری بسیج حضور خدمتکاری دارد، حضور گِره‌گُشایی دارد، حضور اِنسجام و وحدت دارد، حضور تقویت روحیه دارد، حضور اُمیدوارکننده دارد و در برابر دشمن حضور شکننده، حضور مأیوس‌کننده‌ی دشمن و حضور خداپَسندی که دَرب‌های بسته را به روی نااُمید‌ها باز می‌کند و همه را اُمیدوار می‌کند، خواهد داشت. اما در کنار این جاذبه و دافعه، روحیه‌ی بسیجی «مُنعمٌ عَلیهِم» که این‌ها می‌خواهند با آن‌ها همراه باشند، «تَرَاهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ» هستند. این‌ها اهل رُکوع هستند، این‌ها اهل سَجده هستند. هم ستیز این‌ها با مُستکبران و غارتگران و آدم‌کُش‌ها و کودک‌کُش‌ها فَرع بر بندگی‌شان است. چون اهل رُکوع هستند و چون اهل سُجود هستند، در برابر خداوند متعال کَمر خَم کرده‌اند، در برابر خداوند متعال پیشانی ذلّت به آستان او گذاشته‌اند تا در برابر مُستکبران، مُقتدر، قوی و طوفان‌گر باشند، همانند «طوفان الاقصی» و طوفان مردم ما علیه آمریکا و سلطنت ۲۵۰۰ ساله. بنابراین نماز کلاس انقلاب است، نماز کلاس دشمن‌ستیزی است، نماز کلاس درسی است برای نَحوه‌ی ارتباط با رهبری آسمانی، سرسِپُردگی، دلدادگی، عاشقی و نماز کلاس خضوع است، کلاس خشوع است، کلاس خاکی‌بودن در برابر حضرت حقّ (سبحانه و تعالی) است.

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ * إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ * وَ رَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا * فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَ اسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا[۱۳]».

Sadighi-14020903-NamazJome-Thaqalain_IR (4)

خطبه دوّم

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمینَ اللّهُمَّ صَلِّ وَ سلّم عَلَی سَیِّدِ أَنْبِیَائِکَ ‏وَ أفضَلِ رُسُلِکْ سَیِّدِنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ صَلِّ عَلَی سَیِّدِ الْوَصِیِّینَ أمیرِ المُؤمِنینِ عَلِیِّ بنِ أَبِی طَالِب وَ صَلِّ عَلَى الصِّدِّیقَهِ فَاطِمَهَ سَیِّدَهِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ وَ صَلِّ عَلَی سِبْطَیِن نَبِیِّ الرَّحْمَهِ وَ سِیِّدی شِبَابِ أَهلِ الجَنَّهِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَینِ وَ صَلِّ عَلَی سادات الْمُسلّمینَ عَلِیِّ بنِ الْحُسَیْنِ وَ مَحَمَّدِ بْنِ علیٍّ وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ موسَی بْنِ جَعْفَرٍ وَ عَلیِّ بْنِ مُوسی وَ مُحَمَّدِ بْنِ علیٍّ و علیِّ بنِ مُحَمَّدٍ وَ الْحَسَنِ الزّکی وَ الخلفِ الصالح حجتِک القَائِمِ اُمنائِک فی بِلادک».

«بِهِم نَتَوَلّی وَ مِن اَعدائِهِم نَتَبَرأ إِلَیَ اللهِ تَعالی سُبحانَه، وَ اللَّعْنُ عَلَی أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ، أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ وَ نَفسِی بِتَقْوَى اللَّهِ».

طوفان الاقصی همان آرمانِ انقلاب اسلامی ایران است

مناسبت‌هایی که اقتضای سخن در خطبه‌ی دوّم دارد، مسائل مهمّ جهانی و کشوری است که در مرحله‌ی بین الملل امروز حرف اوّلی که دنیا را به خودش مشغول کرده است و مهم‌ترین پدیده و حادثه‌ی تاریخی است، مسأله‌ی غَزّه و طوفان الاقصی است. غَزّه در این مدّت ۴۸ روز صحنه‌ی مقاومت، صحنه‌ی ایستادگی، صحنه‌ی دلاوری، صحنه‌ی بُروز و ظهور ایمان به خداوند متعال و وعده‌های خداوند متعال و صحنه‌های بُروز همه‌ی ارزش‌های دینی بود که مَکتب جهاد، مَکتب از خودگذشتگی و مَکتب استقامت از جمهوری اسلامی ایران شروع شد، مَرزها را دَرنَوردید و امروز یک جبهه‌های تحت عنوان جبهه‌ی مقاومت در کشورهایی در اطراف ما در خطّ مقدّم جبهه هستند، ولی نَسیم عطرآگین آن ملّت‌ها را در همه‌ی کشورها به حمایت از مظلومین و مقابله‌ی با ستمگران کشانده است. این روحیه‌ی بسیجی که بسیج یعنی حامیِ مظلوم، بسیج یعنی خَصم ظالم، بسیج یعنی عاشق خدمت، بسیج یعنی عاطفه‌‌ی نسبت به همه‌ی گرفتاران که تحمّل دیدن مظلومیّت مظلوم و فقرِ فقیر را ندارد. این روحیه که ایران ما را در انقلاب با عظمت و شکوه مدّت ۴۴ سال در مسیر رُشد و تعالی قرار داده است، از مَرزهای ما عبور کرده است و امروز طوفان الاقصی همان آرمانِ انقلاب اسلامی ایران است که در برابر متجاوزِ غاصب با مذاکره و از دست‌دادن زمان و حرکت انفعالی و دفاعی کاری از پیش نمی‌رود. حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: من چه‌قَدر گفتم: «اغْزُوهُمْ قَبْلَ أَنْ یَغْزُوکُمْ[۱۴]»؛ شما به جنگ این‌ها بروید قبل از آن‌که آن‌ها به شما حمله نمایند. در این مدّت ۴۴ سال انتفاضه موضع دفاعی داشت؛ ولی این‌ مرتبه موضع تهاجُمی بود. مردم تربیت‌شده‌ی در مَکتب جهاد، در مَکتب ایمان، در مَکتب استقامت، در مَکتب صَلابت و در مَکتب صبر در یک نیمروز تبلیغات چند صدساله‌ی دنیای استکبار که ملّت‌های جهان سوّم را با یک هویّت ظُلم‌پَذیری و بی‌جرأتی، هویّت «ما نمی‌توانیم» و «ما عاجز هستیم» تعریف کرده بودند؛ اما انقلاب ثابت کرد که می‌شود و ما می‌توانیم. از این به تعبیر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (اطال الله عُمره الشریف) فرمودند: این کار یک گروه بود. همه‌ی گروه‌های مقاومت در این حمله حضور نداشتند. یک گروه به عنوان گروه «حماس[۱۵]» از مقاومت در یک نیمروزی آن‌چنان ضربه‌ی کاری به این‌ها وارد کرد که باز تعبیر زیبای در اصطلاح ورزشکاران را استفاده کردند و مقام معظم رهبری (اطال الله عُمره الشریف) فرمودند: این گروه کوچک که نه یک دولت باشد، نه همه‌ی گروه‌های مقاومت، بلکه یک گروه کوچک اسرائیل را ضربه‌ی فنی کرد. و حضور فیزیکی سَران بی‌عقل و بی‌شعور و بی‌رَحم و بی‌شرافت کشورهای غَربی که در رأس آن‌ها رئیس‌جمهورِ حَواس‌پَرتِ آمریکا وقتی در کنار نخست‌وزیر رژیم جَعلی کودک‌کُش و خون‌آشام حضور پیدا می‌کند و می‌گوید: ما در کنار شما هستیم و بعد هم رئیس‌جمهور فرانسه و نخست‌وزیر اسرائیل و صدر اعظم آلمان و بعضی از کشورهای غَربی اعلان حمایت می‌کنند، نشان می‌دهد که قدرت‌های باطل نه تنها این رژیم بیتِ عنکبوت است، بلکه همه‌ی قدرت‌ها آدم برفی هستند که اگر در مقابل‌شان ایمان، صلابت، صبر، استقامت، توکّل به خداوند متعال و توسّل به وسائطی که خداوند متعال قرار داده است، داشته باشد، انسان از جانب خداوند متعال اقتداری پیدا می‌کند که این قدرت‌های بادکَرده‌ی ایجاد توهّم‌کرده را در یک حمله‌ی برق‌آسا پوچ‌بودن، بی‌محتوا بودن و ضعیف‌بودن‌شان را به عالَم نشان می‌دهد و این گروه حماس این کار را انجام داد.

Sadighi-14020903-NamazJome-Thaqalain_IR (6)

پیروزی‌های گروه مقاومت حماس در تمام جبهه‌های جنگ علیه اسرائیل

بعد از این مدّت دَدمنشیِ به معنای واقعی کلمه جنایت‌بارِ همه‌ی کشورهای مُدّعی حقوق بَشر، حقوق زن و حقوق کودک که چه سازمان‌های عَریض و طَویلی در این جهت این‌ها به وجود آوردند، به هیچ‌یک از اهداف‌شان با این همه جنایاتی که انجام دادند و حدود ۱۴ هزار انسان را کُشتند که تقریباً دو سوّم این مقتولین کودکان و زنان بودند. این‌ها از حقوق زن و حقوق کودک دَم می‌زنند! «وَ إِذَا الْمَوْءُودَهُ سُئِلَتْ * بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ[۱۶]»؛ ولی حال که واقعاً حماس با حمله‌‌ی مُتّکی به ایمان و صَلابت کَمر اسرائیل را شکاند و صدای استخوان‌های آمریکا در این حمله شنیده می‌شود و در این حمله‌ی شجاعانه‌ی بی‌سابقه که نشان داد اگر مقاومت موضع تهاجمی بگیرد، کما این‌که اگر ما در میدان جهاد فرهنگی در برابر همه‌ی ضدّ ارزش‌ها به جای دفاع‌کردن حالت هُجومی و تهاجُمی داشته باشیم، همیشه ما دست برتر را داریم. «مَا غُزِیَ قَوْمٌ قَطُّ فِی عُقْرِ دَارِهِمْ إِلَّا ذَلُّوا[۱۷]»؛ این‌ها ادّعایشان این بود که می‌خواهند حماس را نابود کنند؛ ولی در مقابل رزمندگان حماس در همه‌ی صحنه‌ها کم آوردند.

Sadighi-14020903-NamazJome-Thaqalain_IR (7)

بیانات رهبر انقلاب در دیدار با ورزشکاران در مورد شکست رژیم صهیونیستی

مقام معظم رهبری (اطال الله عُمره الشریف) در جمع ورزشکاران فرمودند که چه صحنه‌ی دل‌انگیزی بود. در دنیا فقط کشور امام زمان (ارواحنا فداه) است که یک رهبری دارد که بوی پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را می‌دهد، بوی ائمه‌ی اطهار (سلام الله علیهم اجمعین) را می‌دهد. ایشان چگونه با جوان‌ها می‌جوشند! چگونه با مردم خودشان به صورت احساسی ارتباط برقرار می‌کنند. حضور این جوان‌های ورزشکار و نمایش‌های ورزشی این‌ها در محضرِ خودِ نایبِ امام زمان (ارواحنا فداه) چه افتخاری برای آن‌ها بود و چه سِعه‌ی صدر و چشمه‌ی جوشانِ مودّت و رحمتِ نایبِ امام زمان (ارواحنا فداه) بود که حقّاً «لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ[۱۸]». مقام معظم رهبری (اطال الله عُمره الشریف) در دیدار با ورزشکاران فرمودند: مَثَل این‌ها مَثَل قهرمانی است که در میدان مسابقه برنده شده است و آن فرد رَقیبِ زمین‌خورده‌ی شکست‌خورده‌ که کم ‌آورده است، چون هماورد این حریفش نبوده است، می‌آید و یَقه‌ی طرفداران و حامیان آن فرد پیروز را می‌گیرد و شروع به آسیب‌ وارد کردن به او می‌نماید. این‌ها در برابر رَزمندگان مغلوب هستند. هم در برابر «حزب الله[۱۹]» و هم در برابر این گروه بسیار برجسته‌ شده‌ی «حماس»، هم در برابر حملات «انصارالله» قهرمان و هم گروه‌های مقاومت کشور عراق که هرکدام ضرب شَصتی دارند که برای دنیای استکبار و این رژیم جَعلی قابل جُبران نیست. اما آن‌ها چه کاری می‌کنند؟ آن‌ها می‌آیند و کودکان را می‌کُشند، می‌آیند و بیمارستان‌ها را تَخریب می‌کنند، می‌آیند و بیماران را مورد حمله‌ی دَدمنشانه قرار می‌دهند، پزشک‌ها را می‌زنند، مدرسه‌ها را می‌زنند، به صغیر و کَبیر رَحم نمی‌کنند و این نوع حرکات دستپاچه را انجام می‌دهند. یکی از امتیازات طوفان الاقصی این بود که آن‌ها با برنامه هستند، با بصیرت هستند، دستپاچه نیستند، محاسبه‌ی همه‌ی جاها را کرده‌اند؛ ولی وقتی رَقیب شکست خورد با دستپاچگی و به صورت جُنون‌آمیز نمی‌داند که چه گوری برای خودش می‌کَند. کُشتن این همه کودک احساسات جهانی را بیدار کرد و در تمام کشورها حتی در کشورهایی که دولت‌هایشان شما را در آن‌جا به صورت نُطفه‌ی نامَشروع کاشته‌اند، مردم در مقابل کاخ سفید می‌ایستند و از مقاومت حمایت می‌کنند و علیه اسرائیل و آمریکا تظاهرات برگزار می‌کنند. چه تظاهرات باشکوهی در خیابان‌های لندن برگزار شد. در کشور فرانسه با وجود این‌که برای این‌ها جریمه تعیین می‌کنند و مقابله می‌کنند، اما کار از دست‌شان خارج شده است، دوران زَوال این‌ها فرا رسیده است، این‌ها در حال رفتن به سوی اِضمحلال هستند و به فَضل خداوند متعال و با عنایت امام عصر (ارواحنا فداه) و با رهبری رهبر عزیز ما نابودی اسرائیل نزدیک است و اُفول آمریکا را هم ان‌شاءالله شاهد خواهیم بود.

Sadighi-14020903-NamazJome-Thaqalain_IR (8)

نااَمن بودن تمام کشورهای دنیا برای صهیونیست‌ها

بالاخره در این روزهای آخری که به تَعبیر نخست‌وزیر حکومت جَعلی، این آدم قَسی‌القلبِ بی‌رَحم که در درون خودش هم ملّت خودش علیه او هستند و شکافت در درون آن‌ها عمیق است و مدیریت او نیز مدیریت ناکارآمدی است، پذیرش آتش‌بَس بعد از مدّتی جنایت، استفاده از بُمب‌های بی‌سابقه، کُشتار کودکان و زنان و مریض‌ها و بُمباران‌های مدارس و افراد غیر جنگی، حال این مسأله‌ی آتش‌بس بر آن‌ها تَحمیل می‌شود و این‌ها این را خیلی تَلخ می‌بینند. اما جناب آقای «هَنیه[۲۰]» رهبر حَماس می‌گوید: ما از این آتش‌بس استقبال می‌کنیم و آن را دستاورد مقاومت می‌دانیم. در این روزهای اَخیری که مُنجر به آتش‌بس می‌شود و ان‌شاءالله چه بسا دیگر توانی برای ادامه‌ی جنایات‌شان باقی نمانده باشد، چند ابتکار عَمل که بُعد بازدارندگی دارد، از جبهه‌های مختلف مقاومت بُروز پیدا کرده است. یکی استفاده‌ی حماس از موشک‌های «بَرکان» بود که تا به حال از آن‌ها استفاده نکرده بود. گروه‌های مقاومت عراق از موشک‌های بالستیک در حمله‌ی به پایگاه‌های شیطان بزرگ استفاده کردند. همچنین افزایش صد درصدی حملات مقاومت که نسبت به روزهای گذشته حملات پِی‌در‌پِی و شکننده‌ای را داشتند. همچنین توقیف کشتی مُتعلّق به شرکت اسرائیلی توسط رزمندگان یَمن و تظاهرات در کشورهای مختلف که این‌ها نشان می‌دهد هم اسرائیل یعنی این کشور جَعلی دیگر برای صهیونیست‌ها محلّ اَمنی نیست؛ این‌ها زیر آتش سنگینِ جبهه‌ی مقاومت کَمرشان خُرد شده است و مَجال نَفس‌کشیدن نخواهند داشت. اما تنها این نیست. این بدبخت‌ها به کجا بروندکه سالیان سال این‌ها را فَریب داده بودند و این‌جا را به عنوان مُحیط اَمنی به آن‌ها نشان داده بودند. آن‌ها به هر کشوری بروند، هیچ‌یک از این صهیونیست‌ها محلّ اَمنی در زیر این آسمان ندارند.

Sadighi-14020903-NamazJome-Thaqalain_IR (5)

تقدیر و تشکر از اقدامات دولت پُرتلاش و جهادی

ما هم از رهبری پیامبرگونه‌ی رهبر حکیمِ فرزانه‌ی رَزمی هدایتگرِ الهیِ جامع‌نِگر و دوراندیش خودمان در هدایت گروه‌های مقاومت تشکر می‌کنیم و هم از ملّت انقلابیِ ولاییِ «أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» و هم از دولتِ بسیجیِ جهادیِ پُرتلاشِ به فَضل الهی پیشران در عرصه‌های مختلف که در این جهاد دیپلُماسی بی‌سابقه بوده است. خصوصاً حرکت‌های خودِ رئیس‌جمهورِ محترم و عزیز «آیت الله رئیسی» و وزیر محترم امور خارجه‌ی ما که آن‌چنان تحرّک سریع و حساب‌شده با همه ‌جای دنیا و تشکیل سَران کشورهای اسلامی و مطرح‌کردن این مسأله در «بریکس» و در همه‌ی زمینه‌ها و فُرصت‌ها در هیچ‌جایی کم نگذاشتند و حمایت‌های مَعنوی، سیاسی، تبلیغاتی و بین المللی داشته‌اند. بحمدالله دولت ما در ایجاد یک ارتباط جهانی و جَذب کشورها به این اُمّ‌القُری مقاومت، اُمّ‌القُری مقابله‌ی با استکبار و استعمار سرآمد بودند و از این جهت از این دولتِ کارآمدِ الهیِ دلداده‌ی به خداوند متعال و رهبری عزیز تقدیر و تشکر می‌کنیم.

بیاناتی در مورد بسیجیان به مناسب هفته‌ی مبارک بسیج

همچنین بسیج عزیز ما که امروز مانور داشتند و این بسیج یک شَجره‌ی طیّبه و یک نَهال مبارک است که «أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَ فَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ * تُؤْتِی أُکُلَهَا کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا[۲۱]» می‌باشد. آیاتی که بسیج بر سر سُفره‌ی این آیات کریمه هستند، هم آیات سوره‌ی مبارکه‌ی صف که می‌فرماید: «کُونُوا أَنْصَارَ اللَّهِ[۲۲]»؛ این‌ها یارانِ خداوند متعال هستند. و هم آیه‌ی سوره‌ی مبارکه‌ی مائده که فرموده است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ[۲۳]»؛ از ویژگی‌های بسیج و روحیه‌ی بسیجی عشق به خداوند متعال و عشق به رهبری است که وجود این‌ها را گرما می‌بخشد و کارایی و اُمیدآفرینی و تمدّن‌سازی و در خدمت مُستضعفان بودن و حضور در نقاط محرومین، همان چیزی است که از چشمه الهام می‌گیرند، اتّصال به رهبری دارند که او به مَبادی بالا اتّصال دارد، دل ایشان با خداوند متعال است، دل ایشان با ائمه‌ی اطهار (سلام الله علیهم اجمعین) است و نایب امام زمان (ارواحنا فداه) هستند. لذا هم محبوب خداوند متعال هستند، هم دلداده‌ی به خداوند متعال هستند، هم «أَذِلَّهٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ[۲۴]» هستند. ادب، معرفت، جوشش، دستگیری، فریادرَسی، جان بر کفی و هرگاه خطری برای کشور وجود داشته است و یا فتنه‌ای بوده است و یا آشوبی پیش آمده است و یا ضرری مردم را تَهدید می‌کرده است، این بسیج که تربیت‌شده‌ی قرآن کریم و عاشق خداوند متعال و اولیاء دین است، حضور نقش‌آفرین داشته است؛ لذا «أَذِلَّهٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّهٍ عَلَى الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ[۲۵]» بوده است. اما نکته‌ی آخر که فرموده است: «وَ لَا یَخَافُونَ لَوْمَهَ لَائِمٍ[۲۶]»؛ این‌ها هیچ‌گاه از جَوّسازی‌ها عَقب‌نشینی نمی‌کنند. هیچ‌گاه بخاطر جَوّسازی‌ها دست از حرکت انقلابی خودشان، شعارهای انقلابی خودشان برنمی‌دارند و هیچ‌گاه از اجرای فرمان ولی‌فقیه خودشان کوتاه نمی‌آیند.

Sadighi-14020903-NamazJome-Thaqalain_IR (1)

بزرگداشت روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سالروز شهادت دکتر فخری‌زاده

در این هفته هم روز نیروی دریایی ارتش دلاورِ ماست که ایمان و شجاعت و دانش را همانند همه‌ی نیروهای مُسلّح ما همراه داشتند و یک افتخار فراموش‌نشدنی در دوران دفاع مقدّس، نیروی دریایی ارتشِ سرافرازِ نظام جمهوری اسلامی ایران داشته است که نیروی دریایی کشور عراق و نیروی دریایی «صدّام» را به طور کُلّی از کار انداخت و برای همیشه از کارایی برکنار کرد و این افتخار برای نیروی دریایی ما باقی ماند.

شهادت دانشمند بسیجی مُتدیّن ما در وزارت دفاع، شهید عزیز «دکتر محسن فخری‌زاده» که نام‌شان و یادشان را گرامی می‌داریم و اُمید شفاعت‌شان را داریم.

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ * بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ * قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ * مَلِکِ النَّاسِ * إِلَهِ النَّاسِ * مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ * الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ * مِنَ الْجِنَّهِ وَ النَّاسِ[۲۷]».

غفرالله لنا و لکم

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمّدٍ وَ آلِ مُحمّد وَ عَجِّل فَرَجّهُم


[۱] سوره مبارکه طه، آیات ۲۵ الی ۲۸٫

[۲] الکافی (ط الإسلامیه)، جلد‏ ۳، صفحه ۴۲۲.

[۳] سوره مبارکه نساء، آیه ۷۱٫

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَکُمْ فَانْفِرُوا ثُبَاتٍ أَوِ انْفِرُوا جَمِیعًا».

[۴] سوره مبارکه فاتحه، آیه ۷٫

«صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لَا الضَّالِّینَ».

[۵] سوره مبارکه انشقاق، آیه ۶٫

«یَا أَیُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّکَ کَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّکَ کَدْحًا فَمُلَاقِیهِ».

[۶] بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار علیهم السلام، جلد ۷۳، صفحه ۲۶۷.

«سن، [المحاسن] ، عَنِ اَلنَّوْفَلِیِّ بِإِسْنَادِهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ : اَلرَّفِیقَ ثُمَّ اَلطَّرِیقَ».

[۷] سوره مبارکه فاتحه، آیه ۶٫

[۸] حافظ، غزلیات، غزل شماره ۴۸۸.

[۹] سوره مبارکه نساء، آیه ۶۹٫

«وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَٰئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَدَاءِ وَ الصَّالِحِینَ ۚ وَ حَسُنَ أُولَٰئِکَ رَفِیقًا».

[۱۰] همان.

[۱۱] مولانا، مثنوی معنوی، دفتر اول، بخش ۶۱.

[۱۲] سوره مبارکه فتح، آیه ۲۹٫

«مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ۚ وَ الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ ۖ تَرَاهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوَانًا ۖ سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ۚ ذَٰلِکَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْرَاهِ ۚ وَ مَثَلُهُمْ فِی الْإِنْجِیلِ کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَىٰ عَلَىٰ سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیَغِیظَ بِهِمُ الْکُفَّارَ ۗ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَهً وَ أَجْرًا عَظِیمًا».

[۱۳] سوره مبارکه نصر.

[۱۴] نهج البلاغه، خطبه ۲۷٫

«و من خطبه له (علیه السلام) و قد قالها یستنهض بها الناس حین ورد خبر غزو الأنبار بجیش معاویه فلم ینهضوا. و فیها یذکر فضل الجهاد، و یستنهض الناس، و یذکر علمه بالحرب، و یلقی علیهم التبعه لعدم طاعته: فضل الجهاد: أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّ الْجِهَادَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ الْجَنَّهِ فَتَحَهُ اللَّهُ لِخَاصَّهِ أَوْلِیَائِهِ وَ هُوَ لِبَاسُ التَّقْوَى وَ دِرْعُ اللَّهِ الْحَصِینَهُ وَ جُنَّتُهُ الْوَثِیقَهُ. فَمَنْ تَرَکَهُ رَغْبَهً عَنْهُ أَلْبَسَهُ اللَّهُ ثَوْبَ الذُّلِّ وَ شَمِلَهُ الْبَلَاءُ وَ دُیِّثَ بِالصَّغَارِ وَ الْقَمَاءَهِ وَ ضُرِبَ عَلَى قَلْبِهِ بِالْإِسْهَابِ وَ أُدِیلَ الْحَقُّ مِنْهُ بِتَضْیِیعِ الْجِهَادِ وَ سِیمَ الْخَسْفَ وَ مُنِعَ النَّصَفَ.

إستنهاض الناس: أَلَا وَ إِنِّی قَدْ دَعَوْتُکُمْ إِلَى قِتَالِ هَؤُلَاءِ الْقَوْمِ لَیْلًا وَ نَهَاراً وَ سِرّاً وَ إِعْلَاناً وَ قُلْتُ لَکُمُ اغْزُوهُمْ قَبْلَ أَنْ یَغْزُوکُمْ. فَوَاللَّهِ مَا غُزِیَ قَوْمٌ قَطُّ فِی عُقْرِ دَارِهِمْ إِلَّا ذَلُّوا فَتَوَاکَلْتُمْ وَ تَخَاذَلْتُمْ حَتَّى شُنَّتْ عَلَیْکُمُ الْغَارَاتُ وَ مُلِکَتْ عَلَیْکُمُ الْأَوْطَانُ. وَ هَذَا أَخُو غَامِدٍ قَدْ وَرَدَتْ خَیْلُهُ الْأَنْبَارَ وَ قَدْ قَتَلَ حَسَّانَ بْنَ حَسَّانَ الْبَکْرِیَّ وَ أَزَالَ خَیْلَکُمْ عَنْ مَسَالِحِهَا وَ لَقَدْ بَلَغَنِی أَنَّ الرَّجُلَ مِنْهُمْ کَانَ یَدْخُلُ عَلَى الْمَرْأَهِ الْمُسْلِمَهِ وَ الْأُخْرَى الْمُعَاهِدَهِ، فَیَنْتَزِعُ حِجْلَهَا وَ قُلُبَهَا وَ قَلَائِدَهَا وَ رُعُثَهَا مَا تَمْتَنِعُ مِنْهُ إِلَّا بِالاسْتِرْجَاعِ وَ الِاسْتِرْحَامِ، ثُمَّ انْصَرَفُوا وَافِرِینَ مَا نَالَ رَجُلًا مِنْهُمْ کَلْمٌ وَ لَا أُرِیقَ لَهُمْ دَمٌ. فَلَوْ أَنَّ امْرَأً مُسْلِماً مَاتَ مِنْ بَعْدِ هَذَا أَسَفاً مَا کَانَ بِهِ مَلُوماً بَلْ کَانَ بِهِ عِنْدِی جَدِیراً. فَیَا عَجَباً عَجَباً، وَ اللَّهِ یُمِیتُ الْقَلْبَ وَ یَجْلِبُ الْهَمَّ مِنَ اجْتِمَاعِ هَؤُلَاءِ الْقَوْمِ عَلَى بَاطِلِهِمْ وَ تَفَرُّقِکُمْ عَنْ حَقِّکُمْ، فَقُبْحاً لَکُمْ وَ تَرَحاً حِینَ صِرْتُمْ غَرَضاً یُرْمَى یُغَارُ عَلَیْکُمْ وَ لَا تُغِیرُونَ وَ تُغْزَوْنَ وَ لَا تَغْزُونَ وَ یُعْصَى اللَّهُ وَ تَرْضَوْنَ. فَإِذَا أَمَرْتُکُمْ بِالسَّیْرِ إِلَیْهِمْ فِی أَیَّامِ الْحَرِّ قُلْتُمْ هَذِهِ حَمَارَّهُ الْقَیْظِ أَمْهِلْنَا یُسَبَّخْ عَنَّا الْحَرُّ وَ إِذَا أَمَرْتُکُمْ بِالسَّیْرِ إِلَیْهِمْ فِی الشِّتَاءِ قُلْتُمْ هَذِهِ صَبَارَّهُ الْقُرِّ أَمْهِلْنَا یَنْسَلِخْ عَنَّا الْبَرْدُ. کُلُّ هَذَا فِرَاراً مِنَ الْحَرِّ وَ الْقُرِّ فَإِذَا کُنْتُمْ مِنَ الْحَرِّ وَ الْقُرِّ تَفِرُّونَ، فَأَنْتُمْ وَ اللَّهِ مِنَ السَّیْفِ أَفَرُّ.

البرم بالناس: یَا أَشْبَاهَ الرِّجَالِ وَ لَا رِجَالَ، حُلُومُ الْأَطْفَالِ وَ عُقُولُ رَبَّاتِ الْحِجَالِ. لَوَدِدْتُ أَنِّی لَمْ أَرَکُمْ وَ لَمْ أَعْرِفْکُمْ مَعْرِفَهً وَ اللَّهِ جَرَّتْ نَدَماً وَ أَعْقَبَتْ سَدَماً. قَاتَلَکُمُ اللَّهُ لَقَدْ مَلَأْتُمْ قَلْبِی قَیْحاً وَ شَحَنْتُمْ صَدْرِی غَیْظاً وَ جَرَّعْتُمُونِی نُغَبَ التَّهْمَامِ أَنْفَاساً وَ أَفْسَدْتُمْ عَلَیَّ رَأْیِی بِالْعِصْیَانِ وَ الْخِذْلَانِ حَتَّى لَقَدْ قَالَتْ قُرَیْشٌ إِنَّ ابْنَ أَبِی طَالِبٍ رَجُلٌ شُجَاعٌ وَ لَکِنْ لَا عِلْمَ لَهُ بِالْحَرْبِ. لِلَّهِ أَبُوهُمْ! وَ هَلْ أَحَدٌ مِنْهُمْ أَشَدُّ لَهَا مِرَاساً وَ أَقْدَمُ فِیهَا مَقَاماً مِنِّی؟ لَقَدْ نَهَضْتُ فِیهَا وَ مَا بَلَغْتُ الْعِشْرِینَ وَ هَا أَنَا ذَا قَدْ ذَرَّفْتُ عَلَى السِّتِّینَ وَ لَکِنْ لَا رَأْیَ لِمَنْ لَا یُطَاعُ».

[۱۵] حَماس با نام کامل جنبش مقاومت اسلامی (به عربی: حَرِکَه المُقاوِمَه الاِسْلامیه) جنبشی سنی‌مذهب و از شاخه‌های اخوان المسلمین در فلسطین و بزرگ‌ترین گروه شبه‌نظامی اسلام‌گرای فلسطینی است که با هدف آزادسازی سرزمین‌های اشغال شده فلسطین تشکیل شد. براساس منشور حماس، یکی از اهداف اصلی این گروه، نابودی رژیم صهیونیستی عنوان شده و ضمن جدایی یهودیان از صهیونیست‌ها، بر عدم دشمنی با یهودیان تأکید شده است. جنبش حماس اولویت فعالیت خود را بر تربیت افراد، خانواده و جامعه قرار داده است تا زمینه را برای تشکیل دولت اسلامی در فلسطین فراهم سازد. حماس در آغاز شکل‌گیری ایده‌ای برای مقابله با اشغال فلسطین نداشت؛ امّا بعدتر وارد مبارزه مسلحانه شد. طرفداران حماس، این گروه را به عنوان یک نیروی مقاومت در منطقه می‌دانند که در راستای قانونی مشخص، اقدام می‌کند. برخی کشورها تنها شاخه نظامی حماس، یعنی گردان‌های عزالدین قسام را تروریستی می‌دانند؛ ولی سازمان ملل هنوز هیچ یک از بخش‌های حماس را تروریستی معرفی نکرده است. در مقابل، کشورهایی همچون آمریکا، بریتانیا و اعضاء اتحادیه اروپا، حماس و یا شاخه نظامی آن را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده‌اند و ازاین‌رو، آن را تحریم کرده‌اند. حماس بارها به تهاجمات اسرائیل پاسخ داده، با او وارد نبرد شده و شهرهای اسرائیل را با موشک هدف قرار داده است. تاکنون چندین جنگ بزرگ میان اسرائیل و گروه حماس در گرفته که با میانجیگری کشورهای اسلامی همچون قطر و یا سازمان ملل، به آتش‌بس انجامیده است. این گروه، منابع مالی محدودی اعم از زکات و وجوه شرعی فلسطینیان دارد و با کمک مالی مسلمانان و کشورهای همسو با خود همچون عربستان، مصر، اردن، ایران و سودان اداره می‌شود.

گفته شده جنبش مقاومت حماس در ۱۸ آذر سال ۱۳۶۶ش/ ۹ دسامبر ۱۹۸۷م همزمان با آغاز تظاهرات مردم فلسطین بر ضد رژیم اسرائیل‌ (انتفاضه اول) در فلسطین شکل گرفت. به نقل سایت الجزیره، حماس در دسامبر ۱۹۸۶م توسط شیخ احمد یاسین و بعضی از اعضای اخوان المسلمین همچون عبدالعزیز رنتیسی و محمود زهار تأسیس شد؛ اما تأسیسش در سال ۱۹۸۷م اعلام شد. رهبری اولیه این جنبش برعهده یک گروه هفت‌نفره به ریاست شیخ احمد یاسین بود. احمد یاسین سال ها رهبری این گروه را برعهده داشت. او در سال ۲۰۰۴م توسط نیروهای اسرائیلی ترور شد. عبدالعزیز رِنتیسی، رهبر بعدی حماس نیز در همان سال کشته شد. سپس خالد مشعل رهبری حماس را برعهده گرفت و در سال ۲۰۱۷م، اسماعیل هنیه رهبر این گروه شد. در سال ۲۰۰۵م، گروه حماس توانست با پیروزی در انتخابات فلسطین، به‌عنوان اولین گروه اسلام‌گرای جهان عرب در انتخابات پیروز و وارد عرصه سیاست شود. این گروه بعدها در سال ۲۰۰۷م و پس از درگیری با نیروهای فتح به رهبری محمود عباس، توانست بر گروه فتح پیروز شده و بخش نوار غزه را به عنوان سرزمین تجزیه‌شده از فلسطین، به کنترل سیاسی خود درآورد. گفته شده حماس، مانند دیگر شاخه‌های اخوان المسلمین، بخش عمده ایدئولوژی خود را از حسن البناء، مؤسس و نظریه‌پرداز مصری اخوان المسلمین، گرفته است. ساختار تشکیلاتی جنبش حماس را مشابه ساختار کلی جنبش اخوان‌المسلمین و برپایه اصول اسلامی، شورا و رهبری ناشی از بیعت عمومی و اطاعت از رهبری می‌دانند. فعالیت‌های حماس را سه نهاد اصلی هدایت می‌کنند: دفتر سیاسی، دفتر تبلیغاتی و دفتر نظامی. شاخه نظامی این جنبش معروف به گردان‌های عِزّالدین قَسّام در سال ۱۳۷۰ش/۱۹۹۱م تأسیس شد. حماس، در ۱۸ اوت ۱۹۸۸م برابر با ۲۷ مرداد ۱۳۶۷ش میثاق‌نامه‌ای ۳۶ ماده‌ای منتشر و اهداف و راهبردهای خود را اعلام کرد. گفته شده مواضع این اساسنامه با مواضع سابق اخوان المسلمین تفاوت چندانی ندارد. ماهیت اسلامی فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی محور اصلی و راهبردی اساسنامه حماس شمرده شده است. تأکید بر اسلامی بودن جنبش، تأکید بر دولت اسلامی و قانون اساسی براساس شریعت اسلام، تعلق فلسطین به تمام امت اسلامی تا روز قیامت و کوتاه نیامدن از آن، تأکید بر جهاد به عنوان امری اسلامی و تأکید بر آزادی کل سرزمین فلسطین از جمله مواردی است که در اساسنامه حماس آمده است. در ماده هشتم میثاق‌نامه، شعار حماس همان شعار اخوان المسلمین ذکر شده است. در ۱۱ اردیبشهت ۱۳۹۶ش/۱ می ۲۰۱۷م میثاق یا سند سیاسی دوم حماس در دوحه رونمایی و منتشر شد که تفاوت‌هایی با میثاق اول دارد.

[۱۶] سوره مبارکه تکویر، آیات ۸ و ۹٫

[۱۷] نهج البلاغه، خطبه ۲۷٫

[۱۸] سوره مبارکه توبه، آیه ۱۲۸٫

[۱۹] حزب‌الله گروهی سیاسی و نظامیِ شیعه در لبنان است که در سال ۱۹۸۲م به منظور مقابله با اسرائیل و با حمایت جمهوری اسلامی ایران تأسیس شد. این حزب فعالیت بر ضد اسرائیل را با عملیات‌های استشهادی آغاز کرد. سپس توان نظامی خود را افزایش داد و با موشک کاتیوشا و جنگ‌های چریکی، به مقابله با اسرائیل پرداخت. دبیرکل این حزب سید حسن نصرالله است. پیش از او صبحی طفیلی و سید عباس موسوی در این سِمت بودند. تاکنون چند بار میان حزب‌الله و اسرائیل نبرد نظامی درگرفته که از جمله ‌آن‌ها جنگ ۳۳روزه است. این جنگ را اسرائیل با هدف خلع‌سلاح حزب‌الله و آزادسازی دو نظامی‌اش آغاز کرد که در عملیات حزب‌الله با نام الوعد الصادق به اسارت حزب‌الله درآمده بودند. حزب‌الله در سوریه در حمایت از حکومت این کشور، به مبارزه با نیروهای تکفیری نیز پرداخته است. این حزب همچنین فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دارد. شبکه تلویزیونی المنار متعلق به حزب‌الله است. حزب‌الله لبنان در سال ۱۹۸۲م با حمایت جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت. نخست چند سال مخفیانه علیه اشغالگران صهیونیستی فعالیت می‌کرد. در ۱۱ نوامبر ۱۹۸۴م برابر با ۲۰ آبان ۱۳۶۱ش، احمد جعفر قصیر عملیاتی استشهادی علیه نظامیان اسرائیل در جنوب لبنان انجام داد که تعدادی از آنان کشته شدند. در ۱۶ فوریه ۱۹۸۵ برابر با ۲۷ بهمن ۱۳۶۳ش، هم‌زمان با عقب‌نشینی اسرائیل از صیدا، حزب‌الله مسئولیت عملیات شهادت‌طلبانه احمد جعفر قصیر را برعهده گرفت و ایدئولوژی و استراتژی خود مبنی بر مقابله با اسرائیل را رسماً اعلام کرد.

به گفته حسین دهقان از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پس از عملیات بیت‌المقدس در ۱۳۶۱ش در جنگ میان ایران و عراق، اسرائیل به لبنان حمله کرد. گروهی از فرماندهان سپاه برای آموزش نیروهای لبنانی برای مقابله با اسرائیل به لبنان اعزام شدند. آن‌ها ضمن آموزش نظامی، به ایجاد وحدت میان گروه‌های مرتبط با ایران نیز پرداختند که در نهایت به شکل‌گیری حزب‌الله انجامید. به گفته نعیم قاسم معاون دبیر کل حزب‌الله، امام خمینی این گروه‌ها را برای آموزش نظامی به لبنانی‌ها فرستاده بود. البته پیش‌تر، تشکل‌های جنبش اَمَل، حزب‌الدَّعوه، تجمع علمای بقاع و کمیته‌های اسلامی برای تشکیل حزب واحدی در برابر اشغالگری اسرائیل، به توافق رسیده بودند و طرح آن مورد موافقت امام خمینی هم قرار گرفته بود. نخستین دبیرکل حزب‌الله صبحی طفیلی بود که در ۵ نوامبر سال ۱۹۸۹م به این سمت انتخاب شد. پیش از آن، حزب به مدت هفت سال، به شیوه شورایی رهبری می‌شد. سید محمدحسین فضل‌الله، صبحی طفیلی، سید عباس موسوی، سید حسن نصرالله، نعیم قاسم، حسین کورانی ، حسین خلیل، محمد رعد، محمد فنیش، محمد یزبک و ابراهیم امین از مؤسسان حزب‌الله بودند. در مه ۱۹۹۱م به علت اختلافات و انتقاداتی که به صبحی طفیلی بود، سید عباس موسوی به عنوان دبیرکل جدید حزب‌الله انتخاب شد. او در ۱۶ فوریه ۱۹۹۲م توسط اسرائیل به شهادت رسید و شورای حزب‌الله سید حسن نصرالله را به‌عنوان دبیرکل انتخاب کرد.

[۲۰] اسماعیل هنیه (زاده ۲۹ ژانویه ۱۹۶۲) سیاستمدار فلسطینی و از رهبران حماس است. او نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین از ۲۹ مارس ۲۰۰۶ تا ۱۴ ژوئن ۲۰۰۷ بود. هنیه در سال ۱۹۶۲ در اردوگاه مخیم الشاطئ در نوار غزه به دنیا آمد. او در دانشگاه اسلامی غزه تحصیل کرد، و با مدرک لیسانس در رشته ادبیات عربی در سال ۱۹۸۷ فارغ‌التحصیل شد. در سال ۱۹۹۷ به ریاست دفتر حماس منصوب شد. هنیه در انتخابات فلسطین در سال ۲۰۰۶ پیروز شد و به این ترتیب دهمین نخست‌وزیر کشور فلسطین شد. تا اینکه محمود عباس در ۱۴ ژوئن ۲۰۰۷ هنیه را در اوج درگیری فتح و حماس از سمت خود برکنار کرد، اما هنیه این فرمان را نپذیرفت و به اعمال قدرت نخست‌وزیری در نوار غزه ادامه داد. در سپتامبر ۲۰۱۶، گزارش‌ها حاکی از آن بود که هنیه جایگزین خالد مشعل به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس خواهد شد. او در ۶ مه ۲۰۱۷ به عنوان رئیس سیاسی حماس انتخاب شد. او در تظاهرات انتفاضه اول شرکت کرد و توسط دادگاه نظامی اسرائیل به زندان کوتاهی محکوم شد. او بار دیگر در سال ۱۹۸۸ توسط اسرائیل بازداشت و به مدت شش ماه زندانی شد. در سال ۱۹۸۹ به مدت سه سال زندانی شد. پس از آزادی وی، در سال ۱۹۹۲، مقامات نظامی اسرائیل، او را به همراه عبدالعزیز الرنتیسی، محمود زهار، عبدالعزیز رنتیسی و ۴۰۰ فعال دیگر از رهبران ارشد حماس، به لبنان تبعید کردند این فعالان بیش از یک سال در مرج الظهور جنوب لبنان ماندند، جایی که به گفته بی‌بی‌سی: «حماس در معرض رسانه‌های بی‌سابقه ای قرار گرفت و در سراسر جهان شناخته شد». اسماعیل هنیه یک سال بعد به غزه بازگشت و به ریاست دانشگاه اسلامی منصوب شد.

[۲۱] سوره مبارکه ابراهیم، آیات ۲۴ و ۲۵٫

«أَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا کَلِمَهً طَیِّبَهً کَشَجَرَهٍ طَیِّبَهٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَ فَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ * تُؤْتِی أُکُلَهَا کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا ۗ وَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ».

[۲۲] سوره مبارکه صف، آیه ۱۴٫

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا أَنْصَارَ اللَّهِ کَمَا قَالَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ لِلْحَوَارِیِّینَ مَنْ أَنْصَارِی إِلَى اللَّهِ ۖ قَالَ الْحَوَارِیُّونَ نَحْنُ أَنْصَارُ اللَّهِ ۖ فَآمَنَتْ طَائِفَهٌ مِنْ بَنِی إِسْرَائِیلَ وَ کَفَرَتْ طَائِفَهٌ ۖ فَأَیَّدْنَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَىٰ عَدُوِّهِمْ فَأَصْبَحُوا ظَاهِرِینَ».

[۲۳] سوره مبارکه مائده، آیه ۵۴٫

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّهٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّهٍ عَلَى الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ لَا یَخَافُونَ لَوْمَهَ لَائِمٍ ۚ ذَٰلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ ۚ وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ».

[۲۴] همان.

[۲۵] همان.

[۲۶] همان.

[۲۷] سوره مبارکه ناس.