حدیث بسیار خوبی زُراره از امام محمّد باقر (ع) نقل می‌کند که من این حدیث را همراه با سلام خودم به شما شنوندگان عزیز تقدیم می‌کنم. امیدوارم به این حدیث زیبا توجّه خاصّی بفرمایید.

سند این حدیث هم بسیار خوب است به طوری که علّامه‌ی مجلسی می‌فرماید: «وَ الحدیثُ حسنٌ» بزرگان دیگر هم این سند را تأیید می‌کنند.

امام باقر (ع) می‌فرمایند: «لَاتَتَهَاوَنْ بِصَلَاتِکَ» نمازت را سبک مشمار!

امام باقر (ع) از پیامبر (ص) نقل می‌کنند: «پیامبر اکرم (ص) «عِنْدَ مَوْتِهِ» یعنی هنگامی که لحظات آخر عمر مبارکشان بود فرمودند: «لَیْسَ مِنِّی مَنِ اسْتَخَفَّ بِصَلَاتِهِ»، از من نیست کسی که نمازش را سبک بشمارد. «لَیْسَ مِنِّی مَنْ شَرِبَ مُسْکِراً» از من نیست کسی که شراب بنوشد».

پس دو چیز را رعایت کنیم یکی نماز ر اسبک نشماریم، دیگری اهل مسُکِر و شرابِ مست کننده نباشیم.

سپس رسول الله (ص) در پایان سخنانشان فرمودند: «به خدا قسم کسی که نمازش را سبک بشمارد، کسی که شراب بخورد، «لَایَرِدُ عَلَیَّ الْحَوْضَ لَاوَ اللَّهِ» اصلاً به حوض کوثر راه پیدا نمی‌کند، تا از آب کوثر به دست مولی بنوشد و وارد بهشت بشود».[۱]

إن‌شاء‌الله عزیزان همگی سعی کنیم به نمازمان اهمیّت بدهیم. قبل از ظهر یا قبل از مغرب، در هر حالی هستیم، خودمان را آماده کنیم برای نماز، مثلاً قبل از وقت وضو بگیریم؛ البته به قصد ذکر وضو بگیریم، به قصد دعا خواندن وضو بگیریم و در سجّاده بنشینیم، آماده باشیم برای نماز، خودِ همین، عبادت است. حالا اگر این را هم انجام ندادیم دیگر وقتی که اذان را گفتند، بایستیم و نماز صحیح، با دستوراتی که داده شده بخوانیم.

خدایا! همه‌ی ما را از نمازگزاران قرار بده. خودمان اهل نماز باشیم، فرزندانمان هم اهل نماز باشند.

اجازه بدهید یک توصیه هم به خودم و هم به پدر و مادرها و مربّیان بکنم؛ مربّیان عزیزی که می‌خواهند شاگردانشان، و هم‌چنین پدران و مادرانی که می‌خواهند فرزندانشان نمازخوان بشوند، خودشان هم باید نماز را سبک نشمرند. نمی‌شود پدر و مادر و معلّم نماز را سبک بشمارند و انتظار داشته باشند، فرزندان و شاگردانشان اهل نماز باشند.

خدایا! معرفت و ارزش نماز را به ما عنایت بفرما.

خدایا! لذّت نماز صحیح خواندن را به ما بچشان و ما را از نمازگزاران واقعی و با اخلاص قرار بده.

منبع: کتاب لحظه های عروج؛ انتشارات پیام هادی علیه السلام


[۱]ـ کافی، ج ۳، ص ۲۶۹، ح ۷٫ سند حدیث خوب است (مرآه العقول، ج ۵، ص ۱۵).