انسان کامل از آن جهت که ولى اللّه است، آنچه را که ذات اقدس اله به او عطا میکند مىگیرد ولى از آن جهت که رسول اللّه است باید دو کار انجام دهد: اول اینکه تدریجاً مردم را آگاه کند، دوم اینکه به اندازه سطح فهم مردم با آنها صحبت کند.

تمام قران هر سال بر آن حضرت نازل مىشد اما رسالت او در این نبود که همه آیات را براى همه مردم نقل کند. حتى آن چه را هم که نقل مىکرد به اندازه فهم مردم بود. پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله)الفاظ را ذکر مىکرد ولى هر کس به اندازه درک و ظرفیت خود مطالب را مىفهمید. همان مطلبى که وجود مبارک حضرت امیر به کمیل فرمود: «اِنَّ هذِهِ الْقُلُبُ اَوْعِیَهٌ فَخَیْرُها اَوْعاها»[۱] اى کمیل! این دلها ظرفیتهاى گوناگون دارند و بهترین دل آن است که ظرفیتش بیشتر و حافظ اسرار باشد.

مرحوم شیخ صدوق رضوان اللّه تعالى علیه در کتاب شریف «معانى الاخبار» نقل مىکند که شخصى آمد در محضر وجود مبارک امام صادق (علیهالسلام)و عرض کرد چرا پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) را ابوالقاسم مىنامند.

حضرت ابتدا جواب سادهاى داد، فرمود آن حضرت پسرى داشت به نام قاسم و به این دلیل کنیه آن حضرت ابوالقاسم است. شاگرد امام عرض کرد این را مىدانم، توضیح بیشترى بدهید. حضرت فهمید که او آمادگى و ظرفیت بیشترى دارد، معنایى را برایش بیان نمود که به ذهن هیچکدام از ما خطور هم نمىکند.

فرمودند به این علت پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) را ابوالقاسم گفتهاند که:

۱ – على بن ابیطالب (علیهماالسلام) تقسیمکننده بهشت و جهنم است «قَسیمُ النّارِ وَ الْجَنَّه». آن حضرت در روز قیامت به بهشت دستور مىدهد این شخص دوست من است او را بپذیر و به آتش جهنم دستور مىدهد فلان شخص دشمن من است او را بگیر.

۲ – على بن ابیطالب (علیهماالسلام) شاگرد پیامبر است و علوم فراوانى از پیامبر فراگرفته است.

۳ – هر شاگردى فرزند معلم است و هر معلمى حق پدرى بر گردن شاگرد خود دارد (پدر معنوى او است).

 از این سه مقدمه این نتیجه حاصل مىشود که اگر على بن ابیطالب (علیهماالسلام) قاسم (تقسیمکننده) بهشت و جهنم است و پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) پدر (معنوى) این قاسم است پس کنیه پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) ابوالقاسم مىشود. ببینید این گونه معنا کردن آیا به ذهن احدى مىآید، یا اگر غیر امام این گونه معنا مىکرد کسى قبول مىنمود؟

بنابراین پیغمبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) مأمور بود در هر هفته یا در هر ماه مقدار مشخصى از قرآن را بیان کند. متناسب با قدرت دریافت و درک مردم و ظرفیت محدود آنها.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:آیت اللّه عبداللّه جواد آملی/پرسش وپاسخ دانشجویی


[۱] – بحارالانوار، ج ۱، ص ۱۸۸٫