سوال: پسر نوجوان من با خواهر کوچکترش مدام درگیر می شود و با هم دعوا می کنند. چگونه باید با آنها رفتار کنم؟

جواب:

من یک سوال از والدین دارم و آن این است که آیا می توانید خواهر و برادری را پیدا کنید که در خانه با هم ناسازگاری نداشته باشند؟! مشاجرات بین فرزندان یک امر طبیعی است؛ چراکه وقتی دو جنس، دو انسان، در کنار هم قرار می گیرند با هم به اختلاف بر می خورند.

وقتی کودکان در کنار هم قرار می گیرند؛ برای این که نیازهای آنها متفاوت است، انتظارات آنها متفاوت است، توقعات آنها متفاوت است، نمی توانند با هم کنار بیایند و چون قدرت سازگاری در این سنّین بالا نیست و هنوز عقل آنها کامل نشده، لذا منجر به یک سری اختلافات می شود.

راه کاریی برای حلّ نزاع بین فرزندان

والدین چه طور می توانند نزاع بین فرزندان را کمتر کنند؟ بهترین راه کار این است که والدین نقاط اشتراک بچّه ها را با هم کمتر و فعالیّت آنها را بیشتر کنند؛ هر چه بچّه ها بیشتر فعالیّت داشته باشند، نزاع بین آنها کمتر می شود.

آدم های بیکار، در گیر هستند!

آدم های بی کار بیشتر با هم درگیری دارند؛ مثلاً در روز جمعه اختلاف والدین در خانه بیشتر است؛ چراکه آنها اوقات بیشتری را در کنار هم می گذرانند؛ لذا سریع با هم اختلاف پیدا می کنند؛ ولی وقتی دو طرف مشغول کار باشند، درگیری آنها کمتر است. در بچّه ها نیز همین طور است؛ یعنی وقتی بیکار باشند، ناسازگاری بیشتری  با هم دارند؛ ولی هر چی مشغله داشته باشند، آن اختلاف نظرها و ناسازگاری ها کمتر می شود.

برای بچّه ها برنامه داشته باشیم!

والدین باید به این نکته به عنوان یک اصل توجّه داشته باشند و آن این است که اگر ما برای بچّه ها برنامه  نداشته باشیم آنها برای ما برنامه دارند و معمولاً برنامه ی بچّه ها در مسیر صحیحی نیست؛ لذا والدین باید به بچّه ها کمک کنند تا در طول روز آنها برنامه های خوبی داشته باشند.

حیطه ی برنامه ریزی برای بچّه ها

برنامه ریزی برای فرزندان می تواند در چند حیطه باشد؛ ۱_ مسائل درسی ۲_  بازی  ۳_  کمک به والدین؛ همچنین والدین باید بخشی از اوقات نوجوان را به مسائل عبادی اختصاص دهند.

 اگر والدین دیدند که بچّه ها بیکار هستند و هیچ مشغولیّتی ندارند، باید بدانند که در آن لحظه ممکن است بوی فتنه به پا شود؛ یعنی با هم اختلاف و ناسازگاری پیدا کنند. پس والدین با برنامه ریزی می توانند، ناسازگاری ها را کاهش دهند،