آیات عظام امام و خامنه اى: خیر، نذر زن در اموال خودش، بدون اذن شوهر صحیح نیست.[۱]

آیه اللّه  بهجت: نذر زن بدون اذن شوهر [حتى در اموال خودش] ، بنابر احتیاط واجب صحیح نیست.[۲]

آیات عظام تبریزى و مکارم: اگر نذر زن مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او [در هر حال] صحیح نیست و اگر مزاحم نباشد، احتیاط مستحب آن است که با اجازه او باشد [حتى در اموال خودش].[۳]

آیات عظام سیستانى، صافى و وحید: اگر نذر زن مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او (در هر حال) صحیح نیست و بنابر احتیاط واجب در اموال خودش نیز – غیر از حج، زکات، صله رحم و احسان به پدر و مادر – با اذن شوهر نذر کند.[۴]

آیه اللّه  فاضل: اگر نذر زن مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او [در هر حال] صحیح نیست و اگر مزاحم نباشد، احتیاط واجب آن است که با اذن او باشد ؛ به خصوص در نذر اموال (هر چند متعلق به خودش باشد).[۵]

آیه اللّه  نورى: آرى، نذر زن از مال خودش، بدون اذن شوهر صحیح است.[۶]

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف: سید مجنبی حسینی


[۱] – امام، استفتاءات، ج ۲، نذر، س ۱۰ و خامنه‏اى، استفتاء، س ۱۰۹۳٫

[۲] – بهجت، توضیح‏المسائل مراجع، م ۲۶۴۴٫

[۳] – مکارم، توضیح‏المسائل مراجع، م ۲۶۴۴ و تبریزى، منهاج الصالحین، ج ۲، م ۱۵۵۱٫

[۴] – صافى و سیستانى، توضیح‏المسائل مراجع، م ۲۶۴۴ و وحید، توضیح‏المسائل، م ۲۷۰۸٫

[۵] – فاضل، توضیح‏المسائل مراجع، م ۲۶۴۴٫

[۶] – استفتاءات، ج ۱، س ۷۵۹٫