عزت ـ به معناى سخت، محکم و استوار بودن ـ صفت پسندیده اى است که در برخى آیات قرآنى بر آن پا فشارى شده و آن را زیبنده خداوند، و رسولش و مؤمنان دانسته است.[۱]

 امام حسین (علیه السلام) و اصحاب ایشان، با تأسى به این آموزه قرآنى در گفتار و عمل همواره پیش قدم بودند و هیچ گونه زبونى و ذلت را تاب نیاوردند تا آنجا که «هیهات منا الذله» به یکى از شعارهاى اصیل نهضت عاشورایى تبدیل شد.

  اما متأسفانه در بعضى از منابع و نوشته ها ـ که دستمایه برخى از مجالس عزادارى نیز هست ـ عنصر عزت در سیره نهضت سیدالشهداء (علیه السلام)  مفقود و مغفول است.

  ریشه و عامل روانى این شیوه، در این نکته نهفته است که برخى از مبلغان نهضت حسینى، به جاى آنکه سعى و تلاش خود را در افزایش شناخت مردم با ابعاد گوناگون این واقعه عظیم قرار دهند؛ تنها به تحریک احساسات و عواطف آنان پرداخته و براى این منظور به نقل مطالب از هر منبع غیر موثق و غیرمستند روى مى آورند و چهره اى ذلیلانه از نهضت اباعبدالله (علیه السلام)  براى مردم ترسیم مى کنند!!

  به هر روى، بیان پاره اى از مطالب ـ که صورتى رقّت بار و به دور از عزّت براى امام حسین (علیه السلام)  و اصحاب و همراهان وى مطرح مى سازد ـ با اصل غیرتمندى دین اسلام و سیره نبوى و علوى و اهل بیت (علیهم السلام)  ناسازگار و کارى غیرموجّه است.

  البته روایت «مظلومیت اباعبدالله (علیه السلام) »؛ به معناى تحلیل ظلم هاى مستندى که بر حضرت و صحابه او رفت، هیچ منافاتى با عزّتمندى آن شخصیت عظیم ندارد؛ بلکه عزّت سیدالشهداء و همراهانش را بیشتر روشن مى سازد؛ زیرا با تبیین ظلم دشمنان آن حضرت و چگونگى برخورد اباعبدالله (علیه السلام)  با آن و تشریح ابعاد ظلم ستیزى ایشان، مشخص مى گردد که روحیه عزیزانه چگونه و در چه قالبى مى تواند در برابر ظلم ایستادگى کند.

 

نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها

نویسنده:گروه مؤلفان


[۱] – نگا: نساء ۴: آیه ۱۳۹؛ منافقون(۷): آیه ۸٫ در روایات نیز بر این مهم تأکید شده است نگا: نهج‌البلاغه، حکمت ۳۷۱، ۱۱۳؛ منتخب میزان‌الحکمه، ص ۳۴۶ و … .