یکی از مسائل بحث برانگیز و مورد اختلاف شیعه و سنی درباره امام عصر(عج) مهدی شخصی و مهدی نوعی است. اهل سنت معتقدند: مهدی نوعی است و هنوز به دنیا نیامده است اما در آینده متولد می ‏شود و بعد از بزرگ شدن قیام می ‏کند و حکومت جهانى واحد تشکیل می ‏دهد.

 


مثلا شبراوى شافعى در الاتحاف در این باره می ‏گوید: شیعه عقیده دارد مهدى موعود که احادیث صحیحه در رابطه با او وارد شده، همان پسر حسن عسکرى خالص است و در آخرالزمان ظهور خواهد کرد ولى صحیح آن است که او هنوز متولد نشده و در آینده متولد شده و بزرگ می ‏شود و او از اشراف آل البیت الکریم است. (۱)

ابن ابى الحدید در شرح نهج ‏البلاغه ذیل خطبه ‏۱۶ مى‏ گوید: اکثر محدثین عقیده دارند مهدى موعود از نسل فاطمه(ع) است و اصحاب ما معتزله آن را انکار ندارند و در کتب خود به ذکر او تصریح کرده‏ اند و شیوخ ما به او اعتراف کرده‏ اند. فقط فرق آن است که او به عقیده ما هنوز متولد نشده و بعدا متولد خواهد گردید. (۲)

 

 

اهل سنت ‏بر این مدعی دلیلى از احادیث ‏یا آیات اقامه نکرده ‏اند. فقط شهرتى است که در میان ایشان به وجود آمده و این از نتایج منزوى شدن اهل بیت(ع) و برگشتن خلافت اسلامى از آنهاست چرا که در اکثر کتب حدیثی اهل سنت احادیث آمده است که: مهدى موعود(ع) دوازدهمین امام از ائمه دوازده‏گانه و نهمین فرزند امام حسین(ع) و چهارمین فرزند امام رضا (ع) و فرزند بلافصل امام حسن عسکرى(ع) است و آن حضرت در سال ۲۵۵ هجرى در نیمه‏ شعبان در شهر سامرا از مادرى به نام نرجس به دنیا آمده است.

 

 

بنابراین شیعه و اهل سنت در مهدى موعود شکى ندارند و هر دو عقیده به مهدى شخصى دارند. منتها، دوران هاى تاریک و انزواى اهل بیت و عصر حکومت ‏سیاه بنى‏ امیه و بنى‏ عباس مانع از آن شد که اهل سنت چیزى را که در کتابهاى خود نوشته و نقل کرده‏ اند در میان خود شهرت بدهند و مانند شیعه منتظر آمدن مهدى شخصى(ع) باشند. (۳)

 

 

منبع:پرسمان


پی‌نوشت‌ها:

۱بشراوى ، الاتحاف ، باب خامس ص ۱۸۰ ذیل فصل الثانى عشر من‏الائمه ابوالقاسم محمد

۲ابن ابى الحدید، شرح نهج‏البلاغه، ج ۱، ص ۲۸۱

۳اتفاق مذاهب در موضوع موعود آخرالزمان، على اکبر قرشى