سوال ۱ – نحوه شرک بت پرستان چگونه بود ؟

 آنان به شرک و وثنیت در ذات قایل نبودند ، بلکه معتقد بودند که خدا به تعقل و حس در نمی آید و ممکن نیست او را عبارت کرد ، بلکه باید خدایانی را که به حس و عقل در می آیند پرستش نمود ، لذا به شرک و وثنیت در ربوبیت حق سبحانه اعتقاد داشتند و عده ای از بندگان شریف خدا را به عنوان رب و پروردگار خود انتخاب نموده و آنها را پرستش می کردند تا دلهای آنها را به دست آورند و مورد عنایت آنها قرار گیرند ، و در نتیجه آنها شفیع آنان نزد خدا گردند ، و بدین وسیله در درگاه خدا مقرب شوند . خداوند متعال به نقل از بت پرستان می فرماید : ما نعبدهم الا لیقربونا الی الله زلفی (زمر : ۳) .
ما آنها را جز برای اینکه ما را هر چه بیشتر به خدا نزدیک کنند ، نمی پرستیم .


سوال ۲ – آیا معصیت نیز شرک به خدا است ؟

معاصی ، شرک در اطاعت است ، نه در ذات .
آیا توسل به ائمه (ع ) خواندن غیر خدا است ؟

 

سوال ۳ – آیا توسل به ائمه (ع ) خواندن خدا است ؟

ما هنگام توسل به ائمه (ع ) ، آنها را وسیله قرار می دهیم ؛ چنانکه خداوند متعال دستور داده و فرموده است : و ابتعوا الیه الوسیله (مائده : ۳۵)
وسیله ای به سوی خدای بجویید .
ولی (محمد بن عبد الوهاب ) می گوید : طلب کردن و خواندن دیگران مانند انبیاء و ائمه علیهم السلام و ارواح مؤ منین مشمول آیه شریفه زیر است که می فرماید : ان الذین یستکبرون عن عبادتی ، سیدخلون جهنم داخرین . (غافر : ۶۰) .
کسانی که از پرستش من کبر می ورزند ، بزودی با حالت خواری در دوزخ در می آیند .
ولی لازمه این استدلال آن است که چنانچه کسی از دیگری چیزی بخواهد ، یا از او چیزی خواهش کند (مانند اینکه انسان از قصاب گوشت بخواهد ، یا دیگری را برای بلند کردن بار بخواند و او را به کمک یاری خود دعوت نماید) مستوجب دخول در آتش جهنم خواهد بود؛ زیرا از غیر خدا چیزی خواسته است ؛ و مسلما این سخن درست نیست .

 

منبع: ۶۶۵ پرسش و پاسخ در محضر علامه طباطبایی قدس سره؛ نشر نهاوندی؛ مؤلف: محمدحسین رخ‌شاد