– فرزند اوّل من تک فرزند است، بچّه‌ی اوّل هم هست، مشکل خاصّی هم ندارد، ولی نمی‌دانم چرا شب ادراری دارد. پنج سال دارد.

– البتّه ای کاش این مادر بزرگوار توضیح بیشتری می‌دادند، چون ما برای شب ادراری تعریف خاصّی داریم. مثلاً بچّه در مواقعی، شاید هفته‌ای یک مرتبه، در جای خود ادرار کند به این بگوییم شب ادراری دارد، نه. اگر از سه سالگی برای کودکان دو مرتبه در هفته و حداقل هم سه ماه پیاپی این اتّفاق بیفتد ما می‌گوییم این کودک شب ادرار است. دلایل شب ادراری را بیان می‌کنیم، هر چند مادر فرمودند که فرزند من مشکلی هم ندارد، ببینیم این دلایل چه می‌تواند باشد.

گاهی اوقات ممکن است تنبیه بدنی زمینه‌ی شب ادراری را در کودکان فراهم بیاورد. یعنی تنبیه بدنی که منجر به یک سری از مشکلات روحی می‌شود، این مشکلات روحی اثراتی دارد، اثرات آن یک موقع ناخن جویدن است، یک موقع شب ادراری است، حتّی یک موقع دروغ گفتن است. یعنی ممکن است تنبیه بدنی اثرات دیگری را به وجود بیاورد. یک دلیل آن ممکن است در نوع تغذیه‌ی این کودک باشد، مثلاً بر فرض شب‌ها به او غذاهای آبکی می‌دهند می‌خورد، یا مثلاً زیاد آب می‌خورد و می‌‌رود می‌خوابد. لذا یک مقداری در این بحث هم باید این مادر بزرگوار دقّت داشته باشند.

ممکن است یک دلیل آن این باشد فرزند یک مقداری کوتاهی می‌کند. مثلاً بچّه‌ها در طول روز فعّالیّت‌هایی دارند، بعضی بچّه‌ها این‌قدر سرگرم و مشغول بازی و شیطنت می‌شوند که یک مرتبه به خواب می‌روند. پدر و مادر هم می‌گویند خوابیده، او را اذیّت نکنیم به توالت ببریم. می‌گذارند می‌خوابد. در یک فاصله‌ی زمانی، مثلاً آخرین مرتبه‌ای که رفته پنج بعد از ظهر بوده، تا هفت صبح اگر بخواهد خود را نگه دارد خیلی می‌شود، لذا قطعاً شب ادراری خواهد داشت. وقتی می‌خوابد خسته هم هست. لذا در آخرین وقت‌های شب حتماً پدر و مادر او را به توالت ببرند، بگذارند ادرار کند و بعد او را بخوابانند.

یک نکته هم ممکن است نکته‌ی پزشکی باشد، یعنی گاهی اوقات بعضی از دلایل دلایل پزشکی است که توصیه می‌کنیم اگر این مشکلات، سه موردی که بیان کردیم، در فرزند آن‌ها وجود نداشت حتماً به پزشک مراجعه کنند. ممکن است ایشان از لحاظ مثانه، کنترل مثانه ندارد. خیلی کم اتّفاق می‌افتد، إن‌شاء‌الله فرزند ایشان این مشکل را نخواهد داشت.

امّا چند توصیه هم من کنار این مطلب برای این مادر بزرگوار داشته باشم. یکی از نکات این است که سعی کنند او را مسخره نکنند، این نکته‌ی اوّل. گاهی اوقات دیده‌اید بعضی پدر و مادرها عبارت‌های بدی را به کار می‌برند، مثلاً برای این بچّه‌ای که شب ادراری می‌کند در طول روز بعضی از عبارت‌ها که شاید صلاح نباشد از این جایگاه آن عبارت‌ها را به کار ببریم به کار می‌برند. لذا تلاش شود که او را مسخره نکنند.

نکته‌ی دوم این است که مراقب باشند در طول شبانه روز، خصوصاً طول روز، فشار روحی بر او وارد نشود. فشار روحی گاهی اوقات تندی‌هایی که مادر و پدر می‌کنند، گاهی اوقات بیش از انتظار از او توقّع داشتن، گاهی اوقات محدود کردن فرزند خود.

– یا خطّ و نشان‌هایی که برای فردای آن روز برای او می‌کشند.

– بله. لذا باید به این‌ها دقّت کنند که این اتّفاق هم نیفتد. إن‌شاء‌الله این چند نکته را رعایت کنند به یاری خدا مشکلی نخواهد داشت.