تاریخچه مسجد

«شیخ عفیف صالح حسن بن مثله جمکرانی می‌گوید: شب سه‌شنبه، هفدهم ماه مبارک رمضان ۳۹۳هجری، در سرای خود خفته بودم که جماعتی به در سرای من آمدند. نیمی از شب گذشته بود، مرا بیدار کردند و گفتند: «برخیز و امر امام محمد مهدی صاحب الزمان، را اجابت کن که تو را می‌خواند».

حسن‌بن مثله می‌گوید: «من، برخاستم و آماده شدم». چون به در سرا رسیدم، جماعتی از بزرگان را دیدم، سلام کردم. جواب دادند و خوشامد گفتند و مرا به آن جایگاه – که اکنون مسجد (جمکران) است – آوردند.

حضرت امام(علیه السلام) مرا به نام خود خواند و فرمود: «برو به حسن بن مسلم بگو: رخصت نیست که تو دیگر در این زمین زراعت کنی، باید هر چه از این زمین منفعت برده‌ای، برگردانی تا در این موضع مسجد بنا کنند».

به حسن‌بن مسلم بگو: «اینجا، زمین شریفی است و حق‌تعالی این زمین را از زمین‌های دیگر برگزیده و شریف کرده است».

حسن بن مثله می‌گوید عرض کردم: «سید و مولای من! مرا در این باره، نشانی لازم است؛ زیرا مردم سخن مرا بدون نشانه و دلیل نمی‌پذیرند».

امام(علیه السلام) فرمود: «تو برو رسالت خود را انجام ده. ما در اینجا، علامتی می‌گذاریم که گواه گفتار تو باشد».

 

 

کیفیت نماز تحیّت مسجد

«مردم را بگو تا به این موضع رغبت کنند و عزیز بدارند و چهار رکعت نماز در این جا بگذارند: دو رکعت تحیت مسجد، در هر رکعتی، یک بار سوره حمد و هفت بار سوره (قُلْ هُو اللهُ اَحَد) [خوانند] و تسبیح رکوع و سجود را هفت بار بگویند».

کیفیت نماز امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)

«و دو رکعت نماز صاحب الزمان بگذارند، بر این ترتیب که در [هنگام خواندن سوره] حمد چون به (ایاک نعبد و ایاک نستعین) برسند، آن را صد بار بگویند و بعد از آن، فاتحه را تا آخر بخوانند. رکعت دوم را نیز به همین طریق انجام دهند. تسبیح رکوع و سجود را نیز هفت بار بگویند. هنگامی که نماز تمام شد، تهلیل (لااله الاالله) و تسبیح فاطمه زهرا(سلام الله علیه) را بگویند. آن گاه سر بر سجده نهاده، صدبار صلوات بر پیغمبر و آل او فرستند».

این نقل، از لفظ مبارک امام(علیه السلام) است که فرمود:

«فمن صلّا هما، فکانما صلی فی البیت العتیق»؛[۱] «هرکس، این دو رکعت (یا این دو نماز) را بخواند، گویی در خانه کعبه نماز خوانده است…» 

 

 

پی نوشت


[۱] – مفاتیح‌الجنان، آداب نماز حضرت حجت(علیه السلام).