درباره اربعین باید به این نکته توجه داشت که استثنایی در مورد امام حسین علیه السلام وجود دارد که هیچ یک از معصومین علیه السلام چنین ندارند و آن هم  بزرگداشت چهلمین روز شهادت آن وجود مقدس است.

 

حالا در این که این چهلم اربعین بر چه مبنایی پدید آمده بین محققین اختلاف است، اما نباید تصور کرد که اربعین به سبب حضور جابر ابن عبدالله انصاری و زیارتی که او کرده است چنین جایگاهی پیدا کرده. جابر ابن عبدالله اگر چه از اصحاب پیغمبر و مردی شریف و بزرگ است، اما فعل عملکرد یک صحابی نمی تواند به یکی از شعائر بزرگ شیعه تبدیل بشود که امام صادق علیه السلام برای آن زیارت تعریف کند و امام عسگری علیه السلام آن را یکی از پنج نشانه ی مومن تلقی کند.

 

 آنچه اربعین را اهمیت داده زیارت امام سجاد علیه السلام (که حجت خدا است) همراه با حضرت زینب علیها السلام (که این بزرگوار هم حجت بزرگی از خداوند هست) است. به خاطر فعل این ذوات مقدس است که اربعین عظمت پیدا کرده. البته موارد دیگری هم وجود دارد که جای بحثش اینجا نیست.

 

لذا کاری که معصوم یا حضرت زینب علیهاالسلام که ایشان هم همانند معصومین علیهم‌ السلام هستند، می تواند به یکی از شعائر بزرگ دینی و مذهبی ما تبدیل شود.