مباهله در سال نهم یا دهم هجری واقع شد[۱] وآنزمان کسی بجز حضرت زهرا سلام الله علیها از فرزندان پیامبر (ص) زنده نبوده است.
حضرت محمد (ص)به جز ابراهیم که از«ماریه قبطیه‏» کنیزمصرى آن حضرت متولد شده بود و در سال نهم، پس از آنکه هیجده ماه از عمر ابراهیم می گذشت از دنیا رفت و مرگ وى حضرت محمد (ص)را سخت داغدار کرد، سایر فرزندان آن بزرگوار همگى از بانوى بزرگوارش خدیجه-سلام الله علیها- بوده اند.
البته در عدد آنها و بلکه در نام آنها اختلافاتی وجود دارد اما مشهور آن است که آن فرزندان شش تن بودند، یعنى دو پسر و چهار دختر. دانشمند فقید مرحوم دکتر آیتى درتاریخ پیامبر اسلام نام آنها و ترتیب ولادت و وفات آنها را بدین‏گونه ذکر کرده که ذیلا مى‏خوانید:
۱٫
قاسم که نخستین فرزند رسول خدا است،و پیش ازبعثت در مکه تولد یافت،و رسول خدا به نام وى‏«ابو القاسم‏»کنیه گرفت، و نیز نخستین فرزندى است که از رسول خدا درمکه وفات یافت و در آن موقع دو ساله بود.
۲٫
زینب دختر بزرگ رسول خدا که بعد از قاسم در سى‏سالگى رسول خدا تولد یافت،و پیش از اسلام به ازدواج پسرخاله خود«ابو العاص بن ربیع‏»درآمد و پس از جنگ بدر به‏مدینه هجرت کرد و در سال هشتم هجرت در مدینه وفات یافت.
۳٫
رقیه که پیش از اسلام و بعد از زینب،در مکه تولد یافت‏و پیش از اسلام به عقد«عتبه بن ابى لهب‏»درآمد و پس از نزول‏سوره‏«تبت‏یدا ابى لهب‏» و پیش از عروسى به دستور ابو لهب وهمسرش‏«ام جمیل‏» از وى جدا گشت.و سپس به عقد «عثمان‏بن عفان‏» درآمد و در هجرت اول مسلمین به حبشه با وى هجرت ‏کرد و آنگاه به مکه بازگشت و به مدینه هجرت کرد و در سال‏ دوم هجرت سه روز بعد از بدر،همان روزى که مژده فتح بدر به مدینه رسید، وفات یافت.
۴٫
ام کلثوم که نیز در مکه تولد یافت و پیش از اسلام به عقد«عتیبه بن ابى لهب‏» درآمد و مانند خواهرش پیش از عروسى از «عتیبه‏» جدا شد، و در سال سوم هجرت به ازدواج‏«عثمان بن‏عفان‏» درآمد، و در سال نهم هجرت وفات کرد.
۵٫
فاطمه علیها السلام که ظاهرا در حدود پنج‏سال پیش ازبعثت رسول خدا در مکه تولد یافت[۲] و در مدینه به ازدواج‏«امیر المؤمنین‏» على علیه السلام درآمد، و پس از وفات رسول‏خدا به فاصله‏اى در حدود چهل روز تا هشت ماه وفات یافت و نسل حضرت محمد تنها از وى باقى ماند و یازده امام معصوم از دامان‏ مطهر وى پدید آمدند.
۶٫
عبد الله که پس از بعثت رسول خدا در مکه متولد شد و«طیب‏» و«طاهر» لقب یافت و در همان مکه وفات کرد وپس از وفات او«عاص بن وائل سهمى‏» رسول خدا را «ابتر» خواند و سوره کوثر در پاسخ وى نازل گردید[۳].
و البته همانگونه که گفته شد آنچه ایشان انتخاب کرده و نوشته‏اند بر طبق قول مشهور است، ولى اقوال دیگرى هم دراینباره هست که در سیره ابن هشام و کتاب المنتقى فی مولدالمصطفى و کتابهاى دیگر نقل شده اند.

[۱] تحقیقی پیرامون سال و ماه و روز مباهله، فلسفه، کلام و عرفان، درسهایی از مکتب اسلام ، آبان ۱۳۶۲، سال ۲۳ – شماره ۸، ص۵۵-۵۲
[۲]
البته طبق نظر اکثر دانشمندان و محدثین شیعه.
[۳]
تاریخ پیامبر اسلام صفحه ۶۹-۷۱

 

 منبع:پرسمان