سوال: در رابطه با جویدن انگشتان توسط فرزند، چگونه مادر می تواند استمرار داشتن فشار روحی را متوجّه شود؟

جواب:

یکی از راه های شناخت علّت این است که ما لحظاتی خود را به جای فرزند بگذاریم؛ یعنی ببینیم چه چیزهایی می تواند به کودک شش ساله فشار روحی بیاورد؟ گاهی اوقات بعضی از جملات به بچّه فشار روحی می آورد؛ مثلاً روزی بچّه مادر را اذیّت می کند و مادر به او می گوید: روزی از خواب بلند می شوی و می بینی که من نیستم و از دست تو سر به بیابان  گذاشته ام!

در اینجا مادر خود را به جای فرزند بگذارد و ببیند اگر کسی به او این جمله را بگوید، آیا خوشحال می شود؟ یا فشار روحی به او وارد می شود؟با این جمله فرزند هر شبی که می خواهد بخوابد، این نگرانی در او وجود دارد  که نکند صبح بیدار شوم و مادرم نباشد. اگر مادر خود را به جای فرزند بگذارد، متوجّه می شود که این جمله استمرار در آینده دارد و ممکن است هر شب کودک با نگرانی بخوابد.

فشار موقّت و راه درمان آن

گاهی این فشار روحی، موقّت است و هیچ استمراری در آینده ندارد؛ مانند کارتون هایی که بچّه می بیند. ممکن است ما وقتی کارتون های او را بررسی کنیم، ببینیم که همه ی کارتون های او خوب است و هیچ هیجاناتی ندارد؛ ولی یکی از آنها دارای هیجانات منفی بوده است؛ مثلاً در آن کارتون حیوانات وحشی در جنگلی دنبال پسر بچّه ای کرده اند.

وقتی والدین برای بچّه ها سی دی کارتون تهیّه می کنند، باید قبل از دیدن او،حتماً آن را باز بینی کنند؛ البته نه از جایگاه یک آدم بزرگ؛ بلکه از جایگاه یک کودک. یعنی والدین ببینند که این کارتون ممکن است چه بد آموزی هایی برای فرزند داشته باشد. شاید فیلم های کارتون بد آموزی به آن معنا نداشته باشد؛ ولی وحشت و هیجان زیادی داشته باشد. لذا سعی کنیم این موارد را خارج کنیم.