۱ – ابتداء باید بدانیم که غرض از قیام امام چه چیز است، آیا در دست گرفتن صرف قدرت است اگر تنها این باشد البته اشکال شما وارد است. اما اگر غرض از قیام امام رساندن انسانها به درجه کمال و توحید و انسانیت است در آن صورت تنها حصول قدرت شرط نیست بلکه دیگر شرایط هم که از جمله تهیّأ آمادگی مردم است شرط خواهد بود.

۲ – هر انقلاب اجتماعی که واقعاً موجب تحول و دگرگونی همه جانبه باشد مستلزم شرایط و بسترهای مناسب است و محال است تا آن شرایط فراهم نباشند این انقلاب به وقوع بپیوندند اگر شرایط تحول اجتماعی فراهم شود مطمئناً بسیاری از موانع فرض شده از سر راه برخاسته خواهند شد. وقتی که مردم مهیای یک انقلاب الهی و تحول معنوی باشند دیگر معنا ندارد که همه یا اکثریت در مقابل یک رهبر معنوی و الهی ایستادگی کنند و وقتی شرایط فراهم نباشد آمدن آن رهبر هم سودی نخواهد داشت. چون هدف او غلبه با قهر و خشونت نیست او می آید تا انسانها را نجات دهد و به مسیر کمال و معنویت بخواند و امام مانند کعبه است که باید سراغ او رفت. تشنه ها باید به وضعیتی برسند که چشمه را طلب کنند تا راه هموار شود.

۳ – شرایط انقلاب و تحوّل همه جانبه در عصر عباسیان اموری خاص بود و امروزه اموری دیگر و مطمئنا شرائط امروز پیچیده تر هست. اگر زمینه فکری فراهم نباشد اگر گرایش به معنویت ایجاد نشود اگر اراده مبارزه با ستم در انسانها به نحو وافی برای یک تحول پیش نیاید امام چه کار می تواند بکند؟

قرار نیست که توده های مردم را با شمشیر و زور طرفدار عدالت کند، قرار است با پشتیبانی توده های مردم احکام الهی و عدالت اجتماعی را در ایده آل ترین فرض آن پیاده کند و این نیازمند آگاهی شعور و آمادگی در حد خاصی است که هنوز فراهم نشده است، البته ممکن است موانع و شرایط دیگری باشد که ما احاطه علمی به آن نداریم. و تا زمانی که آنان مرتفع نشوند ظهور امام ممکن نشود.

۴ – فایده بودن امام معصوم منحصر در ایجاد عدالت و تشکیل حکومت عدل نیست بلکه به لحاظ معنوی وجود یک انسان کامل موجب هدایت باطنی اعمال انسانها و رشد و کمال، و دستگیری اولیاء حق و راهنمای باطنی آنان می شود و این کمتر از مسؤولیت ظاهری آن حضرت نیست به خاطر وجود انسان کامل و معصوم مواهب الهی و نعمتهای او شامل حال ما می شوند «وَ لَوْ خَلَتِ الْأَرْضُ سَاعَهً وَاحِدَهً مِنْ حُجَّهٍ لِلَّهِ لَسَاخَتْ بِأَهْلِهَا» اگر حجت الهی چه پنهان و چه آشکار نباشد نظام گیتی دست کم در حیطه زندگی ما دچار فقدان غایت گشته و متزلزل خواهد شد.[۱]

 

منبع:پرسمان


[۱]جهت اطلاع بیشتر به کتاب حکومت جهانی مهدی(عج) نوشته آیت اله مکارم شیرازی ص ۲۴۲ مراجعه فرمائید.