– من یک دختر دارم سه سال دارد، می‌خواستم او را به مهد کودک ببرم. هوش او هم خیلی خوب است. می‌خواستم ببینم اگر او را به مهد کودک ببرم از لحاظ مغزی، از نظر روحی اذیّت نمی‌شود؟

– ما بارها این نکته را عرض کردیم که شاید بهترین سن برای حضور بچّه‌ها در محیط‌های خارج از منزل مثل مهدهای کودک، مراکز قرآنی، پیش دبستانی‌ها، سنّ چهار سال تمام باشد. آن هم به دلیل ویژگی‌هایی که این کودکان در این سن پیدا می‌کنند. چون بچّه‌های زیر چهار سال یک مقدار ناسازگاری محیطی دارند، یعنی نمی‌توانند خوب با همسالان خود ارتباط برقرار کنند. لذا این مجموعه‌ها بیشتر مجموعه‌ی نگهدارنده‌ی این بچّه‌ها می‌شود، نه مجموعه‌ای که تعاملات بچّه‌ها را از لحاظ اجتماعی قوی کند. حتّی نسبت به یادگیری.

البتّه ما می‌گوییم آموزش تا هفت سال ممنوع، چون آموزه‌های دینی ما این را می‌گوید. یعنی هفت سال اوّل بچّه‌ها باید آزاد باشند. این آزادی که می‌گوییم به معنای این نیست که هیچ آموزشی نبینند، باید آموزش‌ها به صورت غیر مستقیم باشد نه مستقیم. دوباره در سنّ چهار سال بچّه‌ها علاقه به آموزش‌های غیر مستقیم هم پیدا می‌کنند، یعنی به یادگیری علاقمند می‌شوند که باز این سن سنّ مناسب قرار دادن بچّه‌ها در محیط‌ مهد کودک است. لذا این مادر بزرگوار کاری که انجام می‌دهند این است در خانه تلاش کنند که نیازهای فرزند خود را فراهم کنند و نیاز این گروه سنّی بیشتر بازی است. یعنی بازی‌هایی که ما می‌گوییم به چند پارامتر باید دقّت کنند، چند نکته را در آن رعایت کنند.

اوّل این‌که بازی باید فعّالیّت جسمی یا فعّالیّت فکری ایجاد کند، این اوّلین ویژگی بازی است. دومین ویژگی بازی این است که فرزندان بتوانند به صورت فردی یا گروهی بازی کنند، این دومین ویژگی. ویژگی سوم بازی این است که بچّه‌ها از بازی کردن لذّت ببرند. یعنی این سه مورد باید کنار هم باشد. یک موقع است من یک بازی فکری جلوی فرزند خود می‌گذارم لذّت نمی‌برد، اصرار نداشته باشم حتماً باید با این بازی کند. لذا این‌که می‌گویم باید فضای مناسب بازی را برای فرزند خود ایجاد کنند به همین دلیل است.

فرزند من یک موقع از دویدن لذّت می‌برد، اتّفاقاً این فضا را برای او ایجاد کنم که بتواند بدود. یک موقع در آغاز این سنین بچّه‌ها دوست دارند از ارتفاع بالا بروند. دیده‌ایم بچّه در این سنین راه می‌افتد پشتی‌های خانه را می‌اندازد، از این یکی روی آن یکی می‌پرد، این را دوست دارد. وقتی من می‌دانم ویژگی فرزند من این است که ارتفاع را دوست دارد، دویدن را دوست دارد، فعّالیّت جسمی را دوست دارد، این را در خانه برای او فراهم کنم. این یک سال دیگر هم این مادر بزرگوار فرزند خود را همین‌طور که الحمدلله این دقّت را داشتند و فرمودند فرزند باهوشی هم دارند، در خانه بتوانند او را اغنا کنند تا إن‌شاء‌الله به سنّ چهار سالگی و سنّ پیش دبستانی برسد. پیش دبستانی باید ملاک‌های خاصّ خود را داشته باشد.