امام واسطه ی فیض الهی است و او است که رابط میان علام مادی و ربوبی است، اگر امام در روی کره ی خاکی نبود نوع انسان منقرض می گشت و اگر او نباشد خداوند به حد کامل شناخته نمی شود و در نتیجه عبادت نمی شود و رابطه ی بین عالم مادی و دستگاه آفرینش قطع می شود .

قلب مقدس امام است که به منزله ی ترانسفورماتوری است که جریان برق کارخانه را به میلیون ها لامپ می رساند ، امام قلب عالم وجود و رهبر و مربی نوع انسان ها است .

در همین راستا روایتی از امام سجاد (ع) است که حضرت می فرمایند : از روز ی که خداوند متعال آدم را خلق کرد تا کنون هیچگاه زمین از حجت خدا خالی نبوده است ولی آن حجت گاهی ظاهر و مشهود بوده است و گاهی پنهان و غایب . و زمین تا قیامت از حجت خدا خالی نخواهد ماند .

از حضرتش سوال شد : چگونه مردم از امام غایب نفع می برند ؟ فرمود : همان گونه که از خورشید پس ابر منتفع می گردند .(۱) در احادیث متعددی که پیرامون فلسفه و فایده ی امام در دوران غیبت به ما رسیده است فواید گوناگونی را برای ما عنوان فرموده اند که ما در اینجا به برخی ار آن ها می پردازیم .

 

۱ – امام غایب واسطه ی فیض و امان اهل زمین است .

از پیامبر اکرم (ص) سوال شد وجود مهدی (عج) در عصر غیبت چه فایده ای دارد ؟ حضرت فرمودند : به خداوندی که مرا به پیامبری مبعوث فرموده است ، مردم از وجئد آن امام غایب منفعت می برند و از نور ولایتش در طول غیبتش بهره می گیرند ، چنانچه ار آفتاب پشت ابر استفاده می کنند .(۲) و خود وجود نازنین حضرت ولی عصر (عج) فرموده اند همانگونه که مردم از خورشید پشت ابر بهره مند می شوند از من در زمان غیبتم بهره مند می شوند و همانا من سبب آرامش و امنیت مرده روی کره ی زمین هستم چنانچه ستارگان امان اهل آسمان باشند .(۳)

 

۲ – اثر امید بخشی به انسانها

ایمان و اعتقاد به امام غایب سبب امیدواری مسلمانان به آینده پر مهر و درخشان خویش در عصر ظهور محبوب و امامشان می گردد. جامعه ی شیعی طبق اعتقاد خویش به وجود امام شاهد و زنده همواره انتظار بازگشت آن یار سفر کرده که صد قافله دل همراه اوست را می کشد . شیعه هر چند آن محبوب را در میان خود نمی بیند اما خود را نتها و جدای از او هم نمی داند . و ما این گونه اعتقاد داریم که امام غایب (عج) همواه مراقب حال و وضع شیعیان خویش می باشد و همین مساله باعث می شود که ما پیروانش به امید لطف و عنایت حضرتش برای رسیدن به یک وضع مطلوب تلاش کنیم و در انتظار آن منتظر بسر بریم ، چنانچه خود حضرتفرمودهاند : ما در رسیدگی و سرپرستی شما کوتاهی نمی کنیم و یاد شما را از خاطر نمی بریم ،پس تقوای الهی پیشه کنید و ما را یاری کنید تا از فتنه ای که بهشما روی روی می آورد شما را نجات دهیم.(۴)

۳ – حافظ دین خدا

حضرت علی (ع) در این رابطه می فرمایند به برکت آن امام گروهی از مردم برای دفاع از دین و در هم کوبیدن فتنه ها آماده می شوند چنانچه شمشیر و تیر به دست آهنگر تیز می گردد.چشم آن ها به واسطه ی قرآن روشن است ، تفسیر و معانی قرآن در گوششان گفته می شود و شب ئ روز از جام حکمت و علوم الهی سیراب می شوند. (۵)

 

 

منبع:پرسمان


منابع و مدارک ارجاع داده شده:

ینابیع الموده / ج۲/ ص ۲۱۷
قندوزی حنفی / ینابیع الموده/ ج۳ / ص۱۷۰
صدوق / کمال الدین / ص ۴۸۵
احتجاج طبرسی / ج۲ / ص۴۹۷